شغل نشر

شغل نجاری
شغل نجاری
دی ۲۳, ۱۳۹۶
شغل نصب و تعمیر آسانسور
شغل نصب و تعمیر آسانسور
دی ۲۳, ۱۳۹۶
شغل نشر

شغل نشر:

نشر به فرایندی گفته می‌شود که طی آن، آنچه نویسندگان و مولفان پدید آورده‌اند، به اثر چاپی یا الکترونیک تبدیل می‌شود و در میان مردم جامعه انتشار می‌یابد. به عبارت دیگر، شغل نشر مدیریت تهیه و تولید موادخواندنی، و چاپ و انتشار آن است.

ناشر کیست؟

ناشر به فرد، گروه یا نهادی گفته می‌شود که با مدیریت فرهنگی خود به کمک نویسندگان، تصویرگران، عکاسان و طراحان گرافیک مواد خواندنی را تهیه و تولید و سپس توزیع می‌کند.

ویژگی‌های ناشر:

به فرهنگ علاقه‌مند است: ناشر دغدغه فرهنگی مردم کشور خود را دارد و برای او رشد فرهنگ اهمیت زیادی دارد.

خطرپذیر است: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، ناشر باید توانایی خطر کردن را داشته باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاری در این شغل همواره با خطر همراه است.

از شرایط اجتماعی جامعه آگاه است: ناشر بر اساس اطلاعاتی که دارد، نیاز جامعه به مکتوبات فرهنگی را شناسایی می‌کند و در همان جهت به تولید محصولات فرهنگی می‌پردازد.

با قوانین تجارت آشنایی دارد: ناشر کالای فرهنگی به بازار عرضه می‌کند. از این رو، آشنایی او با امور تجاری و بازار امری ضروری است.

ورود به شغل نشر:

اولین شرط ورود علاقه‌مندی به امور فرهنگی است. در مرحله دوم، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ضروری است. اگر بخواهید در بخش خصوصی فعالیت کنید و برای خودتان دفتر نشر داشته باشید، داشتن سرمایه اولیه نیز از ضروریات این شغل است (حداقل هزینه تولید و چاپ چهار عنوان کتاب در سال). هر چه در این شغل تجربه بیشتری داشته باشید، امکان رشدتان بیشتر است. گفتنی است که مردم پس از شناخت حوزه تخصصی هر ناشر، منتظر تولیدات جدید آن‌ها هستند.به کسانی که مایل به فعالیت در این حوزه‌اند، پیشنهاد می‌شود که چند سالی را به عنوان همکار یا کارآموز در دفاتر نشر تجربه‌اندوزی کنند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| پویانمایی

فضای شغل نشر:

 

فضای شغلی کار ناشر یک دفتر کار شامل با قسمت‌های مختلف است که عبارت‌اند از: ١ _ دفتر مدیر یا دفتر تشکیلات، ٢ _ بخش تولید فرهنگی، ٣ _ بخش تولید فنی- هنری، ٣ _ بخش تولید چاپی، ۵ _ بخش مالی- اداری، ۶ _ بخش بازاریابی، تبلیغ، پخش و فروش، ٧ _ روابط عمومی.

ناشر برای نشر یک کالای فرهنگی با نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، نقاشان، طراحان گرافیک، لیتوگرافی، دفاتر چاپ و صحافی در ارتباط است. چاپ آخرین بخش فرایند نشر یک اثر فرهنگی است. کار چاپ به چاپ خانه مربوط می‌شود اما نظارت بر کیفیت آن به عهده ناشر است.

ناشران براساس عوامل مختلف مثل سرمایه، ساختار و تشکیلات، هدف و نوع کتابی که چاپ می‌کنند، به چند دسته تقسیم می‌شوند:

١ – ناشران مبتکر و منتظر: ناشران مبتکر کسانی هستند که با اندیشه قبلی، طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان می‌روند اما ناشران منتظر از میان آثاری که به آنها ارائه می‌شود، انتخاب می‌کنند.

٢ _ناشر عمومی و تخصصی: ناشران عمومی در همه زمینه ها فعالیت می‌کنند اما ناشران تخصصی فقط در یک حوزه خاص فعالیت دارند؛ مانند حوزه خاص کودکان و نوجوانان یا بزرگسالان.

