تغییر رشته دهم

منفی گرایی
منفی گرایی چیست
تیر ۲۲, ۱۳۹۷
آگاهی دینی
شهریور ۲۰, ۱۳۹۷
تغییر رشته دهم

 تغییر رشته دهم

 

یکی از مشکلاتی که بچه ها بعد از انتخاب رشته پیدا می کنند، اینه که در سال دهم حس می کنند، رشته ای که از طریق هدایت تحصیلی انتخاب کردن،  دلچسب اونها نیست.یعنی فکر می کنند که انتخابشون، خیلی با علاقه شون همخونی نداره. خب تغییر رشته اون چیزیه که اینجا بدردشون می خوره و به قول معروف جلوی ضرر را میگیره. نکته مهم اینه که باید توی سال دهم، اقدامات لازم را برای تغییر رشته انجام بدن. در این مقاله سعی می کنیم که شما را در خصوص مراحل انجام این کار راهنمایی کنیم.

تغییر رشته در پایه دهم

مراحل انجام تغییر شاخه / رشته :

مراحل تغییر رشته/ شاخه به رشته نظری

مراحل تغییر رشته/ شاخه به رشته نظری

 

مراحل تغییر رشته/ شاخه به رشته های فنی حرفه ای

مراحل تغییر رشته/ شاخه به رشته های فنی حرفه ای

 

مراحل تغییر رشته/ شاخه به رشته های کاردانش

مراحل تغییر رشته/ شاخه به رشته های کاردانش

این مقاله هم می‌تواند مفید باشد

الف ) نمون برگ تقاضای تغییر شاخه / رشته را پر کنید

نمون برگ تقاضای تغییر شاخه / رشته را پر کنید

۱- نمون برگ (تقاضای تغییر شاخه / رشته) باید تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریورماه تکمیل کنید و به تائید ( امضاء و اثر انگشت) ولی تون برسونید و سپس به مدیر واحد آموزشی(مدرسه) تحویل بدید.

۲- به منظور آمادگی شما برای  شرکت در امتحان تغییر شاخه / رشته لازمه که با مشاور مدرسه  در طول سال تحصیلی پایه دهم  مشورت کنید و راهنمایی لازم را از او بگیرید.

معرفی دانش آموزان متقاضی شرکت در امتحان تغییر شاخه /رشته

ب)معرفی دانش آموزان متقاضی شرکت در امتحان تغییر شاخه /رشته :

بعد از تائید اداره آموزش پرورش منطقه به منظور شرکت شما در امتحان تغییر شاخه /رشته باید محل برگزاری امتحان تون متناسب با رشته ای که تقاضا کردید، مشخص بشه. اگه رشته مورد تقاضا در واحد آموزشی محل تحصیل تون وجود داشته باشه، در همان واحد آموزشی در امتحان تغییر شاخه / رشته شرکت خواهید کرد.

در صورتیکه رشته مورد تقاضا تون در  واحد آموزشی فعلیتون موجود نباشه با هماهنگی اداره آموزش و پرورش ، دبیرستان یا هنرستان مورد نظر تعیین میشه و شما را جهت امتحان به اون و احد آموزشی تا یک هفته قبل از شروع امتحانات براساس نمون برگ ب معرفی می کنن .

ج) شرکت دانش اموزان در امتحان تغییر شاخه/رشته:

برای انجام تغییر شاخه / رشته  در هر یک از شاخه یا رشته های فنی و حرفه ای ، نظری و کاردانش ، شما باید در امتحان یک سری از درس های مربوط به اون رشته (در پایه دهم اون رشته) شرکت کنید و نمره قبولی اون درس ها را بگیرید. ، جدول دروس تغییر شاخه /رشته شامل موارد زیر هستش:

 

جدول درس های تغییر شاخه/رشته دانش اموزش از پایه دهم به یازدهم در دوره دوم متوسطه

رشته / شاخهرشته ریاضی فیزیکرشته علوم تجربیرشته علوم و معارف اسلامیرشته های شاخه فنی و حرفه ایرشته مهارت های شاخه کاردانش
نام دروس تغییر رشتهریاضی ۱هندسه ۱

فیزیک ۱

شیمی ۱

ریاضی ۱فیزیک ۱

شیمی ۱

زیست شناسی۱

تاریخ ۱(تخصصی رشته)عربی (زبان تخصصی رشته )۱

اصول عقاید ۱

علوم و معارف قرآنی ۱

شرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی ( دروس شایستگی های فنی و غیر فنی ) رشته مورد نظر و کسب نمره قبولیشرکت در تمامی آزمون های دروس اختصاصی ( قبولی در دروس شایستگی های غیر فنی ) و گذراندن شایستگی فنی “استاندارد مهارت ” و قبولی برابر با نمرات دستگاه متولی تا پایان پایه یازدهم

 

توضیحات در خصوص تغییر رشته

تطبیق درس های رشته قبلی با رشته جدید:

