سردفتری ازدواج و طلاق

شغل مترجمی
شغل مترجمی
دی ۲۶, ۱۳۹۶
سردفتری اسناد رسمی
سردفتری اسناد رسمی
دی ۲۶, ۱۳۹۶
سردفتری ازدواج و طلاق

سردفتری ازدواج و طلاق (محضرداری):

سردفتری ازدواج و طلاق به معنای انجام دادن کلیه اموری است که در دفترخانه‌های ازدواج و طلاق ( محضر)انجام می‌گیرد.

محضردار کیست؟

‌«محضردار» یا سردفتر کسی است که با توجه به اختیاراتی که دارد، امور مربوط به ثبت ازدواج، طلاق یا هردو را به صورت شرعی و قانونی انجام می‌دهد. در حقیقت، محضردار نماینده دولت برای ثبت ازدواج یا طلاق است.

ویژگی‌های محضردار ازدواج و طلاق:

با حوصله و صبور است: ازدواج و طلاق امور مهمی هستند. گامی افراد در این کارها وقفه ایجاد می‌کنند یا پیش از جاری شدن صیغه، اتفاق‌های حاشیه‌ای می‌افتد. محضردار در این شرایط باید افراد و مشکلاتشان را درک کند و تعلل آن‌ها باعث رنجش نشود.
خوش رو، خوش برخورد و متواضع است: بسیار مهم است که محضردار مردم دار باشد و بتواند رضایت مراجعان خود را جلب کند.
با تقوا و امین است: داشتن این دو ویژگی از جمله مسائل مهمی است که در هنگام گزینش برای این شغل به آن دقت می‌شود. چرا که ازدواج و طلاق امور مهمی هستند و گاهی ممکن است در جریان این کارها مسائلی پیش بیاید که محضردار می‌بایست تا ابد آن‌ها را به عنوان راز پیش خود حفظ کند.

ورود به شغل سردفتری ازدواج و طلاق:

شما برای محضردار شدن باید یکی از مدارک زیر را ارائه دهید:
مدرک علمی حداقل سطحِ دو (اتمام رسائل و مکاسب)صادره از شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم یا کارشناسی از دانشکده الهیات دانشگاه
گواهی افتاء از مراجع مسلم اهل سنت که به تایید رئیس قوه قضاییه رسیده باشد
مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق، الهیات و معارف اسلامی ( گرایش فقه و مبانی حقوتی اسلامی) و علوم ثبتی
مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته‌های ادبیات ( فارسی و عرب)، فقه و اصول، تغییر، علوم قرآنی، حدیث، الهیات و معارف اسلامی. هرساله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای سردفتری ازدواج و طلاق آزمونی کتبی برگزار می‌کند که افراد واجد شرایط می‌تواند در آن شرکت کنند.

این افراد باید از نظر سنی حداقل ۲۵ سال تمام داشته باشد و دارای کارت پایان خدمت یا معانیت از خدمت، تدین به دین مبین اسلام، اعقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی و ملزم به احکام شوعی باشد. در ضمن سوء پیشینه کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی نداشته باشد و در سلامت کامل جسمانی و روانی به سر ببرند. سردفتر طلاق از بین سردفتران شاغل که دست کم دارای ۵ سال سابقه بانک یا افرادی که علاوه بر موارد ذکر شده ۳۰ سال داشته باشد، انتخاب می‌شود. علاقه‌مندان پس از قبولی در آزمون و طی مراحل گزیر و کارآموزی می‌تواند دفتر ازدواج یا طلاق خود را داشته باشد که برای این امر به امکانات مالی نیاز خواهد داشت.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| کابینت سازی

پیشرفت شغلی:

معمولاً شاغلان در این شغل ابتدا سردفتر ازدواج می‌شوند و پس از کسب تجربه و قبولی در آزمون می‌توانند سردفتر طلاق باشند. محلی که دفتر محضردار درآن قرار دارد، عامل مجذب مشتری است.

فضای شغلی:

محضردار برای امر ازدواج و طلاق یک دفتر دارد. معمولاً یکی از اتاق‌های این دفتر را برای امر ازدواج تزیین می‌کنند؛ زیرا بسیاری از مراجعان مایل‌اند که صیغه عقد در محضر جاری شود. در غیر این صورت، محضردار باید به محلی که آن‌ها تعیین می‌کنند، برود. در محضرها اتاقی را هم به صورت رسمی و مجزا برای امور ثبتی آماده می‌کنند. تعاملات شغلی محضرداران با وکلا، دفاتر اسناد رسمی و در صورت نیاز قضات دادگاه است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

آماده سازی و تنظیم مدارک لازم پیش از ازدواج یا طلاق
ارائه معرفی نامه برای انجام دادن آزمایش خون پیش از ازدواج
شرح دادن شرایط ضمن عقد یا طلاق به مراجعان
انجام دادن امور ثبت رسمی و قانونی و در صورت نیاز، اضافه کردن شرایط ضمن عقد یا طلاق و خواندن صیغه عقد یا طلاق.

مطلوبیت‌های شغل سردفتری ازدواج و طلاق:

برقراری پیوند شرعی یا قانونی بین دو نفر که قرار است زندگی مشترک داشته باشند و حل مشکلات و اختلافات بین دو نفر که افراد زیادی از جمله خانوادۀ آن‌ها را نیز درگیر می‌کند، از مطلوبیت‌های این شغل است. درآمد بالا نیز از مزایای شغل سر دفتری به شمار می‌آید.

محدودیت‌های شغل سردفتری ازدواج و طلاق:

یکی از محدودیت های شغل محضرداری این است که خانم‌ها نمی‌توانند در آن مشغول به کار شوند. همچنین از جمله مواردی که مانع ورود افراد به این شغل می شود، محکومیت قطعی کیفری به جرائم عمدی است. یعنی تمام اعمال و رفتار یک محضردار زیر نظر است و هرگونه خطایی باعث می‌شود که او شغل خود را از دست بدهد. نیز کوچکترین خطا باعث بیشترین مجازات برای او می‌شود.

اهمیت شغلی:

از آنجا که امر ازدواج موضوعی همیشگی است، جامعه همواره به شغل محضرداری نیاز دارد. به خصوص در کشور ما که کشوری جوان است و جوانان زیادی دارد که طالب ازدواج و شروع زندگی مشترک‌اند.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

محضر دارها بهترین راهنما برای ما هستند. اول از همه به سرغ آن‌ها بروید و سؤال‌هایتان را با آن‌ها مطرح کنید. بعد می‌توانید به سازمان کل ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. کتاب خواندن و جست وجو در اینترنت را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است