شغل طراحی لباس

شغل طراحی گرافیک
شغل طراحی گرافیک
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل طلاسازی
شغل طلاسازی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل طراحی لباس

شغل طراحی لباس :

طراح لباس‌ کسی است که با توجه به نیاز جامعه و سنت ها و قوانین فرهنگی- هنری و امکانات تولید یک کشور به طراحی و ایده‌پردازی دربارۀ پوشاک می‌پردازد . شغل طراحی لباس ذوق بسیار بالایی می‌خواهد.

ویژگی‌های طراح لباس:

خلاق است: خلاقیت اولین اصل طراحی لباس است؛ زیرا هر روز سلیقه‌ها تغییر می‌کنند و یکی از نیازهای جامعه لباس‌های متنوع و زیباست.
تجسم فضایی دارد: کسی که کار طراحی لباس انجام می‌دهد، باید قبل از تکمیل طرح خود، آن را در قالب یک لباس آماده تصور‌کند تا بداند آیا طرحش قابل اجراست یا خیر.
صبور و باحوصله است: ظرافت‌های طراحی لباس زیاد است. ممکن است حتی یک طرح پس از اجرا هم شکست بخورد. طراحان لباس گامی هفته‌ها روی یک طرح وقت صرف می‌کنند و این امر به صبر و حوصله نیاز دارد.
نگاهی دقیق و موشکافانه به اطراف خود دارد: شناخت نیاز جامعه و سلیقه‌های مختلف مردم از جمله راه‌های موفقیت در طراحی لباس است. طراحان لباس باید همگام با تغییر سلیقه مردم پیش بروند. علاوه . این، تغییرات جهانی این رشته را هم ببینند و برخی از آنها را در طراحی خود به کار بگیرند.

ورود به شغل طراحی لباس:

طراحی لباس دو نوع است: طراحی کاربردی و طراحی مد. طراحی کاربردی شامل طراحی لباس برای مشاغل و گروه‌های مختلف جامعه مثل ورزشکاران، قوای سه گانه ارتش و مواردی از این قبیل است. طراحی مد سلیقه‌ای و ذوقی است. در این بخش، طراح خلاقیتش را نشان می‌دهد تا افراد دیگر از طرح جدید او آید. بگیرند و کارهای تازه‌ای به بازار عرضه کنند. طراحی لباس های شب، میهمانی، لباس آقایان، بانوان، کودکان و نوجوانان، لباس‌های مشاغل مختلف و حتی طراحی پرده یا روکش صندلی خودرو بخشی از این شغل است.

کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند، می‌توانند در هنرستان در شاخه های مختلف رشته خیاطی تحصیل کنند و پس از آن دوره‌های آزاد این رشته را بگذرانند و مدرک دریافت کنند. آن دسته از افرادی که می خواهند جدی‌تر در این رشته فعالیت کنند، پس از گذراندن دوره‌های کاردانی و کارشناسی این رشته در دانشگاه‌ها موفق به دریافت مدرک می‌شوند. رشته طراحی پارچه و لباس، رشته‌ای کاربردی و دارای سه گرایش طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه است. دانشجویان این رشته از ترم چهارم و پس از گذراندن حدود ۵٠ واحد، اقدام به انتخاب یکی از این گرایش‌ها می‌کنند. دانشجوی گرایش طراحی لباس باید با طراحی، مبانی هنری و رسم فنی آشنا باشد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| مراقبت پرواز

پیشرفت شغلی:

طراحی لباس از جمله مشاغلی است که افراد می‌توانند با سرمایه شخصی و کسب تجربه در آن پیشرفت کنند. از آنجا که ایران کشوری جوان است و جوان‌ها هم تنوع پوشاک را دوست دارند، عده زیادی با تکیه بر خلاقیت خود و ایجاد خیاط خانه در این حرفه به خوبی پیشرفت می‌کنند. طراحان لباس پس از کسب تجربه، جذب تولیدی‌ها و کارخانه های بزرگ تولید لباس (برندهای مختلف) خواهند شد.

فضای شغلی:

طراحان لباس در فضاهای سرپوشیده، خلوت و آرام به صورت انفرادی یا گروهی فعالیت می‌کنند. آنها به طور خاصی با کارفرمایان، مهندسان نساجی و طراحان دکور داخلی (برای هماهنگی طرح و رنگ پرده و … ) و نیز عموم مردم در ارتباط‌اند. همچنین، می‌توانند در سازمان‌ها و مراکز خصوصی و دولتی به کار مشغول شوند یا به تدریس این حرفه بپردازند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

شخصی دوزی (ارائه طرح برای فرد مراجعه کننده و دوخت آن)
مشاوره در زمینه طرح و لباس مناسب بسته به اندام فرد
ارائه طرح های نو برای تولید پارچه
طراحی و چاپ پارچه‌های مختلف مانند پارچه ملحفه‌ای، پرده، مبلمان، لباس و … بر اساس تکنیک‌های چاپ پارچه
سرپرستی واحدهای تولیدی در کارخانه‌های نساجی، حضور در بخش رنگرزی کارخانه‌ها برای تعیین رنگ پارچه، شناخت رنگ‌مایه‌ها و نوع کاربری پارچه
طراحی لباس برای برخی نهادهای دولتی
طراحی لباس در تئاتر و سینما

مطلوبیت‌های شغل طراحی لباس:

ما همواره از پوشاک استفاده می‌کنیم؛ بنابراین، طراحان لباس در هیچ شرایطی بیکار نخواهند ماند و اگر ایده‌های خوب و مناسبی در سر داشته باشند، خیلی زود جایگاه مناسبی در میان مشتریانشان پیدا می‌کنند.

محدودیت‌های شغل طراحی لباس:

به سبب وجود پوشش خاص در ایران طراحان لباس محدودیت‌هایی دارند. بنابراین، باید بسیار خلاق باشند تا در رشته خود پیشرفت کنند.

اهمیت شغلی:

برای طراحی لباس تنها کشیدن طرح کافی نیست. وقتی یک طراح مشغول به کار می شوذ، باید ویژگی‌های لباس‌های قبلی و معایب آن ها را بداند . او باید بداند سازگاری یک پوشش با یک جامعه به چه علت است. همچنین، بر اساس اصول فنی و تکنیکی، طراحی و الگوبرداری و نیز با استفاده از خلاقیت و توانمندی‌های شخصی خود چیزی را خلق کند. با توجه به آنچه گفته شد، مشخص است که جامعه برای چنین حرفه‌ای به افراد متخصص نیاز دارد.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

برای تکمیل دانسته هایتان می‌توانید به کارخانه‌های نساجی و تولید پوشاک، خیاط خانه‌ها و تولیدی‌ها، دانشگاه‌های هنر یا سازمان صنایع دستی ایران مراجعه کنید. پیش از آن مراجعه به وبگاه‌های هنری یا مطالعه کتاب‌های مرتبط با صنعت چاپ پارچه و مجله‌های آموزی خیاطی را فراموش نکنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است