  • نمره قبولی همه درس ها در رشته قبلی که با درس های رشته جدید دارای کد درسی یکسانی هستند به عنوان دروس گذرانده شده در رشته جدید از شما پذیرفته میشه.
  • بعضی از درس هایی که شما گذروندید و کد یا عنوان اون مشابه با درس های  رشته جدید نیست ولی از نظر محتوا شباهت دارند براساس جدول زیر قابل تطبیق می باشد و نمره درس گذرانده شده از شما پذیرفته میشه و جایگزین نمره آن درس ، در رشته جدید میشه.
  • چنانچه تعداد واحدهای گذرانده شده با تعداد واحدهای دروس تطبیقی موضوع جدول تطبیق زیر یکسان نباشد ، تعداد واحدهای درسی رشته جدید ملاک محاسبه خواهد بود . به عنوان مثال درس ریاضی ۱ ویژه رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی که درس ۴ واحدی است به جای درس ریاضی و آمار ۱ رشته های علوم و معارف اسلامی و ادبیات و علوم انسانی به ارزش ۳ واحد تطبیق داده میشه.
ردیف دروس گذرانده شده ( قبولی) در رشته قبلیدروس قابل تطبیق با رشته جدید
عنوان درسکد درسعنوان درسکد درس
۱ریاضی ۱۱۰۰۵۱ریاضی و آمار ۱۱۰۸۱
۲فیریک ۱۱۰۱۰۱فیزیک ۱۱۰۲۹۱
۳اصول عقاید ۱۱۰۲۴۱تعلیمات دینی ( دینی ، قرآن و اخلاق)۱۱۰۰۱۱
۴اصول عقاید ۲۱۰۲۴۱تعلیمات دینی ( دینی ، قرآن و اخلاق)۱۱۰۱۵۱
۵تعلیمات دینی (دینی ، اخلاق و قرآن )۱۱۰۱۵۱اصول عقاید ۱۱۰۲۴۱
۶عربی تخصصی ۱۱۰۱۶۱عربی ، زبان قرآن ۱۱۰۰۲۱
۷عربی تخصصی ۱۱۰۲۷۱عربی تخصصی ۱۱۰۱۶۱
۸عربی تخصصی ۱۱۰۲۷۱عربی ، زبان قرآن ۱۱۰۰۲۱
۹عربی تخصصی ۱۱۰۱۶۱عربی تخصصی ۱۱۰۲۷۱
۱۰تاریخ ۱۱۰۱۹۱تاریخ ۱ تخصصی۱۰۲۸۱
۱۱تاریخ ۱ تخصصی۱۰۲۸۱تاریخ ۱۱۰۱۹۱
۱۲ریاضی ۱۱۰۰۵۱ریاضی ۱۸۸۶۱۰
۱۳عربی،زبان قرآن۱۱۰۰۲۱عربی ، زبان قرآن ۱۱۰۰۲۳
۱۴فیزیک ۱۱۰۱۰۱فیزیک ۱۸۸۹۰۰
۱۵شیمی ۱۱۰۱۱۱شیمی ۱۸۸۸۰۰
۱۶عربی تخصصی ۱۱۰۱۶۱عربی ، زبان قرآن ۱۱۰۰۲۲
۱۷عربی تخصصی ۱۱۰۲۷۱عربی ، زبان قرآن ۱۱۰۰۲۲
۱۸زبان خارجی ۱۱۰۰۸۱زبان های خارجی ۱۱۰۰۸۲
۱۹زیست شناسی ۱۱۰۱۴۱زیست شناسی۸۸۷۰۰

 

  • پس از ثبت نام دانش آموز در رشته جدید ، تطبیق دروس از طریق سیستم رایانه ای انجام می شود و دروسی که شما برای فارغ التحصیلی باید اونها را بگذرونید ،با درج کلمه کمبود در کارنامه مشخص خواهد شد .
  • -پس از کسب شرایط لازم برای تغییر شاخه / رشته و براساس موارد زیر دروس (مربوط) از شما مورد قبول قرار میگیره و بقیه درس های پایه دهم رشته جدید را ، باید در دوره تابستانی پایه یازدهم یا دروه تابستانی پایه دوازدهم یا به صورت غیر حضوری در دی ماه پایه دوازدهم را انتخاب کنید و بگذرونید.

 

نمره های مربوط به درسهای تغییر رشته / شاخه در کارنامه شما ثبت میشه

چگونگی ثبت نمرات امتحان تغییر رشته

با توجه به اینکه امتحان تغییر رشته/شاخه همزمان با امتحانات خرداد یا شهریور ماه پایه دهم انجام میشه بعد از تموم شدن امتحانات، نمره های مربوط به درسهای تغییر رشته / شاخه در کارنامه شما ثبت میشه و در صورتیکه شما بتونید در همه درسهای مربوط به اون تغییر رشته جدید موفق بشید در این صورت مرکز آموزشی که در اون امتحانات تغییر رشته تون را دادید، یک نمون برگ تهیه  میکنه که در اون گفته شده شما با موفقیت درسهای تغییر رشته را گذروندید. این نمون برگ به  پرونده هدایت تحصیلی شما اضافه میشه و در پرونده تحصیلی شما نگهداری میشه و با توجه به این نمون برگ و نمره هایی که در کارنامه تحصیلی درج شده . شما میتونید در پایه یازدهم رشته جدید ثبت نام کنی .

اعلام نظر نهایی در خصوص تغییر رشته

 نکته مهم: توجه کنید که حتی اگه نتنونی بعضی از درسها را در خرداد ماه بگذرونی اونها رو میتونی تو شهریور ماه دوباره امتحان بدی

فایل های پیوست:

نمون برگ الف

نمون برگ ب تغییر رشته/ شاخه

منبع: nojavanshad.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.