شغل کافی‌ نت داری

شغل کارگردانی
شغل کارگردانی
دی ۲۶, ۱۳۹۶
شغل کتابداری
شغل کتابداری
دی ۲۶, ۱۳۹۶
شغل کافی‌ نت داری

شغل کافی‌ نت داری :

به ارائه خدمات اینترنتی در مکانی عمومی و مشخص کافی نت یا داره کافی‌نت می‌گویند. با پیشرفت خدمات اپراتورهای تلفن همراه رونق شغل کافی‌ نت داری کمتر شد اما همچنان پابرجاست.

مسئول کافی‌نت کیست؟

مسئول کافی نت کسی است که خدمات اینترنتی به کاربران ارائه می‌دهد و آن‌ها را در استفاده از شبکه جهانی اینترنت راهنمایی می‌کند.

ویژگی‌های مسئول کافی‌نت:

ذهنی متمرکز دارد: او برای راهنمایی مشتریان و ارائه خدمات به آنان به ذهنی متمرکز نیاز دارد.
روابط عمومی بالایی دارد: مسئول کافی نت مستقیما با مشتری در ارتباط است. پس باید توانایی پاسخگویی به اقشار مختلف مردم را داشته باشد.
خوش برخورد، مرتب و آراسته است: داشتن اخلاق خوش و ظاهر آراسته ویژگی تمام افرادی است که در شغل خود با عموم مردم رابطه مستقیم دارند.
با محیط رایانه آشناست: مسئول کافی نت به طور کلی از تغییرات تدریجی و روزآمد نرم افزارها، سخت افزارها و امکانات کاربردی آن‌ها باخبر است.

ورود به شغل کافی‌ نت داری:

داشتن حداقل دیپلم و اخذ مدرک ICDL1,ICDL2از مراکز فنی و حرفه‌ای برای احراز این شغل کفایت می‌کند. در عین حال، با داشتن مدرک مهندسی یا کاردانی در رشته کامپیوتر نیز می‌توان در این حیطه مشغول به کار شد.
شرایط دستیابی به این شغل علاوه بر مدارک لازم، داشتن اطلاعات دربارۀ رایانه و شبکه کردن سیستم‌ها، آشنایی با زبان انگلیسی و همچنین تأهل است. متقاضیان شغل ادارۀ کافی نت نباید کمتر از ۳۰ سال سن داشته باشند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| طلاسازی

پیشرفت شغلی:

خدمات رسانی سریع و به روز، تسلط بر نرم افزارهای خاص و به روزسانی معلومات و اطلاعات خود دربارۀ برنامه‌ها ونرم‌افزارهای جدید ازجمله شرایط ارتقا در این شغل‌اند. شرایط دیگر پیشرفت عبارت‌اند از: استغاده از نرم افزارهای ویرایش متن و ترجمه متون انگلیسی، ارتقای سیستم های رایانه‌ای، طراحی وبگاه و وب نوشت (وبلاگ)، ارتقای خدمات جانبی به کاربران، فروش شارژ و توجه دائمی به معماری محل کافی نت است.
اگر این شرایط را داشته باشید، می‌توانید تعداد مشتریان و میزان درآمدتان را بیشتر کنید. این شغل به‌صورت خوداشتغالی است و فرد با سرمایه لازم و خرید سیستم‌ها و تجهیزات و کسب شرایط مذکور می‌تواند به آن دست یابد.

فضای شغلی:

محیط کافی‌نت باید امن و تمیز باشد و کاربران در آن آرامش داشته و از هر سروصدایی به دور باشد. درعین‌حال، باید در مکانی پررفت‌وآمد احداث شود. برای ارائه خدمات بهتر و حفظ حریم روانی کاربران مساحت آن نیز نباید کمتر از ۳۰ مترمربع باشد.
روابط انسانی حاکم بر محیط کافی‌نت دوستانه و محترمانه است. شاغلان در این شغل با عموم مردم در ارتباط‌اند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

اجاره دادن سیستم برای استفاده‌های شخصی
ایجاد محیط مناسب برای کاربران
راهنمایی و پشتیبانی کاربرانی که با اینترنت و رایانه آشنایی کمی دارند؛
جست وجوی مقالات و تحقیق‌های علمی و تخصصی و …
ثبت و دریافت و ارسال ایمیل
انواع ثبت‌نام‌های اینترنتی و پیگیری آن‌ها ( ثبت‌نام کنکور، دریافت کارت ورود به جلسه، اعلام نتایج، حتی انتخاب رشته برای دانشگاه، پرداخت پول، فیش‌های آب و برق و سایر نیازهای بانکی)
خدمات رایانه‌ای پرینت، اسکن، تایپ‌های فوری و کپی و …
پیگیری امور خدماتی دولتی مانند کارت سرخت و یارانه‌ها و … و دیگر خدماتی که موسسات، دانشگاه ها و مراکز دولتی ارائه می‌کنند
فروش شارژ و کارت‌های اینترنتی و فراهم کردن ارتباطات بین المللی.

مطلوبیت‌های شغل کافی‌ نت داری:

به دلیل ارتباط مداوم با رایانه و اینترنت اداره کنندگان کافی‌نت‌ها مدام اطلاعات خود را به روز می‌کنند. از طرفی، اینترنتی شدن بیشتر امور زندگی مردم، زمینه کاری این افراد را افزایش داده است. کار در محیط آرام از دیگر مطلوبیت‌های این شغل است.

محدودیت‌های شغل کافی‌ نت داری:

امروزه در اکثر خانه‌ها دسترسی به اینترنت امکان پذیر است و این باعث کاهش مشتریان کافی‌نت‌ها می‌شود. ضمن اینکه کافی‌نتی که مدام سیستم‌ها و نرم افزارهای خود را به روز نکند، مشتریاش را از دست می‌دهد.

اهمیت شغلی:

به دلیل افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و روی آوردن ادارات و سازمان‌ها به خدمات مجازی بدون حضورفرد در مکان مورد نظر و ارتباطات به صورت پست الکترونیک، استفاده از وبگاه های پویا برای پاسخگویی خودکار و بر خط ( انلاین) و نیز با توجه به نگرش دولت و حرکتان به سمت دولت الکترونیک، وجود این شغل ضروری است.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

مراجعه به اتحادیه کافی‌نت داران و پرس وجو از صاحبان کافی‌نت‌ها می‌تواند راه خوبی برای دریافت اطلاعات بیشتر باشد.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است