شغل تحویل‌داری بانک

شغل پویانمایی
شغل پویانمایی
آذر ۲۵, ۱۳۹۶
شغل تدوینگری فیلم
شغل تدوینگری فیلم
آذر ۲۶, ۱۳۹۶
شغل تحویل‌داری بانک

شغل تحویل‌داری بانک:

شغل تحویل‌داری بانک عبارت است از ارائه خدمات مستقیم مالی و اعتباری به مراجعه کنندگان.

تحویل‌دار بانک کیست؟

تحویل‌دار بانک وظیفه دریافت و پرداخت پول و انتقال آن، خدمات مربوط به چک، پرداخت حقوق و دریافت هزینه‌های مختلف و صدور قبض در مقابل آن ها را در بانک برعهده دارد.

ویژگی‌های تحویل‌دار بانک:

از دقت و هوشیاری بالایی برخوردار است: هر کاری که با آمار، ارقام و اعتبارات بانکی (پولی) سر و کار دارد، دقت بالایی می طلبد.
گشاده روست: تحویل دار بانک با مردم سر و کار دارد و اگر نتواند برخورد مناسبی با آنها مختلف داشته باشد، هم کار برای خودش خسته کننده و طاقت فرسا می‌شود و هم نمی‌تواند وظایف خود را، که درک نیاز مردم و راهنمایی آن هاست، به درستی انجام دهد.
صبور و آرام است: یک تحویل‌دار شاید مجبور شود در یک روز یک مطلب را چندین بار برای مراجعان مختلف توضیح دهد. این مراجعان طیف گسترده‌ای از افراد با سطح تحصیلات و سنین مختلف را شامل می شوند؛ بنابراین، توانایی کنترل رفتار و حفظ آرامش از مهم ترین ویژگی‌های این افراد است.

توانایی برقراری ارتباط بالایی دارد: به منظور ایجاد ارتباط دوستانه و معقول با مشتریان در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی بانک، تمام کارمندان بانک باید توانایی جذب مشتری و برقراری ارتباط با او را داشته باشند.
برای انتخاب شغل تحویل داری بانک حداقل تحصیلات لازم، کارشناسی است. معمولا افرادی که مدرک کارشناسی مدیریت،علوم اقتصادی و حسابداری دارند، برای استخدام در اولویت‌اند.

ورود به شغل تحویل‌داری بانک:

بعد از فراخوانی که بانک برای استخدام می‌دهد، شما باید در کنکور استخدامی شرکت کنید و پس از قبول شدن در این امتحان که شامل سوالاتی مربوط به اطلاعات عمومی، حسابداری، هوش و ریاضی است، مصاحبه و گزینش می‌شوید. در مصاحبه تخصصی باید انتظار مواجه شدن با هر نوع سوالی را داشته باشید؟ این سوال‌ها از علایق و روحیاتتان تا مسائل اجتماعی و اقتصادی را دربر می‌گیرند. مصاحبه‌گر علاوه بر محک‌زدن اطلاعات فردی شما، سعی می‌کند با میزان توانایی شما در برقراری روابط اجتماعی و شیوه بیانتان آشنا شود.

مراحل گزینش هم شامل تحقیقاتی درباره سوابق تحصیلی و قضایی شماست؟ اینکه در مراجح قضایی سوابق کیفری نداشته باشید و از نظر مسائل اقتصادی، گذشته‌تان روشن و گویا باشد. علاوه بر این موارد از شما معاینه کامل جسمانی به عمل می‌آید. پس از استخدام در بانک، دوره‌های آموزشی مختلفی را خواهید گذراند؛ از جمله: آشنایی با شیوه‌های اجرایی و سیستم‌های بانکی، حسابداری داخلی، بانک‌داری، روابط اجتماعی، مشتری مداری، آشنایی با اوراق بانکی، آشنایی با شیوه کار عابربانک‌ها و ده ها مطلب دیگری که در بانک‌های مختلف تفاوت اندکی با یکدیگر دارند ولی از نظر ساختار یکسان‌اند. البته تحویل داران نیز مانند سایر کارمندان بانک باید در مدت خدمت در دوره‌های مختلفی که به منظور ارتقای سطح خدمات‌رسانی برگزار می شود، شرکت کنند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| بینایی سنجی

