به نقاشیهایی که به صورت متوالی از آنها عکسبرداری و فیلم برداری میشود و با صداگذاری به نمایش در میآیند، پویانمایی میگویند. شغل پویانمایی
پویانما کسی است که تهیه و ضبط فریم به فریم هر نوع تصویر (نقاشی، جسم یا مدل زنده) روی فیلم، نوار ویدئو یا حافظه کامپیوتر را انجام میدهد.
خلاق و مبتکر است: داشتن ذهن خلاق برای آفرینش موضوع های خیالی و فانتزی از لازمههای رسیدن به موفقیت است.
توانایی فعالیت گروهی را دارد: پویانمایی نیز همچون سینما نیازمند همکاری تنگاتنگ صاحبان تخصص های مختلف شامل کارگردان، طراحان و تکنیسینهای اجرایی است.
نگاهی عمیق و هنرمندانه دارد: خوب دیدن و داشتن نگاه عمیق و هنرمندانه نسبت به هر چیزی که در اطراف وجود دارد سبب میشود که پویانما خوب را از بد ، مطلوب را از نامطلوب و رنگها، فرمها و خطوط را ازیکدیگر به خوبی تشخیص میدهد. پویانمای موفق کسی است که با استفاده از نقاشی، طراحی و دوربین فیلم برداری قدرت جان بخشیدن به هر چیزی را داشته باشد.
علاقه مندان به این حرفه علاوه بر آنکه امکان کسب مهارت های لازم را از طریق موسسات آزاد آموزشی دارند، میتوانند در هنرستان در رشته پویانمایی (انیمیشن) یا تولید چندرسانه ای تحصیل کنند. امکان تحصیل در این رشته در مقاطع کار.انی (کاردانی علمی _ کاربردی پویانمایی)، کارشناسی (تلویزیون و هزهای دیجیتال گرایش پویانمایی رایانه ای) و کارشناسی ارشد(پویانمایی) نیز وجود دارد.
موفقیت در این رشته تنها با تحصیل به دست نمیآید. پویانمایی تلفیقی از هنرهای نمایشی و تجسمی است و بر این اسامی، برای تسلط بر آن باید از تمام این هنرها و مخصوصا رسانه سینما شناخت کافی داشت. پویانمایی از جمله هنرهایی است که با رشد فناوری و خصوصا فناوریهای رایانه ای به کلی توسعه یافته و متحول شدهاند. بنابراین، یادگیری نرم افزارهای رایانه ای به روز در تولید و ساخت پویانمایی بسیار مهم است.
پویانماها (انیماتورها) با کار کردن و کسب تجربه کافی می توانندکارگردان آثار پویانمایی شوند . این افراد اگر سرمایه کافی داشته باشند، با تاسیس شرکت های خصوصی می توانند دامنه فعالیتهایشان را گسترش دهند.
پویانماها بنابر شیوه کار در فضاهای متفاوتی فعالیت میکنند اما در حالت کلی، اتاقی که امکانات لازم برای طراحی دستی و کار با رایانه در آن فراهم باشد، برای این حرفه مناسب است. به طور کلی، بازار کار پویانمایی رایانه ای دو ثاخه دارد: شاخه هنری، و شاخه تجاری و تبلیغاتی. در شاخه هنری افراد جذب مراکز هنری و آموزشی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و یا صدا و سیما میشوند. در شاخه تجاری و تبلیغاتی نیز کارهای مختلفی انجام میگیرد که از جمله آنها می توان به تهیه لوح های فشرده تبلیغاتی برای شرکت ها و کارخانه ها اشاره کرد. پویانماها با نقاش ها، گرانیتها و سینماگران در ارتباطاند. البته مشتریان آنها می توانند صاحبان مشاغل مفاوتی باشند. آنها برای تکمیل کار خود از صدای بازیگرن و آثار موسیقیدانها نیز استفاده میکنند.
طراحی شخصیت در پروژههای پویانمایی
طراحی حرکت و جانبخشی به عناصر فیلم
طراحی زمینه در پروژههای پویانمایی
طراحی و تولید نماهنگ کوتاه پویانمایی (vole) و تیزرهای پویانمایی رایانه ای (تبلیغاتی، سیاسی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی)
عنوان بندی برنامههای تلویزیونی
مدیریت تولید و تهیهکنندگی پروژهها
کارهای تخصصی پس از تولید در پویانمایی
ساخت و تولید پویانمایی عروسکی
ساخت وتولید پویانمایی رایانه ای دو و سه بعدی.
همکاری با کارگردانان سینما در تولید قسمت هایی که به جلوههای ویژه تصویری (حقه های مینمایی) نیاز دارند.
جذب مخاطب و اثرگذاری بر آنها، با اهداف گوناگون یکی از جذابیت های این شغل است.
توجیه روسای شرکتها، به ویژه شرکتهای دولتی، برای بستن قرارداد بسیار سخت است. گاه گرفتن مجوز برای طرحهای پیشنهادی نیز فرایندی طولانی را طی میکند. اگر به صورت آزاد کار کنید، به دلیل عدم رعایت قانون حق مولف(کپی رایت) برای فروش یا به نمایش گذاشتن آثارتان هم دشواریهایی خواهید داشت.
پویانمایی از اواخر دهه پنجاه میلادی وارد ایران شده ولی در دنیای امروز، مرزهای سینمای زنده را درنوردید و کمتر فیلمی را می توان سراغ گرفت که به نحوی از قابلیتهای پویانمایی بهره نبرده باشد. فیلم انیمیشن بیش از فیلمهای معمول سینمایی، امکان تحرک و توصیف وقایع را دارد. به همین دلیل است که بسیاری از طراحان و تصویرگران و فیلم سازان به آن روی آوردهاند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به اموزشگاهها و دانشگاهها مراجعه و با دانشجویان، استادان و فعالان این رشته گفت وگو کنید.
صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و مرکز پویانمایی ((صبا )) از جمله مراجعی هستند که میتوانند اطلاعات خوبی در اختیارتان بگذارند.
به وبگاه انجمن فیلمسازان پویانمایی(آسیفا) به نشانی www.asifairan.ir هم مراجعه کنید.
منبع: فرهنگنامه مشاغل