مهارت‌های دوران بلوغ

هنر الگوبرداری از افراد موفق
هنر الگوبرداری از افراد موفق یا مدل‌سازی
آبان ۹, ۱۳۹۶
باورهای مالی
باورهای مالی
آبان ۱۰, ۱۳۹۶
مهارت‌های دوران بلوغ

مهارت‌های دوران بلوغ:

بلوغ مرحله‌ای از رشد هر فردی است که با تغییراتی در جسم و احساسات، خود را نشان می‌دهد. این تغییرات در فیزیک و هورمون‌های بدن، ایجاد می‌شود و تا مدتی ادامه خواهند داشت. در این مرحله فرم بدن و صدای فرد تغییر می‌کند. ممکن است سوالات زیادی در ذهن فرد ایجادشود. درمورد تغییراتی که در اندام  و احساسات خود می‌بیند، و ممکن‌است سوالات شرعی و اخلاقی هم  برایش پیش‌آید. هر نوجوانی باید در این دوران به چند موضوع که همان مهارت‌های دوران بلوغ است توجه ویژه‌ای داشته باشد که در ادامه بیان می‌شود.

نکاتی که باید در دوران بلوغ رعایت شوند:

۱- تغذیه در دوران بلوغ:

یکی از تغییراتی که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد افزایش سوخت و ساز بدن است. بر همین اساس نیازهای تغذیه‌ای در بدن افزایش می‌یابد. برای تامین نیازهای بدن خود باید مواد غذایی که در ادامه گفته می‌شود را مصرف کنید.

مصرف گوشت و حبوبات در طول هفته هرکدام یک وعده برای تامین عنصر آهن در بدن ضروری است.

مصرف لبنیات هم در این دوران بسیار مهم است و با توجه به افزایش نیاز بدن به کلسیم توصیه می‌شود، در طول روز دست‌کم سه واحد لبنیات کم‌چرب مصرف کنید.

مصرف تخم‌مرغ در طول هفته سه یا چهار عدد برای تامین پروتئین بدن لازم است.

کبد برای سم‍‌زدایی به آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد رنگی موجود در میوه‌ها و سبزیجات احتیاج دارد. مصرف سه واحد میوه و سه واحد سبزی در طول روز توصیه می‌شود.

برای تامین اسید فولیک مصرف سالاد کاهو یا سبزی خوردن یا اسفناج همراه با حداقل یکی از وعده‌های غذایی در طول روز می‌تواند نیاز بدن را برطرف کند.

برای تامین عنصر روی در این دوران مصرف منابع حاوی روی مانند آجیل و انواع گوشت‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | هوش مالی مخصوص نوجوانان

۲-ارتباط با خانواده و دوستان:

در دوران بلوغ معمولا افراد بیشتر تمایل دارند با دوستان خود در ارتباط باشند تا اینکه در جمع خانواده حضور داشته‌باشند. یک نوجوان باید دقت زیادی در انتخاب دوست داشته‌باشد و علاوه براین بیشتر وقتش را در کنار خانواده باشد تا از آسیب‌های این دوران محفوظ بماند. دوست خوب می‌تواند به شما در پیشرفتتان کمک کند و دوست بد شما را از مسیر موفقیت دور می‌کند. برای شناسایی یک دوست خوب مواردی مانند درس‌خوان بودن، ورزشکار بودن، منظم بودن، شاد و پرانرژی بودن را در نظر داشته باشید. از کسانی که در گروه‌های خاصی عضویت دارند، تنبل و افسرده هستند، روابط غیرعادی با جنس مخالف دارند و از فضای مجازی و اینترنت زیاد استفاده می‌کنند دوری کنید.

در دوران بلوغ باید بهترین ارتباط را با خانواده داشته‌باشید و هر سوالی که در مورد تغییرات فیزیکی و احساسی خود دارید از پدر و مادر خودتان بپرسید. کسانی که می‌توانند به بهترین شکل به ‌شما کمک کنند والدینتان هستند. بعداز والدین، معلمان نیز می‌توانند پاسخگوی سوالات شما باشند. فراموش نکنید در این دوران در معرض آسیب‌های مختلفی هستید که با ارتباط خوب با والدین می‌توانید از این خطرات محفوظ بمانید.

۳- ورزش و فعالیت‌های هنری:

ورزش و فعالیت‌های هنری باعث تنظیم شدن انرژی فیزیکی و انرژی احساسی شما می‌شود. در نتیجه باعث تقویت روحیه و افزایش انگیزه برای انجام دادن سایر کارها می‌شود. ورزش و فعالیت مورد علاقه‌ی خود را دنبال کنید و برای تفریحات خود نیز برنامه‌ای داشته باشید.

رعایت نکات بالا باعث می‌شود تا از لحاظ روحی و جسمی در دوران بلوغ وضعیت بسیار مطلوبی داشته‌باشید و از آسیب‌های این دوران در امان بمانید. مهارت‌های دوران بلوغ را جدی بگیرید.

دیدگاه ها بسته شده است