شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری

شغل تهیه‌کنندگی
شغل تهیه‌کنندگی
آذر ۲۷, ۱۳۹۶
شغل زنبورداری
شغل زنبورداری
آذر ۲۸, ۱۳۹۶
شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری

شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری:

منظور از ‌«تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری» بررسی عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و اتصال چند کامپیوتر به یکدیگر برای استفاده بهتر از امکانات و اطللاعات کار است. شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری

تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری کیست؟

تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری کسی است که کارهای مربوط به طراحی، نصب، نگه‌داری و پشتیبانی شبکه را انجام می دهد.

ویژگی‌های تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری:

مسئولیت پذیر است: امروزه بیماری از فعالیت‌های دنیای تجارت، علم و فرهنگ از طریق شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود. اختلال در ارتباطات این شبکه‌ها باعث از کارافتادگی یک جامعه می‌شود. پس تکنیسین ها حساسیت کار خود را می‌دانند و وظایفشان را به درستی انجام می‌دهند.
قادر به ارزیابی و پیش‌بینی است: در طرح یک شبکه باید بتوان مولفه‌های اصلی شامل کارایی، برگشت پذیری و قابلیت گسترشی را ارزیابی و پیش‌بینی کرد کسب تجربه و شم حرفه‌ای افرد در دستیابی به این ویژگی مؤثر است.
به کار گروهی علاقه‌مند است:در طراحی شبکه، مسائل و مولفه‌های متعددی دخیل اند. پس باید بین اولویت‌های مختلف تعادل به وجود آید و مؤلفه‌های زیادی سبک و سنگین شوند. در چنین شرایطی استفاده از دیدگاه های دیگران احتمال خطا را پایین می‌آورد.

ورود به شغل:

شما با تحصیل در هر یک از دو رشتۀ کامپیوتر ( سخت افزار و نرم افزار ) و ‌«فناوری اطلاعات» می‌توانید با این حرفه آشنا شوید اما برای وارد شدن به بازار کار این سطح از اطلاعات و مهارت کافی نیست. در سراسر دنیا، ۰ مدارک بین‌المللی برای این حرفه تعریف شده است. علاقه‌مندان می‌توانند پس از گذراندن دوره‌های مربوطه در مراکز آموزشی (آزاد و فنی حرفه‌ای )و شرکت در آزمون‌های خاص این مدارک را دریافت کنند و سپس وارد بازار کار شوند. چنانچه علاقه‌مندان این حرفه مایل به داشتن تحصیلات دانشگاهی باشند، امکان تحصیل ذر رشته های مرتبط با این حرفه ازجمله کامپیوتر(سخت افزار _ نرم افزار) و فناوری اطلاعات تا مقطع دکترا وجود دارد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| تهیه‌کنندگی

پیشرفت شغلی:

درک عمیق از محیط و تبیین اهداف طرح شبکه، درک صحیح از یکایک کاربردها، ویژگی‌ها و نیازهای انواع شبکه و در نظر گرفتن هزینه‌های ماهانه جهت پشتیبانی از شبکه باعث موفقیت در پروژه‌ها می‌شود. تجربه و همراهی با دانش روز سبب جلب اعتماد مشتریان می‌شود و ارتقای شغلی فرد یا شرکت را در دستیابی به پروژه‌های طرح شبکه و پشتیبانی آن از طرف شرکت‌های صاحب نام فراهم می‌آورد.

فضای شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری:

شرکت‌های کوچک برای راه اندازی شبکه و پشتیبانی آن با متخصصان شبکه قرارداد می‌بندند اما شرکت‌های بزرگ در بخش سیستم ها و پشتیبانی ( IT )خود متخصصان این حرفه را استخدام می‌کنند. البته شرکت‌هایی هم هستند که خدمات شبکه ارائه می‌دهند و متخصصان حرفه‌ای را به کار می‌گیرند. به هر حال، فضای کار در این حرفه بسته به اینکه فرد در استخدام شرکت یا سازمانی خاص مانند شرکت مخابرات باشد و یا به‌صورت مستقل کار کند، متفاوت است.

