شغل کارشناسی پروتز دندان

شغل کارشناسی پرتودرمانی
شغل کارشناسی پرتودرمانی
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل کارشناسی تغذیه
شغل کارشناسی تغذیه
دی ۲۵, ۱۳۹۶
شغل کارشناسی پروتز دندان

شغل کارشناسی پروتز دندان (دندان‌سازی):

به ساخت انواع دندان مصنوعی، پلاک‌های ارتدنسی و پروتزهای ثابت و متحرک ‌«کارشناسی پروتز دندان» می‌گویند. پروتز به جسمی گفته می‌شود و به جای یک عضو از دست رفته در بدن انسان قرار می‌گیرد و شغل کارشناسی پروتز دندان کار با همین جسم است.

کارشناس پروتز دندان (دندان‌ساز) کیست؟

‌کارشناس پروتز دندان کسی است که با توجه به قالبی که دندان پزشک از دندان بیمار تهیه کرده است، به ساخت انوع پروتز می‌پردازد.

ویژگی‌های کارشناس پروتز دندان (دندان‌ساز):

با دقت است: کارهای مربوط به دندان‌سازی دقیق و حساس‌اند. متخصص پروتز دندان باید بتواند قطعه‌ای را که دندان پزشک قالب‌گیری کرده است، دقیقاً مطابق سفارش او درست کند تا پروتزهایی که ساخته می‌شوند، راحت و زیبا باشند و موجب درد و ناراحتی برای بیمار نشوند.
وقت شناس است: کارشناسان پروتز به شرطی در کارشان موفق می‌شوند که سفارش‌ها را سر موقع به دندان پزشکان تحویل دهند؛ در غیر این صورت دندان پزشکان با آن‌ها کار نخواهند کرد.
انعطاف‌پذیر است: متخصصان پروتز با دندان پزشکان متعددی کار می‌کنند که هر کدام سلیقه خاص خود را دارند؛ بنابراین باید منعطف باشند تا رضایت خاطر سفارش دهندگان را جلب کنند.

ورود به شغل کارشناسی پروتز دندان:

ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که متخصصان پروتز به طور مستقیم کاری روی بیمار انجام نمی‌دهند و هیچ وقت دندان پزشک نخواهند شد. شما برای ورود به این رشته، لازم است ابتدا مدرک کارشناسی پروتز دندان دریافت کنید. دانشجویان این رشته برای کسب مهارت‌های لازم، درترم های پایانی دوره تحصیل در لابراتوارها (آزمایشگاه های مربوط) کارآموزی می‌کنند. همچنین آن‌ها ملزم به گذراندن دورۀ طرح هستند، که از این طریق هم می‌توانند تبحر لازم را به دست آورند. در ایران این رشته فقط در مقطع کارشناسی ارائه می‌شو د و در حال حافر امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر وجود ندارد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| خلبانی

پیشرفت شغلی:

ارتقا در این شغل به کسب مهارت و تجربه بستگی زیادی دارد. شما می توانید لابواتوار شخصی تأسیس کنید؛ البته برای گرفتن مجوز از وزارت بهداشت باید آزمایش‌های مختلفی بدهید و سلامتی‌تان تأیید شود. اگر در لابواتوار خود تمامی خدمات مربوط به ساخت انواع پروتزها را ارائه دهید، امکان ارتقای بیشتری در شغل خود خواهید داشت؟ چون دندان پزشکان ترجیح می‌دهند با جایی کار کنند که تمام سفارشات آن‌ها را انجام دهند (بعضی از کارشناسان پروتز دندان تنها در یک شاخه فعالیت
می‌کنند؛ مثلاً فقط پروتز ثابت یا تنها قالب‌های ارتدنسی را می سازند). در ضمن، جامعه دندان سازان دوره‌های تکمیلی برگزار می‌کند که شرکت در آن‌ها باعث تسلط بیشتر و کسب مهارت های حرفه‌ای می شود.

فضای شغلی:

دانش آموختگان این رشته می‌توانند در کلینیک‌های دندان پزشکی و لابراتوارهای شخصی یا دولتی مشغول به کار شوند. فضای کاری این شغل کاملاً بهداشتی است و شاغلان آن باید از سلامت کامل برخوردار باشند (چون در این شغل حفظ بهداشت به دلیل سر و کار داشتن با سلامت مردم، اهمیت ویژه‌ای دارد). کارشناسی پروتز دندان با دندان پزشکان، متخصصان ارتدنسی و فروشندگان تجهیزات دندان پزشکی در ارتباط است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

ساخت انواع پروتزهای مصنوعی به شکل یک دست برای بیمارانی که تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اند؛ ساخت پروتزهای ثابت و متحرک برای بیمارانی که یک یا جد دندان خود را از دست داده‌اند؛
ساخت روکش‌های مصنوعی برای بازسازی شکل دندان‌ها
ساخت انوع پلاک‌های ارتدنسی برای درمان یا حفاظت از دندان‌ها
ساخت انوع پروتزهای فک و صورت.

مطلوبیت‌های شغل کارشناسی پروتز دندان:

بازار کار دندان سازها نسبتا مناسب است و اکثر دانش آموختگان این رشته جذب بازار کار می‌شوند.

محدودیت‌های شغل کارشناسی پروتز دندان:

محدودیت این شغل، زمان کار فشردۀ آن است. از آنجا که متخصصان این شغل باید کارهای سفارش داده شده را در زمان معینی تحویل دهند، گاهی مجبور می‌شوند روزهای تعطیل هم کار کنند. در عین حال، آن‌ها باید همیشه در دسترسی باشند؛ در غیر این صورت، دندان پزشکان سفارشات خود را به آن‌ها نمی‌دهند، که این موضوع نیز به زمان کاری زیاد و تعطیلات کم در این شغل منجر می‌شود.

اهمیت شغلی:

کار متخصصان پروتز دندان، مکمل کار دندان پزشکان است و بدون حضور آن‌ها بخش مهمی از فعالیت‌های درمانی و معالجه‌های دندان پزشکی مختل خواهد شد. آن‌ها به طور مستقیم با بهداشت، سلامت و همین طور زیبایی مردم سر و کار دارند و این موارد، ضرورت و اهمیت وجود این شغل را به روشنی بیان می‌کند.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

می‌توانید به کلینیک‌های دندان‌پزشکی و دانشکده‌هایی که این رشته در آنها تدریس می شود ، بروید و با متخصصان و دانشجویان این رشته گفت وگو کنید. همین طور می‌توانید به وبگاه جامعه دندان‌سازان ایران به نشانیwww.dta.ir سری بزنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است