۳ _ ناشران انتفاعی (وابسته به سازمان) و غیرانتفاعی (به دنبال کسب سود)

۴ ناشران دولتی و وابسته به دولت: ناشران دولتی بیش از ۵٠ درصد سرمایه‌شان متعلق به دولت است اما ناشران وابسته به دولت کمتر از ۵٠ درصد سرمایه‌شان به دولت تعلق دارد.

۵ _ ناشران متون درسی و دانشگاهی.

۶- ناشران الکترونیکی: این گروه از ناشران تمام مراحل تهیه و تولید مواد خواندنی را انجام می‌دهند اما به جای کاغذ متون را روی لوح های فشرده یا شبکه منتشر می‌کنند.

٧ _ ناشران همکار. که با سرمایه گذاری یا همکاری چندین ناشر و پدیدآورنده فعالیت می‌کنند.

 

وظایف و مسئولیت‌ها:

 

برقراری ارتباط با نویسندگان برای انتخاب موضوع و سفارش تولید یا برگزیدن کتابی که پدیدآورنده آماده کرده است؛  نیازسنجی مخاطبان نشر

سفارش دادن کتاب

خواندن و ارزشیابی متون دست نوشته‌های دریافت شده به کمک مشاوران و متخصصان

تعیین سیاست و برنامه های لازم برای آماده سازی کتاب

نظارت بر ویراستاری، نمونه خوانی و …

سفارش عکس

سفارش تصویرسازی

سفارش صفحه آرایی

تهیه گزارش فنی درباره آنها

 آماده سازی آثار برای چاپ

گفت وگو با پدیدآورندگان

عقد قرارداد

برآوردهای مالی چاپ کتاب

 نظارت بر چاپ

نظارت بر صحافی.

ناشران باید سعی کنند مخاطبان خاص خود را خوب بشناسند، آنها حفظ کنند و بر شمارشان بیفزایند. این کار در تصمیم‌گیری آنان در خلق آثار بسیار مهم است. اگر ناشری مخاطبان خود را خوب و درست بشناسد، موفق می‌شود؛ زیرا چنین شناختی مبنای مناسبی برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مجموعه سازی است. ناشران باید سعی کنند مخاطبان خود را علاقه‌مند و پابرجا نگه‌دارند، تا در فروش محصولات خود موفقیت کسب کنند.

 

مطلوبیت‌های شغل نشر:

 

ناشر با انسان‌های فرهیخته در ارتباط است. این ارتباط دوسویه است؛ در یک طرف آن افرادی هستند که برای تولید کالایفرهنگی تلاش می‌کنند و در طرف دیگر افرادی که به کالاهای فرهنگی علاقه‌مندند.ناشر باید مدام مطالعه کند تا اطلاعاتش به روز باشد. در این صورت، او نسبت به سایر اقشار جامعه دید بهتری به مسائلفرهنگی خواهد داشت و بهتر می تواند نیازهای فرهنگی جامعه را شناسایی کند.

 

محدودیت‌های شغل نشر:

 

متاسفانه در کشور ما آمار مطالعه مطلوب نیست. همین امر باعث می شود که سرمایه ناشر که برای تهیه و تولید محصولاتفرهنگی هزینه شده است دیرتر از شغل های دیگر به او برگردد.

 

اهمیت شغلی:

 

نشر که در واقع با اختراع خط و نوشتن آغاز شد، ابزاری است برای حفظ و انتقال هرگونه پیام در زمان حال و آینده. هرچند نیاز بشر به برقراری ارتباط پیش از خط و نوشتن، به صورت شفاهی وجود داشته است. با اخترع دستگاه چاپ شمار مخاطبان آثار خواندنی افزایش یافت و نیز تهیه و نشر این آثار در کمترین زمان امکان پذیر شد. به علاوه، اهمیت نشر نیز به عنوان یک صمنعت آشکار گردید.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

 

ابتدا به وبگاه اتحادیه ناشران به نشانی www.tpba.ir سری بزنید و سپس با مراجعه به دفاتر نشر و گفت وگوی مستقیم با مدیران نشر پاسخ سوال‌های خود را دریافت کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است