معرفی رشته مهندسی صنایع

معرفی رشته مهندسی عمران
معرفی رشته مهندسی عمران
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته مهندسی هوافضا
معرفی رشته مهندسی هوافضا
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته مهندسی صنایع

معرفی رشته مهندسی صنایع:

“آیا این بهترین روش است؟” این سؤالی است که فکر یک مهندس صنایع را دائماً به خود مشغول می کند تا به این وسیله بهترین راه را براي تولید
محصول و حل مسائل و مشکلات یک واحد صنعتی یا خدماتی پیدا کند. در واقع فارغ التحصیل این رشته تلاش می کند تا با یک نگرش سازمان یافته ، مسائل و مشکلات کارخانه را تحلیل کرده و به گونه اي عمل کند که با حداقل ورودي مواد، حداکثر خروجی را داشته باشد. زیرا امکان دارد که طراحان یک واحد صنعتی وقتی مشغول طراحی می شوند به مسائل اقتصادي ، افزایش بهره وري و سایر مسائل توجه کافی نداشته باشند، اما یک مهندس صنایع هنگام برنامه‌ریزي براي اداره کارخانه‌اي که داراي کارگران زیاد و ماشین‌آلات بسیار است. معرفی رشته مهندسی صنایع

براي مثال به این مسأله توجه می کند که چگونه می توان بیکاري ماشین آلات را به حداقل رساند و از نیروي انسانی نیز بهترین استفاده را کرد و در ضمن محصول کارخانه کمترین ضایعات را داشته و نگهداري و تعمیرات ماشین آلات نیز به بهترین نحو انجام بگیرد. این رشته در دوره کارشناسی داراي چهار گرایش تولید صنعتی ، تحلیل سیستم ها، تکنولوژي صنعتی و ایمنی صنعتی است . گرایش تولید صنعتی گرایش تولید صنعتی فن به کارگیري مهارت هاي تکنیکی اقتصادي و استفاده مؤثر و نظام یافته از نیروي انسانی ، زمان ، ماشین آلات ، ساختمان و مواد به منظور تولید کالا با کیفیت مطلوب می باشد. در واقع هدف این گرایش تربیت مدیران تولید واحدهاي صنعتی است .

درس هاي این رشته در طول تحصیل :

دروس مشترك در گرایش هاي مختلف مهندسی صنایع :
ریاضی ، معادلات دیفرانسیل ، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددي ، فیزیک ، شیمی عمومی ، مبانی مهندسی برق ، اقتصاد مهندسی ، نقشه کشی صنعتی ، استاتیک ، مقاومت مصالح ، علم مواد، اقتصاد عمومی ، اصول حسابداري و هزینه یابی ، ارزیابی کار و زمان ، طرح ریزي واحدهاي صنعتی ، برنامه ریزي و کنترل تولید، موجودي ه ا ، کنترل پروژه ، کنترل کیفیت آماري ، تحقیق در عملیات ، روش هاي تولید ، تئوري احتمالات و کاربردهاي آن ، آمار مهندسی ، آزمایشگاه اندازه گیري دقیق ، کارگاه ماشین ابزار ، کارگاه عمومی جوش ، کارگاه ریخته گري .

دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی :
زبان تخصصی ، پروژه طراحی ایجاد صنایع ، مهندسی فاکتورهاي انسانی ، برنامه ریزي تولید، برنامه ریزي و کنترل تولید و موجودي ها ، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ، برنامه ریزي نگهداري و تعمیرات ، اصول مدیریت و تئوري سازمان ، پروژه ، کارآموزي .

گرایش برنامه ریزي و تحلیل سیستم‌ها در معرفی رشته مهندسی صنایع:

گرایش برنامه ریزي و تحلیل سیستم ها تا حدودي جنبه نرم افزاري دارد و بیشتر به ارائه راهکار سیستماتیک می پردازد. در واقع هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره گیري از روش هاي جدید و سیستماتیک و مدل هاي ریاضی مسائل واحدهاي صنعتی بزرگ را تجزیه و تحلیل نموده و بیشترین رهنمودها را براي استفاده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل سیستم ارائه بدهند.

دروس تخصصی گرایش برنامه ریزي و تحلیل سیستم ها:
زبان تخصصی ، برنامه ریزي حمل و نقل ، اصول شبیه سازي ، تحلیل سیستم ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع ، پروژه پایانی ، اصول مدیریت و تئوري سازمان ، کارآموزي ، سیستم هاي اطلاعاتی و کنترل مدیریت .

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | مهندسی معماری

گرایش تکنولوژي صنعتی در معرفی رشته مهندسی صنایع:

گرایش تکنولوژي صنعتی نسبت به گرایش هاي تولید صنعتی و تحلیل سیستم ها فنی تر بوده و به مهندسی مکانیک نزدیک تر می باشد. هدف این گرایش تربیت تکنولوژیست هاي کارخانه است .

دروس تخصصی گرایش تکنولوژي صنعتی :
ماشین هاي افزار ، قید و بندها (جیک و فیکسچر)، طراحی قالب ، کنترل عددي ، مونتاژ مکانیکی ، عملیات حرارتی ، زبان تخصصی ، پروژه .

گرایش ایمنی در معرفی رشته مهندسی صنایع:

صنعتی گرایش ایمنی صنعتی به مسائل مشکل ساز در صنعت از لحاظ ایمنی می پردازد؛ یعنی تلاش می کند تا با اجراي دستورالعمل ها از خطرات احتمالی جلوگیري کند و در صورت بروز مشکل یا خطري، راهی براي رفع آن پیدا نماید. از جمله این مسائل می توان به کوره ها یا آلودگی هوا اشاره نمود.

دروس تخصصی گرایش ایمنی :
ایمنی در برق ، اعلام و اطفاء حریق ، دیگ ها و ظروف تحت فشار، عوامل شیمیایی محیط کار، عوامل فیزیکی محیط کار، حفاظت صنعتی (ایمنی صنعتی )، مهندسی احتراق ، گازرسانی .

توانایی هاي لازم :

این رشته ارتباط نزدیکی با مدیریت دارد و دانشجوي آن باید توانایی هاي مدیریتی داشته و قدرت تحلیل و درك بالایی داشته باشد. دانشجویان رشته مهندسی صنایع باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوي باشند. بخصوص در درس ریاضیات جدید که آمار و احتمالات این درس تا حدي به مهندسی صنایع مربوط می شود. همچنین یک دانشجوي مهندسی صنایع باید از خلاقیت و نوآوري برخوردار باشد.

موقعیت شغلی در ایران :

این رشته در چند سال اخیر جایگاه خود را یافته است و اکثر مسؤولان و متخصصان نیز به این موضوع واقف شده اند که جامعه نیاز بسیاري به تخصص فارغ التحصیلان این رشته دارد. چرا که رشته مهندسی صنایع افراد را براي مدیریت پرورش می دهد و بهترین و نزدیکترین رشته به کارهاي مدیریتی و برنامه ریزي و اداره امور است و اگر قرار باشد براي مدیریت بخش تولید یک واحد صنعتی بین مهندس مکانیک ، برق و صنایع که داراي شرایط مساوي هستند، یک نفر را انتخاب کرد، مهندس صنایع اولویت اول را دارد. بنابراین این رشته از نظر بازار کار مشکلی ندارد.

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد

دیدگاه ها بسته شده است