شغل شنوایی سنجی

شغل زمین‌شناسی
شغل زمین‌شناسی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل صحافی
شغل صحافی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل شنوایی سنجی

شنوایی سنجی:

به علم شناخت و مطالعه شنوایی و اختلالات آن ‌شنوایی سنجی می‌گویند. شغل شنوایی سنجی صبر زیادی می‌طلبد.

شنوایی سنج کیست؟

شنوایی سنج کسی است که با استفاده ازدستگاه‌های مختلف و آزمایش‌های متنوع به ارزیابی شنوایی و سیستم تعادل، و تشخیص ضایعات آنها (از مسیر گوش خارجی تا کرتکس مغز) می‌پردازد و سپس نتیجه آزمایش‌ها را به پزشک معالج ارائه می دهد.

ویژگی‌‌های شنوایی سنج:

با دقت است: اگر شنوایی سنج آزمایش‌های مورد نیاز را با دقت انجام ندهد،ممکن است باعث جراحی‌های بی‌دلیل شود که نه تنها هیچ فایده ای ندارند بلکه مضر هم هستند.
صبور است: انجام دادن آزمایش‌های شنوایی به زمان زیادی نیاز دارد و شنوایی سنج باید با حوصله به این کار بپردازد تا اشتباهی صورت نگیرد. همچنین او باید چگونگی استفاده از سمعک و لب خوانی و گفتارخوانی را به افراد ناشنوا آموزش دهد.
و این آموزش نیز زمان زیادی طول می‌کشد.

ورود به شغل شنوایی سنجی:

دانش‌آموزانی که به این شغل علاقه‌مندند، باید در دروس فیزیک و زبان انگلیسی قوی بوده و به علوم تشریح و فیزیولوژی، به ویژه در زمینه شنوایی، علاقه‌مند باشند. حداقل مدرک لازم برای این شغل، کارشناسی است و در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد. دانشجویان شنوایی سنجی باید درس‌هایی را به عنوان کارورزی در کلینیک‌های شنوایی سنجی بگذرانند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| ویراستاری

پیشرفت شغلی:

شنوایی سنج‌ها می‌توانند در بخش خصوصی از طریق تامین دفتر ارزیابی شنوایی به طور مستقل فعالیت کنند. البته برای این کار باید سرمایه و سابقه کار لازم را (که در حال حاضر شش سال است) داشته باشند و مجوز خود را هم از نظام پزشکی دریافت کنند.

فضای شغلی:

شنوایی شناس‌ها بعد از فراغت از تحصیل جذب بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های گوش و حلق و بینی یا کارخانه‌ها و مراکز صنعتی (برای ارزیابی صوت و اثرات آن) می‌شوند. در اکثر بیمارستان‌های دولتی کشور و مراکز توان بخشی تحت نظارت دو سازمان بهزیستی و کودکان استثنایی، کلینیک شنوایی سنجی وجود دارد.
محیط استریل شده و تمیز با نور و مساحت مناسب و وجود دستگاه‌های تخصصی لازمه این شغل است.
شنوایی سنج‌ها با متخصصان گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، روان پزشک‌ها و روان‌شناس‌ها، اطفال و مشاغل مرتبط با توان بخشی به خصوص گفتار درمانی در ارتباط‌اند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

تشخیص نوع و محل ضایعه در سیستم شنوایی و اعضای مربوطه با استفاده از دستگاه‌ها و آزمایش‌های مختلف تشخیص کم شنوایی بر اساس آزمایش های انجام شده و تهیه گزارش شنوایی سنجی و ارجاع دادن بیماران به متخصصان مربوطه
تعیین و تجویز مجوز سمعک، نوع سمعک و قالب مورد نیاز؛ اگر مشکل شنوایی یا ناشنوایی یک فرد قابل درمان نباشد.
تنظیم سمعک متناسب با گوش کم شنوا یا ناشنوا و ارائه آموزش‌های لازم برای چگو نگی استفاده از آن
آموزش لب‌خوانی و گفتارخوانی به فردی که دچار ناشنوایی کامل است یا قدرت شنوایی او بسیار کم است و نمی‌تواند به یاری حس شنوایی خود ارتباط برقرار کند.
مشاوره با معلول شنوایی و والدین او در جهت ارتباط با اطرافیان
تحقیق و پژوهش در زمینه شنوایی.

مطلوبیت‌های شغل شنوایی سنجی:

این شغل نسبت به بیشتر مشاغل مرتبط با پزشکی شغل تمیزی است و در حال حاضر بازار کاری خوبی دارد.

محدودیت‌های شغل شنوایی سنجی:

یکی از محدودیت‌های این شغل این است که مراجعان در ابتدا باید به پزشکان متخصص مراجعه کنند و سپس شنوایی شناس مشکل آنها را تشخیص دهد، بنابراین، شنوایی شناس‌ها نقش دکتر را ایفا نمی‌کنند. همچنین تهیه دستگاه‌های شنوایی سنجی هزینه زیادی دارد و آن دسته از افرادی که می خواهند مستقل کار کنند، باید سرمایه اولیه لازم را داشته باشند.

اهمیت شغلی:

یکی از پیامدهای فناوری ماشینی، آلودگی صوتی است. آلودگی صوتی علاوه بر آثار زیان باری که ممکن است بر اعصاب و روان داشته باشد، در دراز مدت ممکن است باعث نارسایی شنوایی هم شود. کسانی که بیشتر ساعات روز را در محیط‌های پر سر و صدا، از قبیل خیابان‌ها یا مراکز صنعتی و کارخانه‌ها به سر می‌برند، پس از مدتی ممکن است دچار اختلالات شنوایی شوند. جنگ، تصادفات رانندگی و عوامل ارثی هم بر شنوایی تاثیر می‌گذارند. اگر کودکان دارای آسیب شنوایی به موقع شناسایی شوند و تحت درمان یا اقدامات توان بخشی قرار گیرند، اختلالات زبانی‌شان تا حدود زیادی برطرف می‌شود و می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند اما اگر این اختلالات به موقع تشخیص داده نشوند، مشکل آن‌ها عمیق‌تر می‌شود و نتیجه آن وضعیتی است که درحال حاضر متاسفانه در بعضی از دانش آموزان مدارس ناشنوایان شاهد آن هستیم؛

دانش آموزانی که اگر اختلالات شنوایی‌شان در کودکی شناخته می‌شد و تحت نظر قرار می‌گرفتند و از سمعک مناسب استفاده می‌کردند، اکنون می‌توانستند در مدارس عادی درس بخوانند. بنابراین، نتیجه مستقیم ناشنوایی کودکان، ناتوانی در صحبت کردن و نارسایی گفتاری است که متخصصان شنوایی سنجی می توانند گام مهمی در برطرف کردن آنها بردارند.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

وبگاه انجمن علمی شنوایی شناسی به نشانی www.iranaudiology.ir می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیارتان بگذارد . برای تکمیل اطلاعات خود می‌توانید به درمانگاه‌ها یا کلینیک‌های شنوایی سنجی مراجعه کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است