مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی فضای سبز
مهندسی فضای سبز
آذر ۲۹, ۱۳۹۶
هوش کلامی
هوش کلامی
دی ۱, ۱۳۹۶
مهندسی فناوری اطلاعات

مهندسی فناوری اطلاعات (IT ) :

‌مهندس فناوری اطلاعات‌ را می‌توان استفاده بهینه از اطلاعات برای کاربردهای مختلف دانست. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگه‌داری سیستم های سخت‌افزاری و نرم افزاری، جمع آوری، سازماندهی، طبقه بندی و انتقال اطلاعات مهم ترین اهدافی است که در مهندسی فناوری اطلاعات دنبال می‌کند.

مهندس فناوری اطلاعات کیست؟

‌مهندس فناوری اطلاعات‌ می‌تواند اطلاعات را جمع آوری، دسته‌بندی و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده می‌کند.

ویژگی‌های مهندس فناوری اطلاعات:

قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل زیادی دارد: طراحی، ساخت، دسته بندی و انتقال اطلاعات، به تفکر، تجزیه و تحلیل زیاد نیاز دارد.
بادقت است: جمع‌آوری، دسته بندی و پردازش، بدون به کارگیری دقت ممکن است مشکل ایجاد کنده بنابراین، مهندسان فناوری اطلاعات باید کمترین درصد خطا را داشته باشند.
جست وجوگر است: اطلاعات مهندس فناوری اطلاعات باید به روز باشد. پس او باید فعال و جست وجوگر باشد و علمش را مدام به روز کند.
با صبر و حوصله است: مهندس فناوری اطلاعات با نرم افزارها سر و کار دارد. کنترل و اشکال‌گیری نرم افزارها هم به صبر و تحمل نیازمند است.
خلاق است: او بسته به سازمان و جایگاهی که در آن کار می‌کند، از دانش خود استفاده می‌کند. 

ورود به شغل مهندسی فناوری اطلاعات :

شما با داشتن مدرک کارشناسی در رشته هایی چون مهندسی نرم افزار مهندسی فناوری اطلاعات مهندسی صنایع (گرایش تحلیل سیستم ها) و ریاضی کاربردی می‌توانید در این حرفه مشغول به کار شوید. در عین حال می‌توانید در دوره‌های آزاد آموزشی شبکه (دوره‌های مربوط به مدیریت شبکه و دوره‌های آشنایی با تجهیزات سخت افزاری شبکه ) شرکت کنید و تجربیاتی هم در این زمینه به دست‌آورید.

در زمینه مهارت‌های پایه نیز علاوه بر اخذ مدرک دانشگاهی باید در زمینه‌های مختلف، اطلاعات جانبی مرتبط با کار خود را کسب کنید. کارشناس این رشته باید دوره‌های مختلف مربوط به شبکه را گذرانده باشد، به مبانی رایانه آشنا و در ریاضی توانمند باشد. در مقاطع بالاتر و تخصصی‌تر _مثلا برای به کارگیری این فناوری در تجارت الکترونیکی _فرد باید در زمینه مدیریت نیز اطلاعاتی داشته باشد. کسی که می خواهد از این فناوری در آموزش از راه دور بهره ببرد، باید با روش‌های آموزش آشنا باشد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| تکنیسین شبکه‌های کامپیوتری

پیشرفت شغلی:

فرد در این شغل با به روز کردن اطلاعات خویش و همچنین ادامه تحصیل تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا یا اخذ تجربه و توانایی مدیریت، پیشرفت خواهد کرد. در ادارات دولتی با داشتن شرایط گفته شده افراد به پست کارشناس مسئول یا مدیر ارتقا پیدا می‌کنند.

فضای شغلی:

مهندسان آی تی (IT ) در اداره‌های دولتی و شرکت های خصوصی (شرکت های سخت افزاری، نرم افزاری و آموزشی) مشغول به کارند. آن ها با داشتن امکانات مالی خوب می توانند برای خود شرکت خصوصی تاسیس کنند و کارهای پشتیبانی و فروش تجهیزات شبکه را انجام دهند. همچنین برخی از کارشناسان آی تی پس از گذراندن دوره های آموزشی و به دست آوردن تجربه می‌توانند در قالب مشاور آی تی به شرکت ها و سازمان ها مشاوره بدهند.
ارتباط شغلی مهندسان این رشته با همکاران اداری خود در همان سازمان و کارشناسان آی تی در مراکز دیگر است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

مدیریت سیستم‌های نرم‌افزاری
مدیریت شبکه
پشتیبانی سخت‌افزاری
پشتیبانی امنیتی شبکه‌ها

مطلوبیت‌های شغل مهندسی فناوری اطلاعات:

این شغل آنقدر گسترده است که فرد می‌تواند در زمینه های مختلف کار کند و اطلاعات خود را در سایر رشته های مرتبط با رایانه به کار گیرد. همچنین، پیش رفتن با علم روز، دنیای گسترده‌تری را پیش روی متخصصان این رشته می‌گذارد.

محدودیت‌های شغل مهندسی فناوری اطلاعات:

رشته دانشگاهی آی تی با مشکل کمبود استادان حرفه ای، متخصص و با تجربه روبه‌روست. تعداد استادانی که به طور مستقیم در این رشته تحصیل کرده‌اند، بسیار انگشت شمار است و فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب در این رشته کار سختی را پیش روی شما می‌گذارد. از طرف دیگر، این رشته در ایران چندان تخصصی نیست و بیشتر در راستای رشته مهندسی نرم‌افزار قرار می‌گیرد.

اهمیت شغلی:

امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم عجین شده است که کوچک‌ترین وقفه ای توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می شود. برای مثال، رایانه‌ای شدن بسیاری از امور، انجام گرفتن بسیاری از کارهای روزمرۀ بانکی (یعنی پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری در بانک) با استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی در خانه‌ها، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاس‌های درسی و توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات است. ضمن اینکه امروزه در اکثر رشته ها از نرم افزار استفاده می‌شود که نیاز به پشتیبانی دارد. به این ترتیب، می توان گفت که اگر این شغل نباشد، کلیه سازمان ها _ به ویژه سازمان های دولتی _ مختل و دچار مشکل خواهند شد.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

ابتدا به استادان و دانشجویان و مهندسان آی تی (فناوری اطلاعات) مراجعه کنید. می توانید به ‌«نظام صنفی رایانه‌» هم مراجعه کنید و پاسخ پرسش‌هایتان را از آنجا بگیرید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است