شغل ممیزی مالیاتی

شغل مشاوره املاک
شغل مشاوره املاک
دی ۲۴, ۱۳۹۶
شغل مهمان‌داری هواپیما
شغل مهمان‌داری هواپیما
دی ۲۴, ۱۳۹۶
شغل ممیزی مالیاتی

شغل ممیزی مالیاتی:

به بررس دفاتر مالی مؤسسات و تطابق در آمدها و هزینه‌های آن‌ها با هم به منظور وضع مالیات ممیزی مالیاتی می‌گویند. شغل ممیزی مالیاتی دقت بسیار بالایی می‌طلبد.

ممیز مالیاتی کیست؟

به مأمور وزارت امور اقتصادی و دارایی که مسئول رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی و تشخیص و تعیین میزان مالیات قابل دریافت در یک حوزه مالیاتی است ممیز مالیاتی می‌گویند.

ویژگی‌های ممیز مالیاتی:

قابل اعتماد است: ممیز مالیاتی تاییدکنندۀ مالیات سازمان‌ها و شرکت‌هاست و برای جلوگیری از حساب سازی و تایید مالیاتی که حسابدار بر اساس سود شرکت و قوانین مالیاتی کشور تعیین کرده است، باید ویژگی قابل اعتماد بودن را داشته باشد.
دقیق، ریزبین و جدی است: ممیزهای مالیاتی به دلیل ویژگی‌های شلغی خود انسان‌هایی ریزبین و دقیق، جدی و اغلب بسیار محافطه کارند. برخی از مدیران این افراد را حسابگرهای دقیقی می‌دانند. ( زیرا این افراد به دلیل دانش و آگاهی بالایی که از امور حسابرسی دارند، کوچکترین خطاهای حسابداری را متوجه می‌شوند. )

ورود به شغل ممیزی مالیاتی:

در صورت علاقه به این شغل، ابتدا باید در یکی از رشته‌های حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مدرک کارشناسی دریافت کنید. پس از آن، در امتحان ورودی این شغل که از طرف وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می‌شود شرکت خواهید کرد. این وزارت‌خانه پس از گزینش کارمندان جدید خود دوره‌های آموزشی فشرده‌ای برای آنان برگزار می‌کند تا با چند و چون این حرفه آشنا شوند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| مهندسی فضای سبز

پیشرفت شغلی:

در صورت کسب تجربه، شما برای بررسی و ابلاغ مالیات شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ‌تر انتخاب خواهید شد.

فضای شغلی:

محیط کار ممیزهای مالیاتی اغلب ادارات اقتصاد و‌ دارایی است. به این ترتیب، آن‌ها در محیط‌هایی کاملاً اداری که در هر اتاق آن‌ها چندین ممیز مالیاتی در حال فعالیت‌اند مشغول به کار می‌شوند. ممیز مالیاتی با صاحبان تمام مشاغل در ارتباط است و برای همه آن‌ها مالیات تعریف می‌کند. با این حال، بیشترین تعامل او در شرکت‌ها و موسسات با واحدهای حسابداری است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

ممیز مالیاتی پس از دریافت اظهارنامه مالیاتی هر واحد اقتصادی، در صورتی که شبهه‌ای در آن مشاهده نکند ( که در آن صورت باید به بررسی دفاتر قانونی آن واحد بپردازد) بر اساس نظر کارشناس امور مالیاتی، مالیات آن را تعیین می‌کند.
در صورتی که دفاتر تجارتی از لحاظ نحوه تنظیم حساب ها و نگه‌داری و نوشتن و یا از سایر جهات به نظر ممیز مالیاتیقابل رسیدگی نباشد و این امر مورد تأیید سرممیز مالیاتی قرار بگیرد و مردود اعلام شود، ممیز مالیاتی باید این موضوع را با ذکر دلایل کافی و به صورت کتبی به مودی (کسی که مالیات می دهد) اعلام و ابلاغ کند و پرونده را جهت رسیدگی برای هیئت سه نفرۀ حسابرسان منتخب وزیر امور اقتصادی و دارایی بفرستد.

چنانچه مودی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، به آن هیئت مراجعه کند و بتواند دلایل کافی برای رفع اشکال ارائه دهد، مالیات بر اساس همان دفاتر اخذ خواهد شد و در غیر این صورت، هیئت سه نفره میزان مالیات را خود تعیین خواهد کرد.

مطلوبیت‌های شغل ممیزی مالیاتی:

ممیزهای مالیاتی علاوه بر آشنا شدن با مشاغل مختلف و سطح درآمدی آن‌ها، قدرت تحلیل خوبی پیدا می‌کنند و دقتشان بیشتر می‌شود.

محدودیت‌های شغل ممیزی مالیاتی:

از آنجا که زمان تحویل اظهارنامه مالیاتی درکشور ما تیر‌ماه است، ممیزها در یک دوره زمانی تحت فشار زیادی هستند و باید تا پاسی از شب کار کنند.

اهمیت شغلی:

در صورت حذف این شغل، مشکلات زیادی در سیستم مالیاتی کشور به وجود می‌آید، زیرا اقتصاد و چرخش مسائل پولی و مالی در کشورها به سمتی حرکت کرده است که مالیات جزء جدایی ناپذیر اقتصاد به حساب می‌آید. کشورهایی که مالیات در آن‌ها جریان دارد، در واقع به سازندگی و آبادانی می‌رسند. ممیز مالیاتی شخصی است که به این آبادانی نظم می‌بخشد.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر گفت وگو با ممیزهای مالیاتی است.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است