عوامل موثر در انتخاب شغل

کشف توانایی‌ها بدون آزمون
کشف توانایی‌ها بدون آزمون
آبان ۸, ۱۳۹۶
هنر الگوبرداری از افراد موفق
هنر الگوبرداری از افراد موفق یا مدل‌سازی
آبان ۹, ۱۳۹۶
عوامل موثر در انتخاب شغل

عوامل موثر در انتخاب شغل:

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر انسانی است. اگر در دوره‌ی نوجوانی با فرآیند یادگیری مهارت‌های شغلی آشنا شوید موفقیت شما حداقل چندین برابر وقتی است که با این فرآیند آشنایی ندارید. حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که فر|آیند یادگیری مهارت‌های شغلی چیست؟ فرآیند شغلی شامل شناخت خود، شناخت شغل، شناخت بازار کار و رشته‌ی تحصیلی مرتبط با هر شغل است. کل این فرآیند باعث می‌شود شما انتخاب شغلی بهتری داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب شغل را بیان می‌کنیم.

مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب شغل :

۱- استعداد:

انیشتین می‌گوید همه افراد با استعداد هستند ، اما اگر شما یک ماهی را بر اساس تواناییش در بالا رفتن از درخت بسنجید، آن ماهی تمام عمرش را با این باور خواهدگذراند که یک بی دست و پای احمق است. برای یک تصمیم‌گیری درست برای شغل حتما باید بدانید در چه زمینه‌ای استعداد دارید.

۲-علاقه و رغبت:

بر خلاف استعداد که امری ذاتی است، علاقه کاملا محیطی است. یعنی ممکن است امروز شما به یک رشته یا شغل گرایش داشته‌باشید و فردا شغل دیگری را دوست داشته‌باشید. به هر حال علاقمندی‌های شما در انتخاب شغل بسیار موثر است و اگر همراه با عوامل دیگر مانند استعداد درنظر گرفته شود، به تصمیم گیری صحیح شما کمک می‌کند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | مهارت‌های دوران بلوغ

۳- شخصیت:

الگوهای رفتاری، شیوه‌ی تفکر و نحوه‌ی ارتباط شما با محیط در انتخاب شغل تاثیرگذار است. مثلا اگر شما آدمی هستید که حضور در جمع را به تنهایی ترجیح می‌دهید، در مشاغلی مانند کارمند بایگانی که در کل روز تنها در محیط کارش است موفقیتی بدست نخواهید آورد. یا اگر تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می‌دهید در شغل کارمند بانک موفق نخواهید بود. پس برای یک انتخاب خوب نوع شخصیت خود را مدنظر داشته‌باشید.

۴- موقعیت اجتماعی و موقعیت جغرافیایی:

از موقعیت اجتماعی خانواده‌ها باهم متفاوت هستند. یعنی خانواده‌ها به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در جایگاه‌های مختلفی هستند که باعث می‌شود نگرش آن‌‌ها در مورد انتخاب شغل و رشته‌ی تحصیلی فرزندانشان بایکدیگر متفاوت باشد. همچنین شهرها و روستاها بازار کار متفاوتی دارند. مثلا در تهران ممکن است بازار کار کشاورزی نسبت به شهر رشت کمتر باشد. در نتیجه تصمیم‌گیری شما به موقعیت اجتماعی و موقعیت جغرافیایی هم بستگی دارد.

۵- مدرسه و والدین:

آموزش‌ها و مشاوره‌هایی که از مدرسه و والدین خود دریافت می‌کنید، در انتخاب شغل شما تاثیر بسزایی دارند. ارزش‌های خانوادگی هم عامل بسیار مهمی است که شما از طریق والدینتان دریافت می‌کنید و ممکن است شغلی که حتی در آن استعداد دارید را به خاطر هماهنگ نبودن با ارزش‌‌هایتان، انتخاب نکنید.

۶-جنسیت:

نوع شغلی که انتخاب می‌کنید رابطه‌ی مستقیمی با جنسیت شما دارد. کارهایی که به لحاظ فیزیکی سنگین هستند مناسب خانم‌ها نیستند و مشاغلی مانند مامایی مناسب آقایان نیستند.

اگر می‌خواهید بهترین انتخاب شغل را داشته‌باشید باید همه‌ی این عوامل را درنظر بگیرید. نادیده گرفتن یکی از این عوامل ممکن است شما را به شغل مناسب و دلخواهتان نرساند.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.