معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته علوم کامپیوتر
معرفی رشته علوم کامپیوتر
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
آبان ۲۰, ۱۳۹۶
معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی:

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی ، شامل ۴ دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژي، کارآموزي بالینی و کارورزي بالینی است .دوره علوم پایه دوره علوم پایه پزشکی ۵ ترم تحصیلی است که با اتمام آن ، دانشجویان مجاز به ورود به دوره بعدي(فیزیوپاتولوژي) هستند و پیش از ورود به دوره بعدي ، امتحان جامع علوم پایه پزشکی از تمام دانشجویان به طور سراسري و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تمام دانشگاه هاي علوم پزشکی به عمل می آید و قبول شدگان ،مجاز به ورود به دوره فیزیوپاتولوژي خواهند بود. این امتحان، در بردارنده ي مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه است. درس هاي این رشته در طول تحصیل معرفی رشته پزشکی

دروس علوم پایه:

بیوشیمی، بافت شناسی،، تشریح (نظري- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظري عملی)، فیزیولوژي(نظري عملی)، ایمونولوژي(نظري)،اپیدمیولوژي، روانشناسی، جنین شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب شناسی عمومی، انگل شناسی، میکروب شناسی دوره فیزیوپاتولوژي این دوره شامل ۳۱ واحد درسی است که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. در پایان این دوره معدل دانشجو از دروس فیزیوپاتولوژي، باید دست کم ۱۲ باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس هایی را که در آنها نمره کمتر از ۱۲ آورده است ، مجدداً بخواند. حداکثر مدت مجاز ،در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژي) ۵ سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همه ي واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دوره ي کارآموزي بالینی راه می یابند. باید توجه داشت که ملاك قبولی در امتحانات این مرحله، کسب حداقل نمره ۱۲ از ۲۰ است؛ در حالی که در دروس پایه، ملاك کسب نمره ۱۰ از ۲۰ می باشد.

دروس فیزیوپاتولوژي :

آسیب شناسی اختصاصی، فارماکولوژي، سیمیولوژي، دوره هاي فیزیوپاتولوژي ارگان ها .دوره کارآموزي بالینی دانشجویان پزشکی در این مرحله قادر هستند تا آموخته هاي خود را از دروس مختلف با یافته هاي بالینی از بیماران بستري در بیمارستان ها تطبیق داده و با بهره گیري مناسب از روش هاي تشخیص آزمایشگاهی، بیماري را تشخیص دهند و اقدامات مناسب درمانی را براي بیمار انجام دهند. این دوره شامل ۹۷ واحد درسی است که در چهار بخش اصلی ارائه می گردد و عمدتاً مسائل رایج در پزشکی عمومی را شامل می شود که عبارتند از داخلی، جراحی، زنان و کودکان. در سایر بخش ها که بخش هاي فرعی محسوب می شوند نیز بیماري هاي شایع در آنها آموزش داده می شود. با توجه به این مطلب، چهار رشته اصلی جراحی، داخلی، زنان و کودکان زمان بیشتري را به خود اختصاص می دهند.

در دوره کارآموزي، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را فرا بگیرند تا در دوره بعدي – کارورزي- که خود تصمیم گیرنده خواهند بود، بتوانند به کمک بیماران بشتابند و تصمیمات لازم را اتّخاذ نمایند. در دوره کارآموزي نمره قبولی در دروس عملی و نظري ۱۲ است و معدل کلّ دوره کارآموزي باید بالاي ۱۴ باشد و چنانچه کمتر از ۱۴ باشد، باید واحدهاي با نمره کمتر از ۱۴ تکرار شود تا معدل کل به ۱۴ برسد. در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزي در امتحانی به نام امتحان جامع کارورزي شرکت می نمایند و پس از قبولی به دوره کارورزي وارد می شوند. چنانچه دانشجویی در امتحان مربوط قبول نگردد، حداکثر ۴ مرتبه می تواند در این امتحان شرکت نماید.

دروس کارآموزي بالینی :

بیماري هاي اعصاب، بیماري هاي عفونی، کارآموزي داخلی، بیماري هاي جراحی، بیماري هاي ارتوپدي، بیماري هاي عفونی، کارآموزي جراحی، تاریخ و اخلاق پزشکی، بیماري هاي کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت ها، فارماکولوژي بالینی ، کارآموزي چشم ، کارآموزي پوست، کارآموزي بهداشت، کارآموزي بخش کودکان ، بهداشت، کارآموزي گوش و حلق و بینی، کارآموزي ارتوپدي. بیماري هاي زنان و زایمان، کارآموزي رادیولوژي، بیماري هاي روانی، کارآموزي روانپزشکی.

دوره کارورزي بالینی این دوره آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی نیز می گویند. این دوره ۶۴ واحد درسی است و ۱۸ ماه به طول می انجامد. در دوره کارورزي ،دانشجویان مسؤولیت معاینه ي بیماران و تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده خواهند داشت و آموخته هاي خود را در دوره هاي قبل به طور عملی انجام خواهند داد تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به طور مستقل به درمان بیماران بپردازند. در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایان نامه را که ۶ واحد درسی است، آغاز کنند.

دروس کارورزي بالینی:

کارورزي بخش جراحی، کارورزي بخش چشم، کارورزي بخش سوانح و سوختگی، کارورزي بخش ارتوپدي، کارورزي بخش ارولوژي، کارورزي بخش اطفال، کارورزي بخش بهداشت، کارورزي بخش گوش و حلق و بینی، کارورزي بخش داخلی، کارورزي بخش زنان و زایمان، کارورزي بخش اورژانس، کارورزي بخش نفرولوژي، کارورزي بخش پوست، کارورزي بخش روانپزشکی . معرفی رشته پزشکی

توانایی هاي لازم :

تصور بسیاري از داوطلبان ورود به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقه مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته دانشجویان این رشته، یک دانشجوي پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد؛ یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه مند نباشد و تنها براي عنوان “دکتري” وارد این رشته شده باشد، حتی نمی تواند مدرك دکتراي عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته هاي دیگر، طولانی تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس هاي متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواري را مطالعه کند.

حتما بخوانید : معرفی سایر رشته‌ها | فیزیوتراپی

موقعیت شغلی در ایران :

امروزه از گوشه و کنار می شنویم که براي فارغ التحصیلان پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاري از شهرهاي کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از سوي دیگر فارغ التحصیل پزشکی حتماً نباید در مطب بنشیند و نسخه بنویسد، بلکه در زمینه پزشکی شغل هاي مختلفی هست که می توان انجام داد. براي مثال زمینه هاي تحقیقی بسیاري در این رشته وجود دارد. اما متأسفانه تعداد فارغ التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار انگشت شمار است. معرفی رشته پزشکی

منبع: کتاب آشنایی با رشته هاي مختلف دانشگاهی و زمینه هاي شغلی نوشته رضا فریدون‌نژاد (معرفی رشته پزشکی)

دیدگاه ها بسته شده است