معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی
معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته راهنمایی و مشاوره
معرفی رشته راهنمایی و مشاوره
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

معرفی رشته زبان و ادبیات عربی :

از همان زمان که ایرانیان دروازه هاي خود را بر روي سپاهیان عرب گشودند و با آغوش باز اسلام را پذیرفتند، بدون هیچ تعصبی و با شور و نشاط و علاقه اي فوق العاده به فراگیري، ضبط و تدوین زبان و ادبیات عرب پرداختند ،زیرا ایرانیان مانند همه مسلمانان پاك نهاد دیگر، زبان عربی را زبان قوم عرب نمی دانستند بلکه به این زبان به عنوان زبان قرآن و زبان بین المللی اسلام ارج می نهادند تا جایی که به گفته بسیاري از مورخان و ادیبان، خدمات ایرانیان به زبان عربی بیش از خود اعراب به این زبان بوده است. معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

مردم کشور ما امروزه بیش از گذشته نیاز به آشنایی با زبان و ادبیات عربی دارند چرا که عربی زبان اول جهان اسلام و زبان فرهنگ و تمدن بیشتر کشورهاي مسلمان است و ما براي اتحاد، همدلی و همزبانی با جهان اسلام و بهره گیري از منابع اصلی اسلامی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شود همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی که از زبان و ادبیات عربی بسیار تأثیر پذیرفته است، باید به زبان و ادبیات عرب مسلط باشیم.

نکات دیگر:

از همین رو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمان رشته زبان و ادبیات عربی ارائه می شود. دانشجوي زبان و ادبیات عربی با تاریخ ادبیات عرب ، متون مختلف نظم و نثر دوره هاي مختلف ، فن ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس ، علوم بلاغی و عروض و قافیه درزبان و ادبیات عرب آشنا می شود. به همین دلیل رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه ها با کتاب عربی که در آموزش و پرورش تدریس می شود تا حدودي متفاوت است چون در مدارس ، عربی بیشتر درس قواعد و صرف و نحو است و تا حدودي نیز دانش آموزان علوم انسانی بلاغت زبان عربی را مطالعه می کنند.

اما در دانشگاه به زبان و ادبیات عربی به عنوان یک رشته تخصصی نگاه می شود و دانشجویان با دروس متفاوتی از جمله : تاریخ ادبیات عرب در دوره هاي مختلف اعم ازتاریخ ادبیات عصر جاهلی ، عصر اموي ، عصر عباسی ، دوره انحطاط و دوره معاصر، متون نظم ونثر در دوره هاي مختلف تاریخی ، ادبیات تطبیقی ، نامه نگاري و خلاصه نویسی ، مکالمه ، انشا و فن ترجمه آشنا می شوند.

توانایی هاي لازم :

علاقه و انگیزه در رشته زبان و ادبیات عربی مثل سایر رشته ها حرف اول را می زند. همچنین دانشجوي زبان و ادبیات عربی باید به ادبیات فارسی و زبان عربی تسلط نسبی داشته باشد و در کنار این توانمندي ها اگر به زبان عربی به عنوان زبان وحی نگاه کند، با عشق و علاقه بیشتري رشته تحصیلی خود را ادامه می دهد. زبان و ادبیات عربی تنها رشته زبان هاي خارجه است که فقط از داوطلبان گروه علوم انسانی دانشجو می پذیرد. زیرا زبان و ادبیات فارسی و عربی وامدار یکدیگر هستند و این دو زبان چنان درهم آمیخته اند که بسیاري از استادان و ادیبان ما معتقدند زبان عربی یک زبان بیگانه نیست. معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

و از همین رو در اکثر دانشگاه ها رشته زبان و ادبیات عربی در کنار رشته زبان و ادبیات فارسی در دپارتمان دانشکده ادبیات قرار دارد. البته به اعتقاد کارشناسان ، زبان عربی باید یک آزمون اختصاصی داشته و داوطلبان تمامی گروه هاي آزمایشی اجازه شرکت در این آزمون را داشته باشند، چون گاهی اوقات یک داوطلب ریاضی و فنی نیز به رشته زبان و ادبیات عربی علاقه مند است و مایل است در کنار رشته هاي علوم پایه یا فنی ، این رشته را نیز انتخاب کند.

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | حقوق

موقعیت شغلی در ایران :

علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش و مؤسسات خصوصی یک فارغ التحصیل توانمند رشته عربی می تواند به پژوهش و تحقیق در زمینه زبان و ادبیات عربی بپردازد. یکی از مهمترین و اساسی ترین مراکز جذب فارغ التحصیلان این رشته نیز وزارت آموزش و پرورش است . همچنین فارغ التحصیلانی که زبان عربی را خوب فرا گرفته اند، می توانند در آزمون هاي اداره فنی قوه قضائیه شرکت کرده ، در صورت موفقیت به عنوان مترجم رسمی دادگستري مجوز تأسیس دارالترجمه را بگیرند. البته دایره این کار بسیار محدود است و هر ساله قوه قضائیه به تعداد محدودي از متقاضیان مجوز می دهد. افرادي نیز که مایلند جذب مشاغل آزاد شوند ، می توانند به ترجمه کتاب هاي عربی بپردازند. چون بازار کتاب ما نیاز مبرمی به مترجمانی دارد که به زبان عربی و کار ترجمه مسلط باشند.

درس هاي این رشته در طول تحصیل :

دروس تخصصی :
آزمایشگاه ، صرف ، نحو، ترجمه و تجوید قرآن کریم ، روش تحقیق و مأخذشناسی ، مکالمه ، تمرین صرف و نحو، متون حدیث ، ادب متعهد اهل بیت ، روزنامه ها و مجلات عربی ، ادب سیاسی در دوره اسلام ، قرائت متون عرفانی ، ادبیات تطبیقی ، فن ترجمه ، انشاء ، علوم بلاغی ، زبان خارجی تخصصی ، متون نهج البلاغه ، ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

عروض و قافیه ، فقه اللغه ، قرائت متون تفسیري قرآن کریم ، نامه نگاري و خلاصه نوسی ، نقد ادبی ، متون نظم و نثر از سقوط بغداد تا عصر حاضر، تاریخ ادبیات از سقوط بغداد تا عصر حاضر، متون نظم و نثر دوره عباسی اول ، تاریخ ادبیات دوره عباسی اول ، متون نظر و نثر دوره عباسی دوم ، تاریخ ادبیات دوره عباسی دوم ، متون نظم و نثر دوره اندلس ، متون نظم و نثر دوره معاصر ، تاریخ و ادبیات دوره معاصر ، متون نظم و نثر عربی در ایران از آغاز تا سقوط بغداد، متون نظم و نثر عربی در ایران از سقوط بغداد تا دوره معاصر، تاریخ ادبیات از دوره جاهلی تا پایان دوره اموي ، متون نظم و نثر از جاهلی تا پایان دوره اموي .

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

دیدگاه ها بسته شده است