شغل تعمیرکاری لوازم خانگی

شغل تعمیرکاری خودرو
شغل تعمیرکاری خودرو
آذر ۲۶, ۱۳۹۶
شغل تعمیر و نگهداری هواپیما
شغل تعمیر و نگهداری هواپیما
آذر ۲۶, ۱۳۹۶
شغل تعمیرکاری لوازم خانگی

Handyman fixing a washing machine in the kitchen

شغل تعمیرکاری لوازم خانگی :

به شناخت عیوب لوازم برقی منزل و برطرف کردن آنها تعمیرکاری لوازم خانگی گفته می شود. شغل تعمیرکاری لوازم خانگی

تعمیرکار لوازم خانگی کیست؟

تعمیرکار لوازم خانگی کسی است که از عهدۀ تشخیص عیب، رفع عیب، مونتاژ و آزمایش لوازم خانگی برمی‌آید.

ویژگی‌های تعمیرکار لوازم خانگی:

صادق و راستگو است: مشتری به تعمیرکار اعتماد می‌کند و وسیله خود را برای تعمیر یا تعویض قطعات به او می‌سپارد. بنابراین، تعمیرکار باید وجدان کاری داشته باشد، با مشتری خود صادق باشد و از بهترین قطعات برای وسایل مشتریانش استفاده کند.
خوش قول است: تعمیرکار لوازم خانگی باید وسایل تعمیر شده را به موقع به مشتریان تحویل دهد و اعتماد آن‌ها را جلب کند.
مردم دار است: در این شغل نیز خوش رفتاری و مردم داری برای حفظ مشتری و جلب رضایت او بسیار مهم است.

ورود به شغل تعمیرکاری لوازم خانگی:

در گذشته بسیاری از افراد شاغل در این حرفه، آن را به صورت تجربی فرا می‌گرفتند ولی اکنون لازم است تعمیرکاران لوازم خانگی تحصیلات مرتبط داشته باشند یا دوره های آموزشی لازم را بگذرانند. در حال حاضر در شاخه کار و دانش رشته ای با عنوان ،مهارت های تعمیر لوازم خانگی وجود دارد. ضمن اینکه علاقه‌مندان به این حرفه می‌توانند در رشته برق یا الکترونیک تحصیل کنند. آموزشگاه های خصوصی زیادی هم وجود دارند که تعمیرات را به صورت تخصصی آموزش می‌دهند. شما برای شروع بهتر است مدتی به عنوان کارآموز کار کنید تا مهارت‌های تجربی این کار را فراگیرید. پس از شرکت در امتحانات اتحادیه مربوطه و گرفتن جواز کسب، با وجوه سرمایه و امکانات اولیه می توانید به صورت مستقل کار کنید.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| تعمیرکاری تلفن همراه

پیشرفت شغلی:

هرچه تجربه بیشتری داشته باشید، سریع‌تر پیشرفت می‌کنید. ضمن اینکه اگر به تحصیلات خود ادامه دهید، می‌توانید محل کارتان را از یک مغازۀ کوچک به یک شرکت تغییر دهید یا به استخدام شرکت‌های بزرگ درآیید.

 

فضای شغلی:

معمولا محیط کاری تعمیرکار مغازه ای با قفسه های پر از وسایل الکتریکی است. شرایط خاصی برای این محیط وجود ندارد. تعمیرکاران لوازم خانگی به صورت مستقل کار می‌کنند و ارتباط آن‌ها تنها با فروشندگان قطعات و مشتری هاست.

وظایف و مسئولیت‌ها:

عیب یابی و رفع و تعمیر وسایلی چون اتو، سماور برقی، پلوپز، ریش‌تراش، چرخ گوشت، آب میوه‌گیری، پنکه، هواکش،  جاروبرقی، کولر آبی و ماشین لباس شویی وظیفۀ این دسته افراد است.

مطلوبیت های شغل تعمیرکاری لوازم خانگی:

این شغل همواره مورد نیاز است و در تمام شهرها و روستاها کاربرد دارد. بنابراین، پس از اینکه مهارت‌های آن را آموختید، همیشه می‌توانید از آنها استفاده کنید.

محدودیت‌های شغل تعمیرکاری لوازم خانگی:

به‌ دلیل ظرافتی که در این کار وجود دارد، چشم انسان زودتر خسته و ضعیف می‌شود . همچنین تهیه بعضی از قطعات به دلیل وارداتی بودن آنها مشکل است.

اهمیت شغلی:

تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد در هر رشته ای از عوامل مهم و انکارناپذیر توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور است. بنابراین، آموزش تعمیرکاران در رشد اقتصادی کشور تاثیر زیادی دارد و همیشه به چنین نیروهای متخصصی نیاز است. از طرف دیگر، این افراد با تعمیر وسایل به عمر آنها می افزایند و باعث می‌شوند هزینه‌های کمتری به خانواده‌ها تحصیل شود. زندگی امروز ما به وسایل برقی وابسته است و بدون آنها بسیاری از کارهایمان مختل می‌شود.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مغازه‌های الکتریکی مراجعه کنید یا به مدارس کار و دانش بروید و اطلاعات لازم را از آن ها بگیرید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است