معرفی رشته امور دامی

معرفی رشته صنایع غذایی
معرفی رشته صنایع غذایی
آبان ۲۱, ۱۳۹۶
معرفی رشته ساختمان
معرفی رشته ساختمان
آبان ۲۱, ۱۳۹۶
معرفی رشته امور دامی

Veterinarian Examining Bulldog --- Image by © Royalty-Free/Corbis

معرفی رشته امور دامی

تنها با درمان منظم داروئی کرم های نخی شکل دستگاه گوارش گوسفند و بز، می‌توان سالیانه ۱۵۰ میلیون کیلوگرم گوشت قرمز بیشتر در کشور تولید کرد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ میلیون واحد دامی و همچنین حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون قطعه طیور در کشور وجود دارد. البته رسیدگی به وضعیت بهداشتی و سلامت دام و طیور کشور، تنها به دست دامپزشکان مقدور نیست و سیستم بهداشت و درمان دام کشور، نیازمند افراد کارآمدی است که بتوانند در راستای پیشبرد اهداف این سازمان، بخشی از امور را بر عهده بگیرند و در کنار دامپزشکان فعالیت کنند.
هدف از ایجاد دوره کاردانی دامپزشکی تربیت افرادی است که بتوانند با تکیه بر اصول علمی و تجربه عملی، نیازهای فنی دامپزشکی را در سطح کاردانی مرتفع کنند. معرفی رشته امور دامی

کنترل و تنظیم روش ها و برنامه های تغذیه دام، تهیه و اجرای برنامه های کنترل بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام، ‌برنامه ریزی جهت تقلیل هزینه های تولیدات دامی، ارائه آموزش و راهنمایی های فنی به روستاییان و عشایر، فعالیت در زمینه های آزمایشگاهی و اصلاح نژاد و فعالیت در کشتارگاه ها و مراکز پرورش دام و طیور از جمله فعالیت های کاردان دامپزشکی است.
داوطلبان این رشته باید نژادهای داخلی و خارجی و دورگه دام را به دامداران بشناسانند و در نظارت بر بهداشتی کردن محل نگهداری دام و جدا کردن دام های بیمار با دامپزشک همکاری داشته باشند. همچنین از کار و فعالیت در امور مربوط به دام ابایی نداشته و از اطلاعات جامع در زمینه های مختلف دامپروری برخوردار باشند.

لیست دروس در معرفی رشته امور دامی

جانور شناسی/ شیمی/ انگل شناسی و بیماری های انگلی/ میکروب شناسی و بیماری های میکروبی/ فیزیولوژی دامپزشکی/ پرورش گاو/ پرورش گوسفند/ اصول معاینه و تزریقات/ اصول کالبد گشایی و نمونه برداری/ داروشناسی / مامایی دامپزشکی/ ویروس شناسی و بیماری های ویروسی/ اصول پرورش طیور / اصول جراحی و جراحی های مقدماتی / بیماری-های درونی دام / بیماری های طیور/ عملیات کالبد گشایی/ اصول همه گیری شناسی/ بیماری های مشترک انسان و دام/ اصول تلقیح مصنوعی/ خون شناسی/ بهداشت مواد غذایی/ روش تهیه مقاطع میکروسکوپی/ اصول تغذیه دام و طیور/ بهداشت و بازرسی گوشت/ عملیات کشتارگاهی۱و۲/ درمان گاه درونی۱و۲/ درمان گاه جراحی/ درمان گاه مامایی/ درمان-گاه طیور/ کارآموزی در روستا

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | علوم تغذیه

لیست دانشگاه ها

ایلام/ بوعلی سینا همدان/ تبریز/ رازی کرمانشاه/ زابل/ سمنان/ لرستان ـ خرم آباد

بازار کار

فارغ التحصیل  رشته امور دامی می تواند در وزارت جهاد کشاورزی، موسسات تحقیقاتی دام و طیور و دامداری های سنتی و صنعتی در شهرها و به شکل گسترده تر در روستاها مشغول به کار شود. کشتارگاه ها، موسسات آموزش و پرورش دامپزشکی و ایست گاه های دامپروری از دیگر مراکزی هستند که داوطلبان می توانند در اجرای طرح های دامپروری با آن ها همکاری داشته باشند.

ادامه تحصیل

در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی دامپزشکی وجود ندارد، اما دانش آموختگان این رشته می توانند در آزمون کارشناسی ناپیوسته رشته های علوم آزمایشگاهی (ویژه مراکز دامپزشکی)، مهندسی تولیدات دامی، پرورش گاومیش و پرورش طیور (علمی ـ کاربردی) شرکت کرده و در صورت قبولی حتی تا مقطع دکترای تخصصی ادامه تحصیل دهند.

دیدگاه ها بسته شده است