معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته الهیات و معارف اسلامی
معرفی رشته الهیات و معارف اسلامی
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته‌های شاخه معارف
معرفی رشته‌های شاخه معارف
آبان ۲۱, ۱۳۹۶
معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته حسابداری:

یک چرتکه، یکی دو دفتر و یک قلم، ابزار کار آن ها بوده است تا حساب دخل و خرج یک واحد اقتصادي را ثبت کنند و به وضعیت مالی آن سر و سامان ببخشند.این افراد در قدیم عنوانشان “میرزا” بود. بعدها “دفتردار” نام گرفتند و امروزه به نام “حسابدار” فعالیت می کنند. البته نسل جدید به جاي چرتکه از ماشین حساب یا ماشین هاي الکترونیکی استفاده می کنند و سرو کارشان با کامپیوتر است اما این پیشرفت، بیشتر شامل ابزار کار می شود نه نوع کار، چون آن ها حسابداري را فنی “تجربی” می دانند که باید به روش استاد و شاگردي فرا گرفت و نیازي به تحصیلات دانشگاهی ندارد. معرفی رشته حسابداری

نکات:

حال سؤال اینجاست که اگر حسابداري نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، چرا از سال ۱۳۴۵ رشته حسابداري در آموزشگاه عالی حسابداري شرکت ملی نفت ایران و سپس در دانشگاه تهران دایر گردید و امروزه نیز در بسیاري از دانشگاه هاي دولتی و غیردولتی تدریس می شود؟ آیا می توان گفت که حسابداري در مفهوم امروزین آن با دفترداري متفاوت است؟ معرفی رشته حسابداری

در پاسخ باید گفت که حسابداري یک “سیستم” است که در آن فرآیند جمع آوري ، طبقه بندي ، ثبت ، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش هاي مالی و صورت هاي حسابداري در شکل ها و مدل هاي خاص انجام می گیرد. تا افراد ذي نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر یا مقامات مالیاتی بتوانند ازاین اطلاعات استفاده کنند. به همین دلیل فردي که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارش هاي این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی شود و بیشتر تراز حساب ها می باشد.

براي مثال یک حسابدار تجربی نمی تواند به راحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود یا نمی داند که چگونه باید معاملات ارزي را در دفاتر ثبت کند. از سوي دیگر یک حسابدار متخصص ، در آینده می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد؛ یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه هایی سرمایه گذاري نماید تا استفاده بهینه کند یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی براساس دانش آکادمیک خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تأمین مالی کرد در حالی که مجموع این فعالیت ها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است .

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | راهنمایی و مشاوره

توانایی هاي لازم :

رشته حسابداري از جمله رشته هایی است که از داوطلبان سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد و در آزمون هر سه گروه نیز درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است . در واقع داشتن شم ریاضی در رشته حسابداري از اهمیت بسیاري برخوردار است . همچنین یک حسابدار باید بتواند به خوبی گزارش کارهاي خود را ارائه دهد. بنابراین باید به ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. همچنین دانشجوي این رشته باید تحمل ساعت ها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته و دقیق و منظم باشد تا در جمع بندي اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد و در نهایت این که یک حسابدار براي موفقیت در این دنیاي پر از رقابت و تغییر و تحول باید خلاق، مبتکر، صبور و منضبط باشد.

موقعیت شغلی در ایران :

فرصت هاي شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر می گیرد. به همین دلیل با این که در دانشگاه هاي مختلف کشور اعم از دولتی ، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاري در رشته حسابداري تحصیل می کنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته ها کمتر است . چون از یک مؤسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه هاي کشور حداقل براي تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند. معرفی رشته حسابداری

درس هاي این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه :
روانشناسی عمومی ، جامعه شناسی ، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه ، ریاضیات کاربردي ، آمار کاربردي ، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات ، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی ، پول و ارز بانکداري ، مبانی سازمان مدیریت ، توسعه اقتصادي ، مالیه عمومی ، روش تحقیق .
دروس اصلی و تخصصی :
اصول حسابداري ، حسابداري میانه ، حسابداري پیشرفته ، حسابداري صنعتی ، حسابرسی ، حسابداري مالیاتی ، اصول تنظیم و کنترل بودجه ، مدیریت مالی ،مباحث جاري حسابداري ، متون حسابداري .

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد

دیدگاه ها بسته شده است