معرفی رشته بینایی سنجی

معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته پرستاری
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته علوم تغذیه
معرفی رشته علوم تغذیه
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته بینایی سنجی

معرفی رشته بینایی سنجی:

“سازمان بهداشت جهانی علم بینایی سنجی را مراقبت اولیه از بینایی می داند. به این معنا که یک بیمار چشم در آغاز باید توسط یک بینایی سنج
(اپتومتریست) معاینه شود تا اگر دچار عیوب انکساري، اختلالات دید دو چشمی، انحرافات عضلانی آشکار و غیرآشکار، تنبلی چشم، فیکساسیون هاي غیر مرکزي و مواردي از این قبیل بود، توسط متخصص بینایی سنجی معاینه گردد و در غیر این صورت به پزشک متخصص ارجاع داده شود.” در حقیقت وظیفه بینایی سنج تشخیص و تصحیح عیوب انکساري (نزدیک بینی ، دوربینی و آستیگماتیسم ) با تجویز عدسی هاي مناسب مانند عدسی هاي عینک یا لنزهاي تماسی ، تشخیص و تصحیح اختلالات دید دو چشمی و تنبلی چشم ، تعیین بهداشت عمومی چشم و بهداشت بینایی در محیط هاي کار و تحصیل و دادن آموزش لازم در این زمینه است. معرفی رشته بینایی سنجی

یعنی یک بینایی سنج باید بر روي محیط هاي کار از نظر مقدار روشنایی و حفاظت بینایی کار کارشناسی کند. همچنین تهیه و تجویز وسایل کمک بینایی ماند اکولرهاي ساده ، مرکب ، سیستم هاي تلسکوپیک و تلویزیون هاي مداربسته براي نیمه بینایان و اندازه گیري میدان بینایی در تخصص فارغ التحصیلان این رشته است. از سوي دیگر وقتی یک بیمار به بینایی سنج مراجعه می کند متخصص این رشته پس از گرفتن تاریخچه سلامت چشم و معاینه دقیق براي تعیین اشکال هاي اصلی ، در صورت نیاز، بیمار را به متخصص مربوط اعم از چشم پزشک ، متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص داخلی یا متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد.

توانایی هاي لازم :

یک بینایی سنج باید به درس فیزیک مسلط و بخصوص به فیزیک نور علاقه مند باشد همچنین در دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی درس هاي ریاضی و زیست شناسی را به خوبی فراگرفته باشد. از نظر جسمانی نیز لازم است که از چشم ها و دست هایی سالم برخوردار باشد. در ضمن این رشته صبر و حوصله زیاد می خواهد چرا که تعیین نمره عینک یکی از سخت ترین کارها در علوم بینایی است ونیاز به صبر و حوصله زیاد دارد.

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی

موقعیت شغلی در ایران :

در حال حاضر یک بینایی سنج موقعیت کاري خوبی دارد و حدود ۸۰ % فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند چون علاوه بر این که می توانند به طور مستقل مطب باز کنند و در زمینه تخصص خود فعالیت نمایند، تنها افرادي هستند که در زمینه ارائه عینک هاي مربوط به عیوب انکساري به طور علمی و دانشگاهی تخصص دیده اند. در ضمن یک بینایی سنج می تواند به عنوان مشاور در مورد بهداشت چشم و مشکلات بینایی در محیط هاي آموزشی ، خدماتی و صنایع با سازمان هاي دولتی و صنایع همکاري کند، یا مسؤول سنجش بینایی جهت امور استخدامی و نظامی و اخذ گواهی نامه رانندگی و خلبانی باشد و در اورژانس براي انجام کمک هاي اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز ذي ربط فعالیت نماید.

درس هاي این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه و اصلی : فیزیک نور، شیمی عمومی ، بیوشیمی ، فیزیولوژي عمومی ، تشریح عمومی و اعصاب ، آمار حیاتی ، کمک هاي اولیه ، اورژانس هاي چشم ، آسیب شناسی عمومی ، میکروب شناسی ، داروشناسی ، علائم چشمی در بعضی از بیماري هاي داخلی ، ژنتیک و چشم ، تشریح و بافت شناسی چشم ، فیزیولوژي چشم ، اپتیک هندسی و فیزیکی ، لابراتوار اپتیک ، فیزیولوژي اپتیک ، مقدمات اپتومتري ، ابزرواسیون ، تاریخچه اپتومتري و علوم بینایی ، زبان تخصصی ، اپتومتري ، بینایی محیطی .

دروس تخصصی : عدسی هاي تماسی ، آسیب شناسی چشم ، اپتومتري کودکان ، اپتومتري افراد مسن و نیمه بینایان ، اپتومتري مشاغل و بهداشت چشم ، اپتومتري چشم ، مکانیسم دید دو چشمی ، درمان آنومالی هاي دو چشمی ، آنالیز مشاهدات کلنیکی ،پایان نامه ، کارآموزي .

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد (معرفی رشته بینایی سنجی)

دیدگاه ها بسته شده است