شغل کابینت سازی

شغل قنادی
شغل قنادی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
کاپیتان کشتی
کاپیتان کشتی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل کابینت سازی

شغل کابینت سازی :

به طراحی، ساخت و نصب قفسه‌های دربسته و کشویی ‌«کابینت سازی‌» می‌گویند. شغل کابینت سازی تلفیقی از هنر و کار فنی است.

کابینت ساز کیست؟

‌کابینت ساز کسی است که توانایی طراحی، اندازه‌گیری، ترمیم، برآورد مواد اولیه و اصلی، ساخت و نصب و اجرای قسمت‌های مختلف کابینت را داشته باشد.

وبژگی‌های کابینت‌ساز:

دقیق است: اگر کابینت ساز در اندازه‌گیری فضای کابینت اشتباهی کند، در زمان نصب آن مشکلاتی پیش می‌آید . به دلیل همین ظرافت هاست که کابینت ساز باید بسیار دقیق باشد.
باصلیقه و مبتکر است: کابینت سازها باید بتوانند از کوچک ترین فضا بهترین بهره را ببرند. همچنین در هنگام طراحی مدل و مشورت دادن به مشتری برای انتخاب رنگ، خلاقیت و ابتکار آنها بسیار تاثیرگذار است.
خوش قول و مردم دار است: برای جذب مشتری و پیشرفت در این کار باید خوش برخورد بود و سفارش‌ها را به موقع تحویل داد.

ورود به شغل کابینت سازی :

شما در صورت علاقه‌مندی به این حرفه می‌توانید بعد از قبولی در سال سوم متوسطه اول، در هنرستان کار و دانش رشته کابینت سازی را انتخاب کنید و مهارت‌های عملی مورد نیاز آن را آموزش ببینید. در صورت تمایل می‌توانید در رشته‌های مرتبط با صنایع چوب نیز ادامه تحصیل دهید. از طرف دیگر، تحصیل در رشته‌هایی چون طراحی داخلی، معماری و نقشه کشی نیز می‌تواند به شما کمک کند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| بهداشت حرفه‌ای

پیشرفت شغلی:

برای پیشرفت در این حرفه، علاوه بر اینکه باید هرچه بیشتر تجربه کسب کنید، لازم است اطلاعات خود را به روز نگه دارید و با جدیدترین طرح ها و ابزارآلات آشنا شوید. در این صورت، سفارش برای کارهای بزرگ‌تر دریافت می‌کنید. شما می‌توانید در کارگاه‌های کابینت‌سازی یا دفاتر فروش کابینت مشغول به کار شوید یا در صورت داشتن سرمایه برای خود دفتری تهیه کنید و سفارش کار بیشتری بگیرید.

فضای شغلی:

کابینت سازها می‌تواند در کارگاه‌های کابینت سازی فعالیت کند. در این کارگاه‌ها که معمولا بزرگ‌اند و در حاشیه شهرها قرار دارند، دستگاه ها و ابزارآلات ساخت کابینت وجود دارد. این امکان نیز وجود دارد که آنها در دفترها یا مغازه‌های کابینت سازی مشغول به کار شوند. در این دفترها یا مغازه‌ها معمولا چند نمونه کابینت که از نظر مدل، جنس و طراحی متفاوت‌اند قرار داده شده است. چیدمان مغازه‌ها و دفترهای کابینت سازی و نیز نمونه کارهایی که در آنجا وجود دارد، در جذب مشتری تاثیرگذار است.
تعامل شغلی کابینت سازان با اعضای مجموعه خودشان از جمله فروشندگان یراق آلات، افرادی که کار PVC کابینت را انجام می‌دهند و نیز برش کاران است. در صورتی که سفارش کار متعلق به ساختمان‌های نوساز باشد، کابینت ساز با معمار، سازندۀ ساختمان و مهندسان عمران در ارتباط خواهد بود.

وظایف و مسئولیت‌ها:

اندازه گیری و ترسیم نقشه های اجرایی
طراحی کابینت ها بر اساس فضا و تقاضای مشتری
مشورت دادن در هنگام انتخاب رنگ و جنس کابینت‌ها
برش کاری قطعات چوب و کار با ماشین آلات صنایع چوب
رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از حوادث
ساخت و مونتاژ بدنه طبق نقشه و انواع در پرس و ایجاد سوراخ لولا
نصب یراق آلات و قسمت های مختلف کابینت‌ها
کنترل نهایی کار.

مطلوبیت‌های شغل کابینت سازی :

به دلیل تنوع زیادی که در جنس و نوع کابینت‌ها وجود دارد، این کار بسیار متنوع و جذاب است. ضمنا کابینت سازی جز، مشاغلی است که همواره به آن نیاز است و بر این اساس، آینده خوبی دارد.

محدودیت‌های شغل کابینت سازی :

به دلیل بالا رفتن آگاهی مردم از این کار، توقعات مشتریان زیاد شده و همین امر، جلب رضایت آنان را دشوار کرده است. برای آنکه یک طرح به نتیجه نهایی برسد و کابینت‌ها طبق نقشه اولیه آماده شوند، مراحل زیادی باید طی شود. طی کردن این مراحل کار آسانی نیست و ممکن است خسته کننده باشد.

اهمیت‌ شغلی:

کابینت جزء جدانشدنی آشپزخانه‌های امروزی است و اهمیت بسیاری در زیبایی آشپزخانه‌ها دارد. امروزه با طراحی مناسب کابینت از کوچک ترین فضاهایی که در آشپزخانه وجود دارد، بهترین استفاده را می‌برند و بسیاری از لوازم مورد نیاز را در آنجا به گونه‌ای بسیار زیبا و مفید جاسازی می‌کنند. بر این اساس، کابینت سازی از مشاغلی است که همواره مورد نیاز جامعه خواهد بود.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید ضمن مراجعه به هنرستان‌هایی که این رشته را تدریس می‌کنند، با معلمان ومسئولان آن صحبت کنید یا به یک دفتر فروش کابینت سر بزنید و سوال‌هایتان را با کارکنان آن درمیان بگذارید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است