خودآگاهی مادر تمام مهارت‌های زندگی

لیست مشاغل خانگی
لیست مشاغل خانگی
آبان ۳, ۱۳۹۶
اوقات فراغت چیست
اوقات فراغت چیست
آبان ۷, ۱۳۹۶
خودآگاهی مادر تمام مهارت‌های زندگی

خودآگاهی مادر تمام مهارت‌های زندگی :

خود آگاهی توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قوت ، خواسته ها ، افکار و احساسات است. این مهارت مادر تمام مهارت‌هایی است که یک نوجوان برای موفقیت به آن نیاز دارد. اهمیت شناخت خویشتن از این جهت است که در کیفیت تمام فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های شما تاثیر بسزایی دارد. برای انتخاب شغل، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب همسر و دوست و هر انتخاب دیگری در زندگی، مهارت خودآگاهی باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید. برای مطالعه کردن، تفریح کردن، بازی کردن، کار کردن، خرید کردن و سایر امور زندگی، مهارت خودآگاهی می‌تواند شما را به بهترین نتیجه برساند. پس می‌توان گفت که اولین مهارتی که باید به آن بپردازید، خودآگاهی است و خودآگاهی مادر تمام مهارت‌های زندگی است.

شش وجه خودآگاهی

وجه اول خودِ فیزیکی:

این وجه همین جسم یا بدن شما است. تصوری که شما از ظاهر خود دارید. خصوصیاتی مانند چاق یا لاغر بودن، قدبلند یا کوتاه بودن، رنگ پوست، مو و سایر خصوصیاتی که مربوط به جسم ما می‌شود. شناخت این خصوصیات کار بسیارساده‌ای است. اما نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که شما کدامیک از خصوصیات خود را دوست دارید؟ و کدامیک را دوست دارید تغییر دهید؟ یعنی دوست ندارید.
به یاد داشته‌باشید زیبایی جسمی نسبی است و هرکسی نقاط قوت و ضعفی دارد. خداوند در وجود هر انسانی زیبایی‌هایی قرار داده است. پس خودتان را با تمام خصوصیات خوب و بد فیزیکی، دوست داشته‌باشید. همیشه سعی کنید بر روی نقاط قوت خود تکیه کنید و در مقابل آینه به خود بگویید تو مخلوق زیبای خداوند هستی.

شاید با خود بگویید این چه کاری است که من باید انجام دهم ؟ یعنی چه؟ ولی یادتان باشد که خودآگاهی مادر تمام مهارت‌های زندگی است و مهم است که آنرا بیاموزیم، پس بهتر است مطالبی که در این مقاله می‌خوانید را به کار بگیرید.

وجه دوم خودِ اجتماعی:

تصوری که شما نسبت به دیدگاه دیگران از خودتان دارید را خود اجتماعی می‌گویند. فکر می‌کنید دیگران شما را چگونه انسانی می‌پندارند؟ تا چه اندازه دیگران شما را دوست دارند و به شما احترام می‌گذارند؟ مثلا هم‌کلاسی‌هایتان شما را چگونه معرفی می‌کنند؟ می‌گویند فلانی باادب است. راستگو است. خیلی شاد است و …… یا می‌گویند خیلی بی‌ادب است، زیاد دروغ می‌گوید، همیشه با همه دعوا دارد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | یادگیری مهارت‌های شغلی برای نوحوانان

وجه سوم خودِ جنسی:

تصور و برداشتی است که هرکس ازهویت جنسی خود یعنی مرد یا زن بودن وتمایلات جنسی خود دارد. تفاوت‌هایی بین مرد و زن وجود دارد که شناخت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. یکی از تفاوت‌های مهم در مورد هویت جنسی می‌باشد. از وظایف در خانواده گرفته تا حضور در مشاغل مختلف که باتوجه به خصوصیات ذاتی هر دوجنس، متفاوت است. مثلا اگر شما مرد هستید، نمی‌توانید در شغل مامایی فعالیت کنید. یا اگر خانم هستید، نمی‌توانید در مشاغلی که تنش‌های فیزیکی بالایی دارند فعالیت کنید. بنابراین شناخت خصوصیات جنسی به شما کمک می‌کند تا علاوه بر تمایلات جنسی، نقش خود در خانواده، انتخاب شغل مناسب و رشته تحصیلی خود، عملکرد بهتری داشته‌باشید.


وجه چهارم خودِ معنوی:

این وجه مربوط به اعتقاداتتان می‌شود و ریشه در دیدگاه مذهبی و دینی شما دارد. خودآگاهی در این مورد باعث می‌شود تا با ارزش‌های دینی خود آشنا شده و از دیگران انتظار نداشته‌باشید مثل شما فکرکنند. چون می‌دانید ممکن است ارزش‌های آنان با شما متفاوت باشد.


وجه پنجم خودِ آرمانی:

این وجه از وجود شما همان است که آرزویش را دارید. ممکن است تصویر واضحی از خود آرمانیتان داشته باشید مثلا به دلیل علاقه به فوتبال دوست داشته‌باشید مثل علی کریمی باشید و مثل او فوتبال بازی کنید. یا ممکن است دوست داشته‌باشید نقاش بزرگی مثل استاد فرشچیان شوید. این تصاویر در دوره نوجوانی بسیار به سراغتان می‌آید. اگر در این مورد شناخت خوبی از خود پیدا کنید و سعی کنید که با توجه به توانایی‌ها و استعدادهایتان الگوی مناسبی برای خود پیدا کنید، موجب پیشرفت خود می‌شوید.


وجه ششم خودِ واقعی:

درونی‌ترین بخش از وجود شما همین وجه است. خودتان این وجه را به خوبی می‌شناسید ولی دوست ندارید دیگران از این بخش باخبر شوند. همیشه سعی در پنهان کردنش دارید. چون نگران هستید اگر دیگران خود واقعیتان را بشناسند، علاقه‌شان نسبت به شما ازبین برود.

برای خودآگاهی شما باید در مورد هر کدام از قسمت‌های بالا خصوصیات خود را بدانید و باخودتان صادق باشید. بهتر است که همه خصوصیات خودتان را بنویسید تا بهتر بتوانید خودتان را مورد بررسی قرار دهید. یادتان باشد شما باید از این مهارت شروع کنید زیرا خودآگاهی مادر تمام مهارت‌های زندگی است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.