معرفی رشته مهندسی معماری

معرفی رشته مهندسی هوافضا
معرفی رشته مهندسی هوافضا
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته مهندسی نفت
معرفی رشته مهندسی نفت
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته مهندسی معماری

معرفی رشته مهندسی معماری:

خاموش باش و آرام قدم بردار تا جذبه آسمانی محراب، صلابت ستون ها و مناره ها و ظرافت کنگره ها تمامی وجودت را تسخیر کند. به دقت نگاه کن و بگذار نوري که از پس شیشه هاي رنگین به داخل می تابد همه رنگ و تلألؤ خود را میهمان چشم هایت کند تا تو ببینی که چگونه زمین و آسمان به هم پیوند می خورند و سپس گل ها و اسلیمی ها در یک بهار همیشگی سر بر می آورند.اینجا کجاست؟اینجا مسجد امام ، هشت بهشت ،گنبد قابوس، ارگ بم ، سلطانیه یا هر بناي دیگري است که شاهکار هنر معماري ایرانیان است. هنري که پر از ابتکار ، زیبایی، اصالت، الهام و احترام به طبیعت است و به گرمی موسیقی و به شیرینی شعر فارسی است. معرفی رشته مهندسی معماری

نه! اشتباه نکن! معماري تنها هنر ساختن بناهاي آجري و گنبدهاي دوار نیست که بگوئیم عمر آن در هزاره سوم میلادي به پایان رسیده است بلکه براي ساخت آسمان خراش ها، برج ها و مجتمع هاي امروز ، بیش از حیاط هاي پر باغچه دیروز به معماران هنرمند و کار آمد نیاز داریم و از همین رو رشته معماري یکی از رشته هاي مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده هاي فنی یا هنري دنیا تدریس می شود. این رشته داراي دو جنبه هنري و فنی است . در این میان درس هاي طراحی ، زیباشناسی و نحوه زیباکردن حجم ها، نماها وپلان ها به هنر بر می گردد و دروسی مثل سازه هاي بتنی و فلزي ، مقاومت مصالح ، ایستایی ، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی به جنبه فنی این رشته مربوط می شود.

نقش هنر در این رشته:

در این رشته دروس هنري اهمیت بیشتري داشته و دروس علمی و فنی در راستاي دروس هنري است . براي مثال یک معمار در طراحی خانه باید فضاي آرامش بخشی را ایجاد کند تا باعث اضطراب ، خستگی و دلتنگی نگردد. کاري که بیش از رعایت اصول فیزیکی مثل نور و صوت ، نیاز به آشنایی با اصول زیبایی شناسی دارد.

توانایی هاي لازم :

معماري بیش از آنکه علم و تکنیک باشد، ذوق و سلیقه و استعداد است و معمار کسی است که طرح هاي فردي اش با نقاشی و مجسمه سازي رقابت کند و در واقع بتواند مجسمه اي کاربردي بسازد. دانشجوي این رشته علاوه بر توانمندي در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت ، لازم است که در درس ریاضی بخصوص در هندسه قوي باشد چون براي آموزش فن و تکنیک معماري باید دروسی مثل هندسه کاربردي ، هندسه مناظر و مرایا و ریاضیات و آمار را مطالعه کرد. معرفی رشته مهندسی معماری

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | پزشکی

موقعیت شغلی در ایران :

با توجه به این که در سطح کارشناسی به جنبه هاي فنی معماري توجه بیشتري می شود، در نتیجه فارغ التحصیل این رشته می تواند به ساختمان سازي (طراحی فنی ساختمان هاي مختلف ) بپردازد اما فارغ التحصیل کارشناسی ارشد چون جنبه هاي هنري معماري را آموزش دیده است ، بیشتر به هنر معماري می پردازد. مهندس معمار علاوه بر طراحی بناها می تواند به طراحی و ساخت ماکت و طراحی معماري داخلی بپردازد یا به عنوان ناظر ساخت فعالیت کند. در ضمن فارغ التحصیل معماري آمادگی کار در رشته هاي مرتبط با معماري مثل طراحی صحنه یا طراحی صنعتی را نیز دارد.

درس هاي این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه : هندسه کاربردي ، کارگاه مصالح و ساخت ، درك و بیان محیط ، بیان معماري ، هندسه مناظر و مرایا، ریاضیات و آمار، انسان ، طبیعت ، معماري ، مقدمات طراحی معماري . معرفی رشته مهندسی معماری

دروس اصلی : مبانی نظري معماري ، آشنایی با معماري جهان ، برداشت از بناهاي تاریخی ، آشنایی با معماري معاصر، نقشه برداري ، تنظیم شرایط محیطی ، تأسیسات الکتریکی (نور و صدا)، تأسیسات مکانیکی ، مقاومت مصالح و سازه هاي فلزي ، سازه هاي بتنی ، ایستایی ، متره و برآورد، مدیریت و تشکیلات کارگاه ، مصالح ساختمانی ، ساختمان ، روستا، طرح معماري.

دروس تخصصی : آشنایی با مبانی برنامه ریزي کالبدي ، تحلیل فضاهاي شهري ، آشنایی با مرمت ابنیه ، طرح معماري ، طراحی فنی ، طرح نهایی.

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد

دیدگاه ها بسته شده است