شغل کارشناس امور اقتصادی

اطلاعیه مهم در خصوص پاسخ به سوالات
اطلاعیه مهم در خصوص پاسخ به سوالات
اردیبهشت ۸, ۱۳۹۷
۳۰ برنامه غذایی برای ماه رمضان
۳۰ برنامه غذایی برای ماه رمضان
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷
کارشناس اموراقتصادی

کارشناس اموراقتصادی

کارشناس امور اقتصادی به شناخت مشکلات اقتصادی جامعه و ارائه راهکارهای مناسب برای حل این مشکلات، ‌ گفته می‌شود.

کارشناس امور اقتصادی کیست؟

‌کارشناس امور اقتصادی به ارائۀ راهکارهایی برای بهره‌برداری از منابع محدود مادی (جهت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی) می‌پردازد.

ویژگی‌های کارشناس امور اقتصادی:

هوش و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارد: او باید بتواند با تجزیه و تحلیل صحیح وضع اقتصادی موجود، آینده را پیش‌بینی کند.
فن‌بیان قوی و روابط عمومی بالا دارد: چون نتیجه تجزیه و تحلیل‌های خود را برای افراد مختلف بازگو می‌کند، باید توانایی لازم برای ارتباط با مدیران را داشته باشد و بتواند آن‌ها را قانع کند.
باصبر و حوصله است: او باید با صبوری مشکلات افراد را بشنود و ضمن شناسایی آن‌ها با صبر و حوصله برای این مشکلات راه حل پیدا کند.
پویاست: لازم است با تلاش و پویایی مداوم اطلاعات خود را به‌روز نگه دارد؛ زیرا اقتصاد در دنیا هر ثانیه در نوسان است.

ورود به شغل:

رشته‌های علوم اقتصادی عبارت‌اند از: اقتصاد نظری، بازرگانی، کشاورزی، پول و بانک داری، صنعتی و حمل و نقل. شما برای ورود به این شغل ابتدا باید مدرک کارشناسی خود را در یکی از این گرایش‌ها کسب کنید. البته با دریافت مدرک کارشناسی در رشته مدیریت (به ویژه مدیریت بازرگانی) نیز می‌توانید وارد این شغل شوید.
دانش و مهارت‌های پایه برای رسیدن به این شغل عبارت‌اند از: داشتن پایه ریاضی خوب وگذراندن دوره‌های مرتبط با مسائل روز اقتصادی که توسط سازمان امور اقتصاد و دارایی، مرکز آموزش بازرگانی، و سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شوند. داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند.

پیشرفت شغلی:

با گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی و به‌روز کردن اطلاعات خود در سازمان‌های دولتی، گروه و طبقه شغلی شما تغییر خواهد کرد. در ضمن، در مورد داشتن امکانات مالی می‌توانید شرکت‌های کوچک سرمایه گذاری یا تولیدی راه بیندازید.

فضای شغلی:

کارشناسان علوم اقتصادی از سطحی از مهارت‌ها و توانمندی‌ها برخوردار می‌شوند که قادر به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات در سطح کارشناسی باشند. آن‌ها همچنین آمادگی مشارکت و همکاری در ارائه خدمات برنامه ریزی، ارزیابی، پیش‌بینی و مشاوره در زمینه‌های مختلف اقتصادی را دارند. نیز می‌توانند در مؤسسات دولتی و غیردولتی مشغول به کار شوند.
کارشناسان علوم اقتصادی اگر در بخش دولتی کار کنند، با همکاران و مدیران سازمان‌های دیگر و سایر اقشار مردم جامعه در ارتباط خواهند بود. زیرا گاهی واسطه بین مردم و دستگاه‌های اجرایی هستند.

یک نکته مهم در مورد دانشجویان دوره کارشناسی این رشته این است که بیشتر اطلاعات اولیه و پایه را دریافت می‌کنند. در نتیجه، نباید انتظار داشت که پس از فارغ التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی به فعالیت بپردازند. مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته باشند و آنچه را می‌آموزند، به کار نیز بگیرند. آن‌ها می‌توانند مدل‌های اقتصادی بنویسند و تجزیه و تحلیل کنند و پیثنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی موسسه‌ها و سازمان‌های مختلف ارائه دهند. البته این به آن معنا نیست که اکنون دانش آموختگان این رشته بازار کار ندارند. آن‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف، وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقتصاد مثل بخش مالیات، وزارت صنایع، بانک مرکزی و مرکز آمار فعالیت کنند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| جوش‌کاری

وظایف و مسئولیت‌ها

مشاوره در امور مربوط به سرمایه گذاری
انجام دادن وظایف مدیریتی در بخش خصوصی ( مثل مدیریت فروش و مدیریت بازاریابی)
مشارکت و همکاری در ارائه خدمات برنامه ریزی، ارزیابی، پیش‌بینی و مشاوره در زمینه‌های مختلف اقتصادی
پیگیری مشکلات سرمایه گذاران
پیگیری مشکلات بانکی متقاضیان
تهیه گزارش منابع و مصارف بانک و تجزیه و تحلیل آن
گزارش تغییر قیمت کالاهای اساسی
گزارش میزان سرمایه گذاری در استان ها
بررسی طرح‌های توجیهی.

مطلوبیت‌های شغلی کارشناس اموراقتصادی:

حتی اگر دانش آموختگان این رشته در حوزه تخصص خود فعالیت نکنند، به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند و می‌توانند در هر شغلی، به ویژه مشاغل مرتبط، موفق و کارآمد باشند. آن‌ها به طور معمول می‌توانند مشکلات اقتصادی را متوجه شوند و راهکارهایی ارائه کنند.

محدودیت‌های شغلی کارشناس اموراقتصادی:

به سبب کلی بودن مباحث این رشته، شما با بیشتر علوم و زمینه‌ها آشنا می‌شوید اما در هیچ کدام از آن‌ها متخصص نخواهید شد. بنابراین، فقط با دریافت مدرک این رشته نمی‌توانید در این زمینه کار کنید.

اهمیت شغلی:

‌کارشناس امور اقتصادی: مشکلات صنعتی و اقتصادی یک کشور را تجزیه و تحلیل می‌کند، برای این مشکلات راه حل ارائه می‌دهد و حتی به پیش‌بینی وضع اقتصادی آینده می پردازد و با این پیش‌بینی، مردم و دولت دست به سرمایه گذاری و کسب و کار می‌زنند. بنابراین، در صورت حذف این شغل وضع اقتصادی کشورها تا حدودی مختل می شود.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

شما می‌توانید به ‌«وزارت امور اقتصاد و دارایی، ‌سازمان سرمایه گذاری، و دانشکده‌های مرتبط با این رشته مراجعه کنید.

 

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است