شغل مهندسی صنایع

مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی
مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی
دی ۱۶, ۱۳۹۶
شغل مهندسی صنایع چوب
شغل مهندسی صنایع چوب
دی ۲۲, ۱۳۹۶
شغل مهندسی صنایع

شغل مهندسی صنایع:

به طراحی، نصب و پیاده سازی سیستم های تولیدی و رفع نواقص و معایب سیستم‌ها که منجر به بهبود صنعت و بازدهی بیشتر کارخانه‌های صنعتی می‌شود، مهندس صنایع، می‌گویند. ( شغل مهندسی صنایع )

مهندس صنایع کیست؟

مهندس صنایع کسی است که ضمن داشتن مهارت در علوم ریاضی، طبیعی و اجتماعی، با ارائه قوانین و روش‌های مهندسی به بهبود صنایع در هر کشور کمک می‌کند.

ویژگی‌های مهندس صنایع:

توان اجرایی و مدیریتی دارد: قدرت مدیریت از ویژگی‌های مهندس صنایع برای سرپرستی قسمت‌های مختلف کارخانه و حل و فصل مشکلات مربوط به آن است.
دقیق و دارای قدرت تحلیل بالاست: تجزیه و تحلیل رویدادها و تبیین روابط و فرموله کردن پدیده ها با فیزیک و ریاضی بخش اصلی این شغل است. بر این اساس، دقت بالا در این شغل بسیار مهم است.
خلاق، نوآور و باپشتکار است: لازم است مهندس صنایع راه حل‌های مناسب و مختلفی برای مسائل ارائه دهد. در واقع، یکی از وظایف این مهندسان، مشاوره دادن به مدیران و سرپرستان بخش هاست.
روابط اجتماعی بالایی دارد: به دلیل اهمیت تاثیر و نفوذ مهندس صنایع در کارکنان و سرپرستان قسمت‌های مختلف کارخانه، او باید بتواند رابطه خوبی با همه آنها برقرار کند.

باهوش است: برای پیشبرد اهداف، مهندس صنایع باید قادر به بررسی همه وجود کار باشد. او در این راه از هوش خود بهره می‌برد.
توانایی کار کردن در شرایط دشوار را دارد: کار کردن در محیط‌های صنعتی در توان هرکسی نیست و مهندسان صنایع در ابتدا باید بتوانند خود را با این محیط ها تطبیق دهند.

ورود به شغل:

در گذشته چهار گرایش در سطح کارشناسی برای این رشته وجود داشت که امروزه این گرایش‌ها در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع تا مقطح دکترا در ایران وجود دارد.
برای شروع کار بهتر است پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، دوره‎های تخصصی و مدیریتی را نیز در موسسات علمی مراکز وابسته به موسسه استاندارد بگذرانید.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| آرایشگری

پیشرفت شغلی:

تلاش‌های فرد و توانایی‌های علمی و فنی او امکان پیشرفت وی را فراهم می‌آورند. دانشجو‌ و دانش آموخته این رشته برای پیشرفت و حرکت سریع باید در کنار مطالعات دانشگاهی مطالعه جانبی و اطلاعات به روز داشته باشد. توصیه می‌شود برای پیشرفت هر چه بیشتر در این رشته به زبان انگلیسی مسلط شوید و قوۀ ابتکار و خلاقیت خود را تقویت کنید. شما در طول تحصیلات دانشگاهی می‌آموزید که چگونه با سرمایه و امکانات مالی که در اختیار دارید، اشتغال زایی کنید یا به واحد تولیدی و خدماتی که در آن مشغول به کارید، کمک کنید تا بیشتر و سریع تر پیشرفت کند.

فضای شغلی:

مهندسان صنایع باید آمادگی کار در هر شرایط و هر موقعیت کاری را داشته باشند. فضای کاری آنها ممکن است یک دفتر مهندسی یا محیط کارخانه باشد. آنها مدام با سرپرستان و کارگران در تعامل‌اند و قاعدتا با صنایع و کارخانه‌های مرتبط با آنها نیز سر و کار دارند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

تحلیل و بررسی سیستم های موجود در بخش‌های صنعتی و خدماتی (کارخانه‌ها، ادارات و … )
برطرف کردن معایب سیستم‌ها و در صورت نیاز، طراحی سیستم جدید
برنامه‌ریزی عملیات صنعتی
تدوین برنامه‌های راهبردی شرکت (امکان‌سنجی واحدهای تولید، بهینه سازی، کنترل پروژه‌های صنعتی و خدماتی)
آموزش مسئولان بخش‌ها در واحدهای صنعتی
ارائه راهکارهای نظام‌مند (سیستماتیک)
لحاظ ایمنی و ….

مطلوبیت‌های شغل مهندسی صنایع:

رشتۀ جوان مهندسی صنایع همواره در حال رشد و بهبود است. از سری دیگر، به سبب شباهتی که بین این رشته و رشته مدیریت وجود دارد و همین طور نزدیکی این رشته با سایر رشته‌های مهندسی، این شغل از آینده اقتصادی و اجتماعی خوبی برخوردار است. خلاقیت و طرح ایده‌های نو در این شغل بسیار تاثیرگذار است و به همین سبب، این شغل خسته کننده نیست. مهندسی صنایع وجهه اجتماعی خوبی دارد و به دلیل کاربردی بودن آن در تمام بخش‌ها و واحدها، همواره مورد نیاز است.

محدودیت‌های شغل مهندسی صنایع:

شاید بتوان گفت که این رشته جزو معدود رشته‌هایی است که محدودیت خاصی ندارد. تنها نکته‌ای که می‌توان ذکر کرد این است که به سبب سنتی بودن جامعه ما بسیاری از محیط‌های کار نیز سنتی هستند و به راحتی نمی‌توان در آنها تغییری ایجاد کرد. بسیاری از مدیران صنایع در برابر تغییرات عمده و بزرگ مقاومت می‌کنند و همین امر باعث دشواری کار مهندسان صنایع می‌شوند.

اهمیت شغلی:

گسترش فعالیت‌های صنعتی و خدماتی و نیاز به تصمیم گیری و برنامه‌ریزی در سطح این واحدها، به وجود کارشناسان خبره نیازمند است. کارشناسانی که با بهره‌گیری از روش‌های علمی به جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدل بندی و حل مسئله بپردازند و باعث تحقق و ارتقای اهداف مدیران شوند. مهندسان صنایع این امکان را به مدیران صنایع تولیدی یا خدماتی می‌دهند که ضمن بالا بردن کیفیت خدمات و محصولات خود، هزینه‌ها را کاهش دهند.

 
منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

با مطالعه کتاب‌ها و مجله‌های مرتبط می‌توانید اطلاعات خوبی به دست بیاورید. همچنین، می‌توانید با مهندسان صنایع به گفت‌وگو بپردازید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است