شغل مهندسی معماری

شغل مهندسی عمران
شغل مهندسی عمران
دی ۲۲, ۱۳۹۶
شغل مهندسی مکانیک
شغل مهندسی مکانیک
دی ۲۳, ۱۳۹۶
شغل مهندسی معماری

شغل مهندسی معماری:

به طراحی، ساخت و نوسازی بناها و اجزای داخلی آنها مهندسی معماری می‌گویند. (شغل مهندسی معماری)

مهندس معمار کیست؟

مهندس معمارکسی است که با تکیه بر علم مهندسی و شناخت جامعه، فرهنگ، جغرافیای طبیعی و انسانی و آداب و رسوم و سنت‌های هر کشور با ابزارها و مواد مختلف بناهایی می‌سازد و راحتی و آسایش مردم را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های مهندس معمار:

تفکر خلاق دارد: خلاقیت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مهندس معمار است. او باید در فضای رقابتی این شغل به خلق ایده‌های جدید بپردازد.
انعطاف پذیر است: مهندس معمار باید بتواند در محیط‌ها و شرایط متفاوت آب و هوایی و با افراد مختلف کار کند.
احساس مسئولیت بالایی دارد: مهندس معمار تا تمام شدن کامل یک سازه هر لحظه بر کار نظارت دارد.

ورود به شغل مهندسی معماری:

حداقل تحصیلات برای ورود به این شغل مدرک کارشناسی است. شما امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا را در ایران دارید. البته در سطح کارشناسی به جنبه‌های فنی معماری توجه بیشتری می‌شود.
کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند، باید در درس هندسه قوی باشند؛ زیرا برای این شغل داشتن قدرت تجسم فضایی بالا بسیار لازم است. توانمندی در طراحی از مهارت‌های پایه این شغل است (برای افزایش این مهارت حتما لازم نیست به کلاس‌های حرفه‌ای بروید، بلکه تنها باید مهارت دستی خود را زیاد کنید) که در طول دوران تحصیل نیز تقویت می‌شود. اگر کسی استعداد هنری کمتری داشته باشد، ممکن است یک مهندس ناظر خوب، مدیر پروژه یا یک برنامه‌ریز شهری موفق شود اما بدون استعداد هنری، هیچ گاه نمی‌تواند یک طراح معمار موفق باشد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| امدادگری

پیشرفت شغلی:

مهارت های رایانه‌ای برای یک مهندس معمار بسیار مهم است. یادگیری نرم افزارهایی مرتبط می‌تواند در افزایش مهارت شما بسیار کمک کننده باشد. در کل، معماری به طیف وصیعی از مهارت های اجتماعی، هنری و فنی نیازمند امت. هر قدر این مهارت ها را افزایش دهید، درکار خود موفق‌ترخواهید بود و به‌ طراح معمار‌ شدن نزدیک‌تر خواهیدشد.

فضای شغلی:

امکان فعالیت مهندسان معماری در بخش‌های دولتی و خصوصی به صورت مستقل و فردی و یا در چارچوب همکاری‌های جمعی وجود دارد. بنابراین، یک مهندس معمار می‌تواند به عنوان کارمند در شرکت‌ها مشغول کار شود یا به صورت مستقل فعالیت کند. البته کسانی که می خواهند به صورت فردی کار‌ کنند، معمولا برای چند سال در شرکت‌ها مشغول به کار می‌شوند تا هم تجربه‌شان بیشتر شود و هم بتوانند سرمایه لازم برای مستقل کار کردن را فراهم کنند.

دانش‌آموختگان دوره کارشناسی این رشته می‌توانند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمان های مختلف) بپردازند اما کارشناسان ارشد _ چون جنبه‌های هنری معماری را بیشتر می‌آموزند می‌توانند در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند. مهندسان معمار علاوه بر طراحی بناها می‌توانند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماری داخلی بپردازند یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کنند.
آن‌ها از بعد هنری با طراحان صحنه و طراحان صنعتی در ارتباط‌اند و از بعد فنی به صورت گسترده‌ای با مهندسان عمران، تاسیسات و شهرسازی و تا حدی با مهندسان برق تعامل دارند. 

وظایف و مسئولیت‌‌ها:

طراحی تک بناها یا مجموعه‌های مسکونی کوچک، از طرح‌های اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهندۀ بنا (این زمینه از کار معمار در حقیقت وظیفه محوری او را تشکیل می دهد.)
همکاری با گروه مهندسان مشاور معماری در جهت توسعه طرح‌ها و تهیه نقشه‌های معماری
نظارت بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمان
مشارکت در مدیریت اجرایی پروژه‌های معماری
عضویت در کادر فنی شهرداری‌ها و سازمان‌های مشابه.

مطلوبیت‌های شغل مهندسی معماری:

این شغل مناسب آن دسته از افرادی است که از مهندسی صرف دوری می‌کنند. مهندس معماری رشته‌ای فنی و هنری است و بعد هنری از سختی کار آن می‌کاهد. همچنین این رشته به دلیل عرصه وسیع و گسترده‌ای که دارد، در زمینه مشاغل بسیار متنوع است.

محدودیت‌های شغل مهندسی معماری:

محدودیت عمده این شغل شاید تقابل آن با شغل، مهندسی عمران- سازه، باشد. اگر شما به کار خود مسلط نباشید و حتی کمی از اصول کار این مهندسان را ندانید، به دلیل نزدیکی فعالیت‌های این دو شغل، ممکن است آن‌ها کار را از دستتان بگیرند و در چیزی که به طور مستقیم در حیطه تخصص شماست، اعمال نظر کنند.

اهمیت شغلی:

امروزه گفته می‌شود که بناها تاثیرات روحی و روانی زیادی بر انسان‌ها دارند. پس معماری چیزی فراتر از ساختن یک شئ است. از طرفی تک‌تک بناهایی که ساخته می‌شوند، در زیباسازی شهر اهمیت بسیاری دارند. همچنین، نحوه طراحی صحیح و ایمن بناها می‌تواند موجب افزایش رفاه، آسایش و آرامش خیال مردم یک شهر شود.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

برای کسب اطلاعات بیشتر به ماهنامه های معماری و ساختمان مراجعه کنید. همچنین با مهندسان مشاور، استادان و دانشجویان این رشته گفت وگو کنید و اگر اهل کسب اطلاعات از اینترنت هستید، به وبگاه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور (www.irceo.org)، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز (www.scapiran.com) و جامعه مهندسان معمار (www.memarinews.com) سر بزنید.

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است