اگر فرد در استخدام شرکتی باشد و به طور خاص تنها مسئولیت امور مربوط به شبکه آن شرکت را انجام بدهد محدوده فعالیت او ساختمان همان شرکت است اما اگر در استخدام شرکت‌های ارائه خدمات شبکه باشد یا به طور مستقل با شرکت‌ها در زمینه شبکه به‌صورت قراردادی کار کند، اغلب اوقات کاری‌اش در شرکت‌ها و سازمان‌های سفارش دهنده کار می‌گذرد. متخصصان این حرفه در حین ارائه خدمات لازم است با تمامی کاربران رایانه با هر تخصص و زمینه کاری ارتباط برقرار کنند اما به طور کلی نمی‌توان از حرفه خاصی نام برد که آن‌ها برای ارائه کار خود مجبور به تعامل با آن‌ها باشند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

طراحی شبکه : در این مرحله که بسته به بزرگی شبکه و کار آن معمولاً یک تا سه روز طول می‌کشد، کارشناسی نوع شبکه ( نظیر به نظیر یا براساس سرویس دهنده)، نرم افزار شبکه، زبان شبکه، سخت افزارهای مورد نیاز، سطح امنیت اطلاعات، و راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای رفع مشکلات مدیریتی روزمره را مشخص می‌کند.
تنظیمات شبکه: آزمایش کابل‌ها، نصب یک یا چند سرور، نصب سخت افزارکامپیوترهای دیگر (گروه کاری) اتصال کارت‌های شبکه به کابل‌ها، نصب چاپگرها، نصب برنامه سرویس دهنده ( سیستم عامل شبکه) و نصب برنامه روی کامپیوترهای دیگر.

پیکربندی شبکه: پیکربندی شبکه که به معنای سفارشی کردن آن برای کاربر است، شامل ایجاد اکانت های دسترسی به شبکه برای کاربران( نام کاربری _کلمه عبور _گروه کاری )، تخصیص فضایی از هارد دیسک برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها و داده‌های کاربران، تخصیص فضایی از هارد دیسک برای به اشتراک گذاشتن برنامه‌ها توسط کاربران( به جز برنامه‌هایی که هر کاربر می تواند از کامپیوتر خودش اجرا کند ) تنظیم نوبت چاپ( نرم‌افزاری که اجازه می‌دهد کاربران از چاپگرهای شبکه استفاده کنند (و نصب سیستم پشتیبانی شبکه بر روی استیشن‌های کاربران می‌شود( کاربران از این طریق می‌توانند با مدیر شبکه ارتباط مستقیم داشته باشند). و….

مطلوبیت‌های شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری:

این کار به دلیل فراهم آوردن امکانات ارتباطی برای کاربران رایانه در همه شرکت‌ها و مؤسسات کاربرد دارد و هدف آن صرفه جویی در تجهیزات و انجام کار گروهی است. تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری ممکن است محل کار خاصی نداشته باشد و بین شرکت‌ها در رفت و آمد باشد. می‌توان گفت که به طور کلی، این حرفه به نوعی متنوع و پرتحرک است.

محدودیت‌های شغل تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری:

متاسفانه دانش این حرفه در کشور ما همپای دانش روز دنیا نیست. در عین حال، تکنیسین شبکه های کامپیوتری ساعت کاری مشخصی ندارد و در هر زمانی که مشکلی ایجاد شود، ملزم به حضور در محل و رفع مشکل است.

اهمیت شغلی:

امروزه نه تنها شرکت های بزرگ و سازمان‌ها برای فعالیت گروهی و ارائه خدمات ( نظیر بانک‌ها، مخابرات )به شبکه‌های گسترده نیاز دارند بلکه شرکت‌های کوچک و حتی افراد هم در خانه‌ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی به شبکه نیازمندند. به علاوه، برای نصب نسخه های نرم‌افزاری و انجام دادن تنظیمات فایل‌ها روی کامپیوترهای مستقل( نصب تمامی نرم‌افزارها از یک کامپیوتر سرور )و اشتراک منابع( چاپگر لیزری، فاکس، مودم، اسکنر و … )به افراد متحصص نیاز است. اهمیت این حرفه را اکثر افراد در هنگام نیاز به استفاده از خدمات بانکی و روبه رو شدن با مشکل قطعی شبکه درک کرده‌اند.

منابعی برای اطلاعات بیشتر:

برای کسب اطلاعات تخصصی و آشنایی با جزئیات این حرفه، علاوه بر مطالعه نشریات تخصصی مثل ماهنامه شبکه (www.shabakeh-mag.com)، می‌توانید با متخصصان این رشته نیز گفت وگو کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است