مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی

شغل مربیگری ورزش
شغل مربیگری ورزش
دی ۲۴, ۱۳۹۶
شغل مشاوره املاک
شغل مشاوره املاک
دی ۲۴, ۱۳۹۶
مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی

مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی:

به نظارت و سرپرستی دائم و فنی و بهداشتی کارخانه‌ها مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی می‌گویند.

مسئولیت فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی کیست؟

مسئولیت فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی کسی است که بر همه مراحل تولید، از تهیه مواد اولیه تا بسته بندی و توزیع یک کالا نظارت دارد.

ویژگی‌های مسئولیت فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی:

دقیق و ریزبین است: این فرد باید نمونه ای از محصول تولید شده در کارخانه را آزمایش کند. پس، دقت و تمرکز و ریزبینی از ویژگی‌های او محسوب می شود.
مسئولیت پذیر است: اگر خطایی در مراحل مختلف کار تولید وجود داشته باشد، از آن چشم پوشی نمی‌کند و آن را گزارش می‌دهد.

ورود به شغل مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی:

اگر به این شغل علاقه مندید، ابتدا باید مدرک کارشناسی را در یکی از رشته‌های علوم و صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی، علوم تغذیه، دام پزشکی، شیمی، میکروبیولوژی، مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی، و داروسازی دریافت کنید. با داشتن مدرک این رشته‌ها می‌توانید برای درخواست استخدام به جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی مراجعه و فرم پر کنید. در مرحله بعد، به کارخانه‌ها معرفی می‌شوید. پس از پذیرش از سوی کارخانه، بایستی برای گرفتن پروانه مسئول فنی در یک دوره آموزشی که وزارت بهداشت(بخش معاونت غذا و دارو) برگزار می‌کند، شرکت کنید.

پس از امتحانی که در پایان دوره از شما گرفته می شود، گواهی آن را دریافت خواهید کرد. اعتبار پروانه مسئول فنی پنج ساله است و برای تمدید آن، مسئول فنی باید طی این مدت در دوره های آموزشی عمومی، تخصصی و سیستم‌های مدیریت کیفیت و ایمنی،شرکت و امتیاز لازم را کسب و گواهی‌های این دوره‌ها را به حوزه نظارتی مربوط تحویل دهد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| طراحی صفحات وب

پیشرفت شغلی:

هر چه سال‌های خدمت شما بیشتر شود، رتبه بالاتر و حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد.

فضای شغلی:

کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، محل کار این افراد هستند. اتاق مسئولان فنی در واقع آزمایشگاهی است که در آن نمونه‌های تولیدی کارخانه را آزمایش می‌کند. این آزمایش‌ها به ویژه در مورد مواد خوراکی باید بسیار دقیق باشد تا اگر کوچک‌ترین میکروبی در آنها وجود دارد، مشخص شود و مسئول فنی تذکر دهد تا بلافاصله مشکل برطرف گردد. فضای این شغل، کارگری است و مسئولان فنی بیش از همه با کارگران سرو کار دارند. آنها با بازرس‌های موسسه استاندارد، بازرس‌های وزارت بهداشت، و کارشناس‌های بهداشت محیط نیز در ارتباط‌اند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

حضور فعال در کارخانه در ساعات تولید و بسته‌بندی
کنترل بهداشتی و کیفی کلیه بخش‌های یک کارخانه مانند سالن تولید، انبار مواد اولیه و انبار محصول نهایی
کنترل بهداشتی کارگران و دستگاه‌های تولید
انجام دادن آزمایش‌های لازم
گزارش کاستی‌ها یا خطاها به کارفرما و در صورت عدم توجه او، گزارش به اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی صدور مجوز ورود مواد اولیه به کارخانه و مجوز خروج محصول نهایی از کارخانه.

مطلوبیت‌های شغل مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی:

برای کسانی که اهل تحقیق و آزمایش هستند، این شغل می‌تواند مطلوب و رضایت بخش باشد.

محدودیت‌های شغل مسئولیت فنی صنایع غذایی و آرایشی:

از محدودیت‌های این شغل این است که بیشتر کارخانه‌های مواد غذایی در شهرهای کوچک یا در اطراف شهرهای بزرگ واقع شده‌اند و ممکن است فاصله زیادی تا اماکن مسکونی داشته باشند. از طرفی، سر و کار داشتن با کارگران برای مسئولان فنی خانم گاهی دشوار است.

اهمیت شغلی:

در هر کارخانه ای هدف، تولید بهترین محصول است؛ محصولی که از هر جهت مطلوب و بدون عیب و نقص باشد و در عین حال ضایعات بسیار کمی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف باید بر تولید محصول‌های مختلف نظارت و کنترل داشت؛ یعنی ماده خام از همان ابتدا که به کارخانه می‌آید، تا زمانی که پس از تغییرات و تبدیلات لازم، بسته بندی شده و برای عرضه آماده می‌شود، باید تحت کنترل و آزمایش باشد. این کار را مسئول فنی هر کارخانه انجام می‌دهد. از طرفی، توجه خاصی که به بهداشت و کیفیت محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی به دلیل ارتباط مستقیم آن‌ها با سلامتی انسان‌ها می‌شود، ضرورت حضور مسئولان فنی را که وظیفه‌شان کنترل کیفیت و بهداشت این مواد است به روشنی بیان می‌کند.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

به وبگاه جامعه مسئولان فنی صنایح غذایی، آرایشی و بهداشتی به نشانی www.ifcic.ir سر بزنید. پس از آن می‌توانید به کارخانه های متعدد صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی بروید و با شاغلان این حرفه گفت وگو کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است