چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟

باورهای مالی
باورهای مالی
آبان ۱۰, ۱۳۹۶
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟ قسمت‌دوم
آبان ۱۲, ۱۳۹۶
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم

چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم ؟

خیلی وقت‌ها شده است که دلتان خواسته است درس بخوانید اما با خود گفتید حالش را ندارم و از درس خواندن منصرف شدید. در این موارد شاید این سوال را از خود پرسیده باشید من چطور می‌توانم برای درس خواندن انگیزه پیداکنم؟ اولین قدم برای این‌که به این سوال پاسخ دهید این است که عواملی که باعث می‌شود در شما انگیزه ایجاد شود یا از بین برود را پیدا کنید. در مرحله‌ی بعد باید با راهکارهای مناسب برای هر عامل در خود ایجاد انگیزه کنید. در ادامه مهم‌ترین عوامل و راهکارهای مربوط به آن‌ها را بیان می‌کنیم و می‌گوییم چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم.

عوامل موثر ایجاد انگیزه

۱- احساستان در مورد درسی که مطالعه می‌کنید:

احساساتی که درمورد معلم، درس، مدرسه و کلاس خود دارید یکی از عواملی است که بر روی انگیزه‌ی شما تاثیر می‌گذارد. اگر شما به معلمی علاقه داشته‎باشید، انگیزه‌ی بیشتری دارید تا سر کلاسش حاضر شوید و به درسی که می‌دهد بهتر گوش می‌دهید و با علاقه آن درس را مطالعه می‌کنید و بهتر یاد می‌گیرید. یا اگر موضوع درسی برای شما جذاب باشد انگیزه‌ی شما بیشتر می‌شود. مثلا شما به درس علوم به خاطر آزمایشات مختلفش علاقه دارید. در نتیجه برای مطالعه‌ی این درس انگیزه‌ی لازم را دارید. پس احساس خوبی که شما به موضوع درس دارید باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود.

چطور احساساتمان را برای ایجاد انگیزه تغییر دهیم؟ برای تغییر در احساس خود نسبت به درسی که به آن علاقه ندارید از موارد زیر کمک بگیرید.

بدانید چرا خواندن یک موضوع درسی ارزشمند است

اگر کارکرد این اطلاعات برایتان آشکار نیست، از فردی آگاه بپرسید. وقتی از دلیل ارزشمند بودن موضوع مطلع شدید آن را با موضوعاتی که دوست دارید پیوند بزنید. مثلا  دلیل خواندن درس ریاضی این است که کاربردهای فراوانی در زندگی دارد. یکی از این کاربردها حساب و کتاب دخل و خرج شماست. پس اگر آن را خوب یادبگیرید در کیفیت زندگی شما تاثیرگذار است.

موضوع درسی را باعوامل بیرونی جذاب کنید.

اگر در ذهن خود دلیلی برای خواندن یک درس ندارید آن را با یک عامل بیرونی پیوند بزنید. مثلا یک بازی برای آن درست کنید یا با دوستانتان یک فعالیت گروهی برای آن درس طراحی کنید.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | فرهنگ لغات استعدادیابی

تخیل خود را به کار بگیرید.

یکی از کاربردهای درسی که می‌خواهید مطالعه کنید را درنظر بگیرید و با کمک تخیلات خود به آن کار بپردازید. مثلا شما درس ادبیات فارسی را می‌خواهید بخوانید. تخیل می‌کنید که در حال نوشتن کتاب شعری هستید که قرار است به زودی چاپ شود و درآمد خوبی نصیب شما گردد.

تاثیر محیط کلاس و هم‌کلاسی‌هایتان را در خود بررسی کنید.

اگر از شخصی خوشتان نمی‌آید در کلاس کنار او ننشینید. بهتر است تاحد ممکن از او فاصله بگیرید. یا اگر محیط مدرسه‌ی خود را دوست ندارید، در صورتی که امکانش را دارید مدرسه‌ی خود را تغییر دهید.

درس شما نباید حتما مهم‌ترین مسئله‌ی دنیا باشد.

برای این‌که بتوانید احساس خود را در مورد درس خود عوض کنید این موضوع بسیار مهم است که بدانید، موضوع درسی شما نباید حتما مهم‌ترین مسئله باشد. چه بسا موضوعی را برای فهم بهتر موضوعات دیگر باید مطالعه کرد. مثلا من اجتماعی را مطالعه می‌کنم تا مباحث جامعه‌شناسی و سیاسی را بهتر بفهمم.

تا این‌جا با یکی از عوامل ایجاد انگیزه و راهکارهای آن آشنا شدید در مقاله‌ی بعدی مورد دوم یعنی شناسایی اهداف و پی بردن به علل آن را بیان می‌کنیم. لطفا برای ایجاد انگیزه در خود با ما همراه باشید تا مهم‌‌ترین عوامل انگیزش را یکی یکی بررسی کنیم و ببینیم چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم.

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.