مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات

شغل مرغداری
شغل مرغداری
دی ۱۰, ۱۳۹۶
شغل مهندسی کشاورزی گرایش علوم و صنایع غذایی
مهندسی کشاورزی گرایش علوم و صنایع غذایی
دی ۱۰, ۱۳۹۶
مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات

مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات:


به کاربرد علوم و فنون برای افزایش سطح زیر کشت محصولات اصلی کشاورزی، استفاده بهتر از زمان و بالا بردن عملکرد این محصولات در واحد سطح (هکتار)‌ مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات می‌گویند.


مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات کیست؟


مهندس کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات کسی است که به مطالعه و بررسی در زمینه کاشت و پرورش گیاهان زراعی، انتخاب رقم های مناسب، برداشت صحیح محصولات و همچنین تحقیق و برنامه ریزی منطقه ای برای واحدهای تولیدی می‌پردازد.


ویژگی‌های مهندسی کشاورزی گرایش زراعت و اصلاح نباتات:


به طبیعت علاقه‌مند است: رکن اصلی ورود به این شغل علاقه مندی به طبیعت، زیبایی ها و البته برخی مشکلات آن است. – خلاقیت و پشتکار دارد: مهندس کشاورزی بایستی بهترین شیوه های آبیاری و کشت را با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه به کار ببرد؛ بنابراین، ضمن داشتن خلاقیت باید از پشتکار لازم بهره مند باشد.
باید به کار در مزرعه علاقه‌مند باشد: افرادی که به کار در مزرعه و آزمایشگاه علاقه‌مند باشند، در این گرایش مهندسی کشاورزی موفق‌ترند: زیرا بیشتر فعالیت آن ها در مزارع است. سایر علاقه مندان این رشته که تمایلی به کار مستقیم در مزرعه ندارند، دیگر گرایش های کشاورزی را انتخاب می کنند.


ورود به شغل:


برای شروع می توانید در رشته کشاورزی در هنرستان ها تحصیل کنید. پس از ورود به دانشگاه و دریافت مدرک کارشناسی کشاورزی (گرایش زراعت و اصلاح نباتات) در این رشته مهندس می‌شوید و می‌توانید تا مقطر دکترا ادامه تحصیل دهید.

 

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| مهندسی متالورژی


پیشرفت شغلی:


گذراندن دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی (زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و کسب تجربه و مهارت در پیشرفت شغلی شما بی تاثیر نیست. اگر دانش آموختگان این گرایش سرمایه داشته باشد، به راحتی می‌تواند یک زمین زراعی را به صورت ماشینی (مکانیزه) اداره کنند. (البته اکنون دولت برای پیشرفت کشور در زمینه کشاورزی، به افرادی که توانمندی‌های لازم را داشته باشند، وام می‌دهد.) رشته کشاورزی در مقاطع بالاتر دانشگاهی گرایش‌های متعددی دارد.


فضای شغلی:


این مهندسان یا در فضای سرپوشیده محیط آزمایشگاه ها و شرکت‌های وابسته به کشاورزی مشغول به کارند یا فضای باز مزارع کشاورزی محل کار آن‌هاست. هر کدام از این مکان ها شرایط و قوانین متفاوتی دارد.
مهندسان کشاورزی با این گرایش، جذب موسسات تولید واحدهای کشاورزی، موسسات اصلاح، تولید و توزیع بذر، موسسات تولید فراورده‌های ژنتیکی، شرکت های کشت و صنعت، موسسات تولید سموم کنترل آفات و بیماری ها و … می‌شوند.
آنها با تولیدکنندگان گل و گیاه و ادوات کشاورزی، بذر و نهال، گیاه پزشکان و دست اندرکاران اقتصاد کشاورزی و … در ارتباط اند.


وظایف و مسئولیت‌ها:


مدیریت واحدهای کشاورزی و نظارت بر امور زراعی در مزارع
اصلاح نژاد و افزایش مقاومت گیاهان در برابر شرایط سخت محیط، بیماری‌ها و آفات جهت بهبود کشاورزی
ماشینی کردن کشاورزی (آنها با استفاد: بهتر از زمان و بالا بردن عملکرد محصولات به افزایش تولید در واحد سطح کمک می‌کند.)
پژوهش در واحدهای تحقیقات کشاورزی و برنامه‌ریزی جهت افزایش تولید محصولات مختلف زراعی.
در دورۀ کاردانی تولیدات و امور زراعی، افرادی تربیت می شوند که بتوانند برنامه‌های تولیدی تدوین شده در این رشته را زیر نظر مهندسان کشاورزی و بر اساس اصول علمی اجرا کنند. این افراد همچنین می‌توانند طرح‌های تحقیقاتی را زیر نظر متخصصان مربوطه اجرا کنند و در برنامه های آموزش کشاورزی به عنوان مروج در زمینه آموزش و ترویج کشاورزی به فعالیت بپردازند.


مطلوبیت‌های شغلی:


در این شغل خلاقیت و تلاش خیلی زود به ثمر می نشیند و شما در کار خود پیشرفت می‌کنید. حس سودمندی برخاسته از کمک به مردم برای تامین غذا، به عنوان مایحتاج اولیه زندگی شان، نیز بسیار لذت بخش است. از طرف دیگر، کار شما بیشتر با گیاهان و محیط های سرسبز و با طراوت است. در کل باید گفت این شغل بسیار متنوع است و در آن احساس خستگی نخواهید کرد.


محدودیت‌های شغلی:


شما نمی‌توانید هر گیاهی را در هر منطقه ای کشت دهید و در شهرهای بزرگ نیز امکان کشاورزی وجود ندارد. اگر به کار روی زمین‌های کشاورزی علاقه‌مند باشید، باید در خارج از شهر فعالیت کنید. از طرف دیگر، سیستم های ماشینی و ماشینی کردن کشاورزی هزینه‌های زیادی دارد.


اهمیت شغلی:


ایران از توانمندی‌های خوبی در زمینه کشاورزی برخوردار است و کشاورزی در برنامه های توسعه آن از محورهای اصلی محسوب می شود. توسعه کشاورزی به نیروی انسانی ماهری وابسته است که بتواند عملیات کشاورزی مربوط به محصولات زراعی و باغی را بر اساس یافته های جدید علمی انجام دهد و بیشترین بازدهی و محصول را در بهره‌گیری از منابع داشته باشد. پس لازم است متخصصانی تربیت شوند که با استفاده از دانش و تجربه خود و با توجه به امکانات کشور، تولید محصولات کشاورزی را بالا ببرند. ایران از تنوع آب و هوایی برخوردار است. پس با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و به کمک دانش کارشناسان می‌توان هرچه بیشتر و بهتر از زمین‌های کشور بهره‌برداری کرد.


منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:


می توانید به مراکز آموزشی _ تحقیقاتی مثل سازمان آموزش و ترویج کشاورزی مراجعه کنید و با متخصصان در آنجا گفت وگو داشته باشید. وبگاه انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران به نشانی www.agrobreed.ir نیز می تواند به شما کمک کند.

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است