پیشرفت شغلی:

تحویل داران مانند بقیه کارمندان بانک می‌توانند با ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط با بانک در موسسه علوم بانکی (زیر نظر بانک مرکزی)، مدرک مورد تاییدی دریافت کنند. در صورت نیاز بانک، این افراد به نسبت سایر کارمندان در رشته‌های دیگری درس خوانده‌اند، در اولویت ارتقای شغلی قراردارند. کارمندان به ترتیب از ارائه خدمات مستقیم به مشتریان (صندوق و … ) به معاونت دایره صندوق و اعتبارات، ریاست دایرۀ صندوق و اعتبارات، معاونت شعبه و مسئولیت شعبه ارتقا پیدا می‌کنند . پس از آن نیز می‌توانند به شغل‌های بالاتری مثل مدیریت امور مناطق شعب، مدیریت شعب و ادارات بانک، عضویت در هیئت مدیره و در نهایت مدیریت عامل بانک دست پیدا کنند. البته طی کردن این پله‌های ترقی زمان زیادی طول می‌کشد.

فضای شغل تحویل‌داری بانک :

بانک‌ها محیط های پر رفت و آمدی هستند. بنابراین، اگر کار در مکان‌های آرام را دوست دارید، این شغل به شما پیشنهاد نمی‌شود. می‌توان گفت که فضایی اداری بر بانک حاکم است! با این تفاوت که مراجعان بانک‌ها اغلب بیثتر از اداره‌ها هستند. تحویل‌داران با دادگستری و تمام موسسات ارائه دهنده خدمات به مردم _ مانند شهرداری، دارایی، دفاتر اسناد رسمی _ در ارتباط اند. به بیان دیگر، می‌توان گفت متصدیان امور بانکی با مشاغل مختلف سر و کار دارند؟ زیرا مشتریان و صاحبان حساب‌های بانکی که مراجعه مستقیم به بانک دارند، صاحبان مشاغل گوناگون‌اند. به طور کلی، کارمند بانک تعامل وسیعی با صاحبان دیگر مشاغل دارد .

وظایف و مسئولیت‌ها:

دریافت و پرداخت وجوه
پرداخت مبالغ چک
دریافت قبوض آب و برق و گاز و … (امروزه این کار بیشتر به صورت تلفنی، اینترنتی یا از طریق خودپردازهای بانک انجام می شود)
ارائه صورت حساب و وضعیت گردش مالی به مشتریان. 

مطلوبیت‌های شغل تحویل‌داری بانک:

دریافت تسهیلات مسکن و سایر تسهیلات ضروری به فاصله دو سال یک بار، از مزایای این شغل است. ضمن اینکه کارمندان بانک از وجهه اجتماعی خوبی برخوردارند.

محدودیت‌های شغل تحویل‌داری بانک:

تحویل‌دار بانک شاید مجبور شود برای پاسخ‌گویی به مراجعان خود ساعت‌ها روی صندلی بنشیند و این ممکن است مشکلات جسمانی زیاذی برای او ایجاد‌کند. یکنواختی در کار، وضعیت نامشخص ارتقای شغلی و ریسک بالا (به دلیل امکان کسری در حساب صندوق) را می‌توان از دیگر آسیب‌های این شغل به شمار آورد .

اهمیت شغلی:

افراد با سپردن وجوه خود به بانک‌ها علاوه بر احساس ایمنی مالی، در ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی و بازرگانی کشور نیز ایفای نقش می‌کنند؛ بنابراین، نیاز به وجود کسانی که مردم را به درستی در این زمینه راهنمایی کنند، احساس می‌شود. این راهنمایان همان کارمندان بانک(از جمله تحویل داران)هستند که خدمات مختلف بانکی را به مردم معرفی می‌کنند و اطلاعات لازم درباره سرمایه‌گذاری‌های مختلف را در اختیار آن‌ها می‌گذارند.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

کتاب راهنمای امور تحویل داری‌ نوشته علی اکبر صادقی پائین کولائی می‌تواند به بسیاری از سوال‌های شما پاسخ بدهد. در ضمن، می‌توانید به اداره‌های آموزش یا روابط عمومی بانک‌ها مراجعه کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است