اصول برنامه‌ریزی برای مطالعه

یادگیری مهارت‌های شغلی برای نوجوانان
یادگیری مهارت‌های شغلی برای نوجوانان
آبان ۷, ۱۳۹۶
استعدادیابی طبق تئوری هاوارد گاردنر
استعدادیابی طبق تئوری هاوارد گاردنر
آبان ۷, ۱۳۹۶
اصول برنامه‌ریزی برای مطالعه

اصول برنامه‌ریزی برای مطالعه:

برای این‌که بتوانید در کمترین زمان بهترین نتیجه را از درس‌خواندن خودتان بگیرید، نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم و قوی دارید. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، مسیر را برای خود مشخصی می‌کنید و می‌دانید چه زمانی چقدر باید درس بخوانید. می‌دانید کدام درس را چه زمانی باید بخوانید که بهتر یاد بگیرید. اما نکته اینجاست که برنامه‌ریزی چیزی ثابت نیست که همه بتوانند از یک برنامه پیروی کنند. هر شخصی باتوجه به موارد مختلفی باید برنامه‌ی مخصوص خودش را بنویسد. در ادامه نکاتی در مورد اصول برنامه‌ریزی برای مطالعه را بیان می‌کنیم.

برای برنامه ریزی صحیح نکات ذیل را درنظر بگیرید:

۱- خودشناسی:

در برنامه‌ریزی خود باید شخصیت، عادات، نقاط ضعف و قوت و شرایط زندگی خود را درنظر بگیرید. عادات شما رفتارهایی هستند که روزانه تکرار می‌کنید. مثلا اگر به تماشای اخبار در ساعت خاصی عادت دارید، در برنامه خود لحاظ کنید. نقاط ضعف و قوت خود را مشخص و در برنامه خود لحاظ کنید. مثلا اگر در درس ریاضی ضعیف هستید وقت بیشتری برای تمرین این درس در نظر بگیرید. برنامه خود را با شرایط زندگی خود وفق دهید. مثلا اگر در خانه‌ی شما معمولا یا ساعاتی در روز سروصدا است، رفتن به کتابخانه را در برنامه خود لحاظ کنید.

۲- اهداف خود را تعیین کنید:

اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را باتوجه به موقعیت تحصیلی فعلی خود درنظر بگیرید. مثلا هدف بلندمدت شما قبولی در کنکور است و اهداف کوتاه‌مدت شما مطالعه روزانه دروس است.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | مدیریت زمان و انرژی

۳- با توجه به مسئله فراموشی در انسان، مرورهای منظم را در برنامه‌ریزی خود در نظر بگیرید.

اولین مرور را۲۰دقیقه بعد از کلاس، دومین مرور یک روز بعد، سومین مرور یک‌هفته بعد و چهارمین مرور یک ماه بعد تنظیم کنید. با این مرورها مطالب را به حافظه بلندمدت خود برده و دیگر فراموش نخواهید کرد.

۴- داشتن انعطاف در برنامه‌ریزی بسیار مهم است.

اگر به هردلیلی مشکلی پیش‌آید که نتوانید طبق زمان‌بندی جلو بروید، باید وقتی را برای جبران آن در نظر گرفته باشید. در یک برنامه‌ریزی موفق، باید شرایط ناگهانی را درنظر بگیرید و سریعا خود را با آن وفق دهید.

۵- استراحت‌های منظم بین مطالعات طولانی در نظر بگیرید.

هر ۹۰ الی ۱۲۰ دقیقه یک بار ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید. این کار باعث می‌شود بازدهی مطالعه‌ی بهتری داشته باشید.

۶- برای هر برنامه یک زمان پایان در نظر بگیرید.

علاوه بر زمان‌بندی روزانه و هفتگی، یک زمان پایان برای هر فعالیت خود درنظر بگیرید. مثلا برای درس ریاضی اگر روزی ۱ ساعت وقت بگذارید تا ۱۵ روز دیگر به پایان می‌رسد. تاریخ ۱۵ روز دیگر زمان پایان محصوب می‌شود.

۷- برنامه خود را هر هفته ارزیابی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

برنامه خود را به صورت هفتگی ارزیابی کنید و بررسی‌کنید به اهدافی که داشتید رسیده‌اید؟ مثلا اگر برای درس فیزیک دو هفته در نظر گرفته بودید و حالا با گذشت یک هفته نتوانستید نصف کتاب را مطالعه کنید، برنامه‌ی خود را تغییر دهید و وقت بیشتری برای این درس درنظر بگیرید.

۸- فعالیت‌های خود را اولویت‌بندی کنید.

مطالعه دروس مدرسه را در اولین اولویت‌های خود قرار دهید. اگر قصد مطالعه‌ی کتاب غیردرسی دارید بعداز رسیدگی به تکالیف مدرسه انجام دهید. این کار باعث می‌شود با خیال راحت به مطالعه بپردازید و نگران کمبود وقت برای درس خواندن نباشید.

اصول برنامه‌ریزی برای مطالعه به شما کمک می‌کند تا بهتر مطالعه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.