معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته دامپزشکی
معرفی رشته دامپزشکی
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته پرستاری

معرفی رشته پرستاری:

 اولین جمله برای معرفی رشته پرستاری این است : همیشه در میدان است. سربازي است که در سخت ترین شرایط نیز مشکلات را می پذیرد و به بیماران و دردمندان رسیدگی می کند و اجازه می دهد تا همه بیماران صعب العلاج ، بیماران عفونی و واگیردار ، بیمارانی که شعله هاي آتش چهره شان را متلاشی کرده است و کسی طاقت دیدن آنها را ندارد، در وسعت دست هاي آسمانی اش، آرامش یابند. این، حرفه او است. حرفه اي که پرستار با قلبی سفید و قدمهایی سبز در آن گام برمی دارد.البته امروره با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژي، حرفه پرستاري یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاري را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با مریض بیاموزد.

از سوي دیگر باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آنها از پیشگیري از بیماري ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماري و توانبخشی پس از بیماري ها سر و کار دارد. زیرا بسیاري از بیماري ها ریشه در عادت هاي غلط و شیوه نادرست زندگی دارد. براي مثال زمینه بسیاري از سکته هاي قلبی از مدتها قبل فراهم می شود و دلیل آن نیز نوع غذاي فرد، وزن او و مقدار فعالیت بدنیش می باشد. حال این پرستار است که با آموزش‌هاي لازم در مورد نوع غذا ،نحوه و مقدار فعالیت بدنی و نحوه جلوگیري از فشار خون و افزایش چربی سعی می‌کند تا از بیماري پیشگیري کند یا افراد را با علایم و اختلالات بیماري آشنا سازد تا بیمار به موقع و پیش از پیشرفت بیماري به دکتر مراجعه کند.

نکات تکمیلی:

در کل می توان گفت که پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و نقش هاي گسترده اي از جمله نقش مراقبتی ، حمایتی ، درمانی ، هماهنگی ، مشورتی ، مدیریتی و تحقیقاتی دارد. به این معنا که پرستار وظیفه مراقبت و حمایت از بیمار، هماهنگی بین بیمار و پزشک ، بیمار و خانواده بیمار (انتقال دهنده خواست ها و نیازهاي بیمار یا مددجو)، مسؤولیت مدیریت بخش (اولویت بندي براي رسیدگی به بیماران و تصمیم گیري به موقع در مورد بیماران اورژانسی )، آموزش به بیمار در جهت تطابق با مشکلات و ناراحتی هاي پیش آمده ، تحقیق درباره روش هاي مراقبتی که اعمال کرده است و تحقیق بر روي نحوه کاهش تعداد روزهاي بستري یک بیمار را برعهده دارد.

توانایی هاي لازم :

دانشجوي پرستاري باید عاشق انسان و انسانیت باشد تا بتواند در شرایط سخت و بحرانی حتی زمانی که خسته است یا آمادگی جسمی و روحی لازم را ندارد، به دیگران کمک کند. همچنین باید فردي منظم و دقیق باشد و بداند که نظم و سختگیري اساس کار رشته پرستاري است و از لحاظ درسی نیز لازم است که به زیست شناسی ، شیمی و زبان انگلیسی مسلط باشد چون براي روزآمد بودن و اطلاع از آخرین دستاوردهاي دانش پرستاري ، باید از مجلات و منابع علمی به زبان انگلیسی استفاده کند.در ضمن دانشجوي پرستاري باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد تا به یاري دید قوي بتواند کارهاي ظریف و دقیق پرستاري را به خوبی انجام دهد و با شنوایی خوب ، صداي قلب را حتی اگر ضعیف باشد، بشنود.

حتی داشتن قدي متناسب و عدم لکنت زبان یا لرزش دست در این رشته ضروري است . چون همین مشکلات به ظاهر کوچک ، در کارایی یک پرستار بسیار مؤثر است .در کل باید گفت که پرستاري علم و هنر است براي همین یک پرستار باید علاوه بر دانش لازم ، از آمادگی روحی و روانی ، صبر و حوصله ، روابط عمومی خوب و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشد. به عبارت دیگر یک پرستار نمی تواند تنها با تکیه بر دروس دانشگاهی ، در کار خود موفق شود بلکه باید از دانش خود در شرایط مختلف و متفاوت به درستی استفاده کند و این نیاز به قدرت تجزیه و تحلیل خوب ، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی دارد. معرفی رشته پرستاری

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | آموزش ابتدایی

موقعیت شغلی در ایران :

در کشور ما با این که پرستاران جایگاه واقعی خود را نیافته اند و در چند سال اخیر نیز با تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل رشته پرستاري از دانشگاه آزاد و دانشگاه هاي علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی روبرو هستیم اما هنوز مراکز بهداشتی درمانی به پرستارانی متخصص ، مجرب و توانمند نیازمندند و در واقع بازار کار براي فارغ التحصیل خوب این رشته وجود دارد.چون پرستاران علاوه بر کار در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی می توانند در صنعت براي مراقبت از سلامت و بهداشت کارکنان صنایع مختلف ، در سازمان تربیت بدنی و مراکز ورزشی به عنوان یکی از اعضاي اصلی تیم مراقبت پزشکی و در آموزش و پرورش فعالیت نمایند.حتی یک پرستار می تواند به طور مستقل فعالیت کند؛ یعنی با تأسیس مرکز بهداشت خصوصی به ارزیابی وضعیت سلامت افراد جامعه بپردازد یا مهدکودك دایر نماید. معرفی رشته پرستاری

درس هاي این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه :تشریح ، فیزیولوژي ، ایمونولوژي ، بیوشیمی ، میکروب شناسی ، انگل شناسی ، آمار حیاتی مقدماتی .

دروس اصلی : تغذیه و تغذیه درمانی ، اصول اپیدمیولوژي و مبارزه با بیماري ها، روانشناسی اجتماعی ، داروشناسی ، زبان تخصصی ، اصول و روش آموزش به بیمار.

دروس تخصصی : اصول و فنون کاربرد احکام اسلامی در پرستاري ، بررسی وضعیت سلامت ، پرستاري بهداشت جامعه ، پرستاري بهداشت مادران و نوزادان و مراقبت هاي دوران بارداري و زایمان ، بیماري هاي داخلی ، عفونی و پرستاري هاي مربوط ، پرستاري ویژه ، پرستاري در فوریت ها، کودکان و پرستاري مربوط ۱ (کودك سالم )،کودکان و پرستاري مربوط ۲ (کودك بیمار)، بهداشت روانی ، بیماري ها و پرستاري هاي مربوط ، اصول مدیریت خدمات پرستاري ، تاریخ و تحولات و اخلاق پرستاري ، کارآموزي . معرفی رشته پرستاری

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد

دیدگاه ها بسته شده است