شغل طراحی معماری داخلی

شغل صحافی
شغل صحافی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل طراحی صنعتی
شغل طراحی صنعتی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل طراحی معماری داخلی

شغل طراحی معماری داخلی:

تغییر و بهینه‌سازی فضاهای داخلی یک ساختمان با استفاده از ابزار، وسایل و رنگ‌ها که منجر به زیبایی این فضاها نیز می‌شود طراحی معماری داخلی نام دارد. شغل طراحی معماری داخلی آمیزه‌ای از هنر و علم مهندسی است.

طراح معماری داخلی کیست؟

طراح معمار داخلی کسی است که با بهره‌گیری از علم رنگ‌ها، نورپردازی، چگونگی چیدمان و اختلاف سطوح ضمن در نظر گرفتن امکانات مالی مرتب سازی و زیباسازی یک منزل، اداره، موسسه و… را انجام می‌دهد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| کارشناس بیهوشی

ویژگی‌های طراح معماری داخلی:

باید خلاق و مبتکر باشد: خلاقیت و ابتکار ضروری‌ترین ابزار کار طراح دکور است. او در هر چیدمان باید شیوه‌ای نو را خلق کنند و بتواند از ابزار و مواد به شکلی متنوع و حتی غیرمعمولی کمک بگیرد.
باید صبر و پشتکار داشته باشد: طراح دکور علاوه بر به کارگیری علم خود باید سلیقه مشتری را نیز اعمال کند. در آمیختن این دو و جلب رضایت مشتری به پشتکار احتیاج دارد.
روابط عمومی خوب و اعتماد به نفس بالایی دارد: روابط عمومی بالا و اعتماد به نفس باعث موفقیت در بسیاری از رشته ها می‌شود. طراحی دکور نیز از جمله این رشته‌هاست. طراح دکور باید توانایی معرفی طرح خود به مشتری را داشته باشد و بتواند رضایت او را جلب کند.

ورود به شغل طراحی معماری داخلی:

می‌توان گفت در این کار تجربه بیش از تحصیلات ارزش دارد. در حال حاضو رشته ای با این عنوان در دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد ولی افرادی که در رشته‌های معماری داخلی و گرافیک تحصیل کرده‌اند، بسیاری از مطالب مورد نیاز آن را در طول تحصیل فرا می‌گیرند. به این ترتیب، این افراد سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانند به صورت حرفه‌ای به این شغل وارد شوند. خوب است بدانید در ایران موسساتی وجود دارند که دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت طراحی معماری داخلی را به صورت تخصصی آموزش می‌دهند. امکان ادامه تحصیل در این رشته در کشورهای دیگر نیز وجود دارد. طراح معماری داخلی می‌تواند کار خود را با تبلیغی مختصر از طریق آگهی شروع کند ولی بهتر است پیش از آن، مدتی را در یک شرکت معماری داخلی به عنوان کارآموز کار کند تا نمونه کار داشته باشد و تجربه لازم را کسب کند.

پیشرفت شغلی:

کسب تجربه و داشتن نمونه کار بیشتر به معنای این است که شما در کار خود شناخته شده هستید. زمانی که این اتفاق بیفتد، مشتریان زیادی به شما مراجعه می‌کنند.

فضای شغلی:
محیط کار یک طراح داخلی، در معرفی کار او بسیار اهمیت دارد: چرا که مراجعه کننده برای اعتماد به کار او ابتدا به محیط کارش نگاه می‌کند. به بیان دیگر، معماری محیط کار یک طراح، معرف کیفیت کار حرفه‌ای اوست (البته بعضی از طراحان معماری دفتر کار ندارند و با داشتن نمونه کار و تبلیغات مناسب این کار را انجام می دهند). تعامل شغلی این گروه بیشتر گرافیست ها، مهندسان معماری و کسانی است که کارهای عمرانی انجام می دهند. آنها با فروشندگان لوازم مورد نیاز معماری نیز در ارتباط‌اند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

وظایف طراح معماری داخلی بسیار گسترده است. او ممکن است یک ساختمان را بازسازی کند، طراحی معماری داخلی یک خانه یا محل کار را تنظیم کند یا حتی در خرید جهیزیه عروس و وسایل منزل مشارکت داشته باشد. در مجموع، طراحان معماری داخلی این وظایف را بر عهده دارند:
نورپردازی
رنگ آمیزی
تنظیم هماهنگی رنگ وسایل
محاسبه و تنظیم اختلاف سطح ها
تقسیم فضا
چیدمان وسایل.

مطلوبیت‌های شغل طراحی معماری داخلی:

این کار بسیار متنوع است و باعث می‌شود ذوق و سلیقه شما بیشتر و بهتر شود. همچنین از آنجا که باید مرتبا ابزار و وسایل جدیدی را که وارد بازار می‌شوند و در طراحی معماری داخلی کاربرد دار ند بشناسید، شغل شما هیجان انگیز و به دور از روزمرگی است. این شغل در زندگی شخصی شاغلان آن نیز تاثیرگذار است. طراحان معماری داخلی می توانند به صورت پروژه ای و پاره وقت هم کار کنند، بنابراین، شغل یاد شده برای بسیاری از خانم‌ها شغل جذابی است. در سال های اخیر این کار رونق زیادی گرفته است و افراد بیشتری از خدمات آن استفاده می‌کنند.

محدودیت‌های شغل طراحی معماری داخلی:

از آنجا که تجربه در این شغل بسیار مهم است، شما تا زمانی که نمونه های عالی برای ارائه به مشتریان نداشته باشید، نمی توانید وارد کار حرفه‌ای شوید. پس باید صبر و تحمل زیادی داشته باشید. در شرو‌ع کار و به دلیل تفاوت سلیقه ها ممکن است از کار شما ایرادهای زیادی گرفته شود اما نباید دلسرد شوید.

اهمیت شغلی:

این روزها ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه‌تر شده است. اغلب ما زندگی در محیط بسته آپارتمان را تجربه کرده‌ایم و از معایب و دشواری‌های آن آگاهیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکل‌هایی که بیشتر مردم از آن گله دارند، خفه و بسته بودن فضای آپارتمان هاست. ما با توجه به چند نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارند، می‌توانیم این فضاهای بسته و خفه را زنده‌تر و آپارتمان خود را دل بازتر کنیم اما اغلب خود نمی‌توانیم به تنهایی از پس این کار برآییم و به کسانی احتیاج داریم که علم لازم را در این کار داشته باشند. این افراد می‌دانند که چطور می‌توان ازکوچک‌ترین فضاها بهترین استفاده ها را کرد.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر :

پس از مطالعه مجله‌های مرتبط با معماری و طراحی معماری داخلی، می‌توانید به موسساتی که این خدمات را ارائه می‌دهند مراجعه و با طراحان گفت وگو کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است