معرفی رشته علوم کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی نفت
معرفی رشته مهندسی نفت
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته پزشکی
معرفی رشته پزشکی
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته علوم کامپیوتر

معرفی رشته علوم کامپیوتر :

علوم کامپیوتر پل ارتباطی دانش کامپیوتر و ریاضی است و مهمترین هدف آن دست یابی به بهترین الگوریتم هاي موجود (روش هاي حل مسأله ) در کمترین زمان و با کمترین خطا و بیشترین دقت است .به عبارت دیگر هدف این رشته تربیت گروهی متخصص کامپیوتر است که با دید ریاضی تر و منطقی تر به حل مسائل مطرح شده در علوم کامپیوتر یا ریاضی بپردازند .این رشته در مقطع کارشناسی داراي ۴ گرایش محاسبات علمی ، نظریه الگوریتم ها، سخت افزار و سیستم هاي اطلاعاتی است . که دروس گرایش محاسبات علمی در زمینه برنامه ریزي خطی، غیرخطی، آنالیز عددي و نرم افزار در ریاضی است؛ یعنی در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه می شود. معرفی رشته علوم کامپیوتر

گرایش نظریه الگوریتم ها به بررسی راه هاي مختلف حل مسئله به یاري روش هاي بهینه تر، سریع تر و بهتر می پردازد. به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده سازي و بهینه کردن الگوریتم است.در گرایش سخت افزار نیز معماري یا ساختار کامپیوتر مطالعه می شود و گرایش سیستم هاي اطلاعاتی نیز به مدیریت پروژه هاي نرم افزاري و سیستم هاي اطلاعاتی می پردازد .گفتنی است که تفاوت این رشته با مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار در این است که رشته علوم کامپیوتر برخلاف مهندسی کامپیوتر فاقد دروس آزمایشگاهی و کارگاهی است و بیشتر جنبه تحقیقات نظري دارد.

توانایی هاي لازم:

تسلط و علاقه به ریاضیات شرط اول موفقیت در رشته علوم کامپیوتر است و دانشجوي این رشته باید بتواند با استدلال ریاضی با مسائل برخورد نماید. در ضمن باید اطلاعات عمومی خوبی داشته و حتی پس از فارغ التحصیلی به مطالعه و تحقیق پشت نکند چون در طی تحصیل تنها اطلاعات پایه اي و کلی را فرا می گیرد و براي حضور در بازار کار باید خود تلاش کند و اهل مطالعه و تحقیق باشد.

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | داروسازی

موقعیت شغلی در ایران:

موقعیت هاي شغلی فارغ التحصیل علوم کامپیوتر شباهت بسیاري با مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دارد اما در کل نقش فارغ التحصیل این رشته به عنوان مدیر و هماهنگ کننده بسیار مهم و قابل توجه است . فردي که مسؤول انتخاب راه حل مسائل و حل آنها همچنین تقسیم الگوریتم ها در بین مهندسین نرم افزار و در انتها جمع کردن قسمت هاي توزیع شده می باشد.

درس هاي این رشته در طول تحصیل:

دروس اصلی و تخصصی مشترك در گرایش هاي مختلف علوم کامپیوتر: ریاضی عمومی ، فیزیک پایه ، آمار و احتمال ، اصول کامپیوتر، اصول سیستم هاي کامپیوتري ، جبر خطی عددي ، ریاضیات گسسته ، آنالیز عددي ، ساختمان داده ها و الگوریتم ها، نظریه اتوماتا و زبان ها، کامپایلر، نظریه محاسبات ، اصول طراحی نرم افزار، منطق ، ذخیره و بازیابی اطلاعات ، پایگاه داده ها، اصول سیستم هاي عامل ، شبیه سازي کامپیوتري ، زبان هاي برنامه سازي ، اصول مدیریت ، مبانی اقتصاد.

دروس تخصصی گرایش محاسبات علمی: برنامه ریزي خطی ، برنامه ریزي غیرخطی ، نرم افزار ریاضی ، آنالیز عددي ، طراحی هندسی کامپیوتري .

دروس تخصصی گرایش نظریه الگوریتم ها: برنامه ریزي پویا، نظریه گراف ، بهینه سازي ترکیبی و آنالیز شبکه ها، نظریه کدگذاري ، سیستم هاي صفی و مدل هاي کارآیی.

دروس تخصصی گرایش سخت افزار:مدارهاي منطقی ، معماري کامپیوتر، ریزپردازنده

دروس تخصصی گرایش سیستم هاي اطلاعاتی: تحلیل و طراحی سیستم هاي اطلاعاتی ، متدولوژي ساخت سیستم هاي اطلاعاتی ، مدیریت پروژه هاي نرم افزاري ، سیستم هاي اطلاعاتی مدیریت .

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد (معرفی رشته علوم کامپیوتر)

دیدگاه ها بسته شده است