شغل خدمات مجالس

شغل معلمی
شغل معلمی
آذر ۱۰, ۱۳۹۶
مشکل دانشگاه‌گرایی
مشکل دانشگاه‌گرایی در سیستم آموزشی و اهمیت حرفه‌آموزی
آذر ۱۱, ۱۳۹۶
شغل خدمات مجالس

شغل خدمات مجالس:

به برنامه‌ریزی و برگزاری جشن تولدها، عروسی‌ها، عزاداری‌ها، همایش‌ها و سمینارها و ارائۀ خدماتی همچون تهیۀ غذا، تهیۀ میز و صندلی وظروف، گل‌آرایی، پرده‌آرایی، فیلم‌برداری، عکاسی، موسیقی و نورپردازی برای این‌گونه مراسم، شغل خدمات مجالس می‌گویند.

مجری خدمات مجالس کیست:

مجری خدمات مجالس کسی است که بعد از مشاوره دادن به مراجعه کننده و بستن قرارداد با وی، کار هماهنگی خدمات مختلف را انجام می‌دهد.

‏ویژگی‌های مجری خدمات مجلس:

مسئولیت پذیر است: این کار شغل بسیار حساسی است؛ چرا که بسیاری از مراسم تنها یک بار برگزار می شود و برای مشتری بیار مهم است که با توجه به هزینه پرداخت شده، بهترین خدمات را دریافت کند. پس، مجریان خدمات مجالس باید این نیاز را درک کنند و کار خود را به نحو احسن انجام دهند.
‏صبور و آرام است: گاهی ممکن است اتفاق پیثی بینی نشده ای بیفتد. در این مواقع، مجری خدمات مجالس باید اوضاع را آرام و کنترل کند.
‏خلاق و مبتکر امت: به دلیل رقابت زیادی که در این کار وجود دارد، مجریان باید خلاق باشند و مدام در کار خود تنوع ایجاد کنند. آن ها همچنین باید اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

‏مردم دار و مشتری مدار است: مجریان خدمات مجالس برای جلب رضایت مشتری و حفظ منافع خود و مراجعه کننده باید همواره تمام جوانب کارها را بسنجند و البته بهترین برخورد را با مشتریان داشته باشند.

‏ورود به شغل خدمات مجالس:

برای این کار تحصیلات و حتی د‏وره ‏های آموزشی خاصی وجود ‏ندارد ‏. البته هر کدام از خدماتی که گروه ‏های خدمات مجالس ارائه می دهند، به تنهایی می تواند د‏وره‏های آموزشی کوتاه ‏مدت و بلندمدت و حتی دانشگاهی د‏اشته باشد؛ مانند عکاسی، فیلم برداری ، آشپزی و گل آرایی. این کار در آغاز به سرمایه و امکانات مالی و تبلیغات نیاز دارد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| آهنگ‌سازی

‏پیشرفت شغلی:

ارتقای شغلی در این حرفه بر مبنای شناخته شدن بیشتر و بالا رفتن تعداذ مشتری هاست. در نهایت، با افزایش سرمایه می توان بر تعداد شعبات یک مرکز افزود و حتی در شهرهای دیگر شعبه افتتاح کرد.

‏فضای شغل خدمات مجالس:

محیط کاری اغلب این افراد یک دفتر کار است که مشتری ها به آنجا مراجعه می کنند و بعد از دادن سفارش کار و مشاوره به امضای قرارداد می پردازند. چیدمان این گونه دفترها در جذب مشتری تاثیرگذار است. همچنین باید این امکان وجود داشته باشد که مراجعه کنندگان نمونه هایی از خدمات این موسسه ها را به صورت فیلم یا عکس مشاهده کنند.
‏مجری خدمات مجالس با اعضای گروه یعنی عکاس، فیلم بردار، گروه موسیقی و نورپردازی، پرده آرا و گل آرا، رانندگان ماشین های حمل بار، گروه مهمان داران برای پذیرایی و ارائه خدمات و نیز آشپزها در ارتباط است.

‏وظایف و مسئولیت ‌ها:

• ‏ پاسخ گویی به مشتری و معرفی خدمات
• ارائه نمونه کار
• ‏ مشاوره برای چگونگی برگذاری مراسم
• ‏هماهنگی بین اعضای گروه های مختلف
• برآورد هزینه ها و تعیین چگونگی پرداخت آن ها.

‏مطلوبیت‌های شغل خدمات مجالس:

‏این شغل مانند بسیاری از مشاغل آزاد از نظر زمانی شما را محدود ‏نمی کند. به این معنا که ساعت کاری شما به خودتان بستگی دارد ‏و حتی گاهی می توانید این کار را از منزل یا از راه دور رهبری کنید. این کار به دلیل تنوع زیادی که دارد بسیار مفرح و شاد است و هیچ گاه شما را خسته نمی کند.

‏محدودیت های شغل خدمات مجالس:

در کشور ما در بعضی از ماه های سال مراسم عروسی و انوع دیگر جشن ها برگذار نمی شود؟ مانند محرم و صفر یا ماه رمضان. ارائه دهندگان خدمات مجالس، در این ماه ها کار کمتری برای انجام دادن دارند. در مواردی، فشار روانی بر آن ها زیاد است و گاهی کارهایشان طبق پیش بینی جلو نمی رود: در حالی که آن ها مسئول آبروی مردم و برگزاری هرچه بهتر مراسم هستند و به همین دلیل فشار زیادی را تحمل می کنند.

‏اهمیت شغلی:

‏در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر رسومی وجود دارد که مردم به آن ها پایبندند و برای هرچه بهتر برگزار کردن مراسم مربوط به آن ها تلاش می کنند. امروزه به دلیل بالا رفتن مشغله ها، بسیاری از مردم جیح می دهند برگز اری این گونه مراسم را بر عهده کسانی بگذارند که آشنایی بیشتری با آنها دارند . این موضوع اهمیت وجود چنین مشاغلی را مشخص می کند.

‏منابع برای کسب اطلاعات بیشتر:

‏برای کسب اطلاعات بیشتر باید به صاحبان این شغل مراجعه کنید و از نزدیک با کار و حرفه آنها آشنا شوید.

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است