چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟ ۳

چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟ قسمت‌دوم
آبان ۱۲, ۱۳۹۶
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟ ۴
آبان ۱۳, ۱۳۹۶
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم

چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم

خودباوری یک اصل مهم در ایجاد انگیزه‌ در دانش‌آموزان برای درس خواندن است. افرادی که باور دارند می‌توانند به اهداف تحصیلی خود برسند اشتیاق بیشتری نسبت به مطالعه‌ی دروس خود دارند. برخلاف این افراد عده‌ای هستند که توانایی‌های خود را دست کم می‌گیرند و درمورد خودشان از جملاتی مانند ” من در این درس خنگم، من به اندازه کافی باهوش نیستم و…” استفاده ‌می‌کنند. هر اندازه به توانایی‌های خودتان باور داشته‌باشید به همان اندازه انگیزه برای درس خواندن خواهید داشت. در ادامه راهکارهای افزایش خودباوری را بیان ‌می‌کنیم تا به کمک آن‌ها انگیزه‌ی خود را برای درس خواندن افزایش دهیم و بدانیم که چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم.

راهکارهای افزایش خودباوری

۱- به اندازه‌ی توانایی‌های خود برنامه‌ریزی کنید.

اگر شما بیشتر از ۳ ساعت نمی‌توانید مطالعه کنید و برنامه‌ی خود را برای روزی ۴ ساعت مطالعه تنظیم کرده باشید، قطعا شکست می‌خورید و این امر باعث ایجاد باور ناتوانی و خنگ بودن در شما می‌شود. پس لازم است از میزان توانایی خود خبر داشته‌باشید و با توجه به آن برنامه‌ریزی کنید.

۲- به میزان تلاشتان توجه کنید و با نتیجه کاری نداشته‌باشید.

افراد زیادی هستند که برای معدل بالای هجده تلاش می‌کنند. زحمت زیادی می‌کشند اما نتیجه‌ی دلخواهشان را نمی‌گیرند. درنتیجه خود را سرزنش می‌کنند و به این باور می‌رسند که نمی‌توانند. اما باید توجه داشته‌باشید که با این کار خودباوری را در خود می‌کشید و در سایر کارهای شما نیز این باور تاثیرگذار است. در صورتی که شما تلاش خود را کرده‌اید و همین مهم است. باید خودتان را دوست داشته‌باشید و از تلاشی که نشان داده‌اید از خودتان رضایت درونی داشته‌باشید تا در آینده با تلاش مجدد به نتیجه مطلوب هم برسید.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | ارتباطات مثبت

۳- خودگویی مثبت داشته‌باشید.

توانایی افراد بایکدیگر متفاوت است و هرکس به اندازه‌ای در هر زمینه توانایی دارد. اگر در درسی ضعیف هستید خود را ملامت نکنید. اگر به خودتان بگویید من در این درس خنگ هستم، روز به روز نتاج بدتری می‌گیرید. اما اگر به خودتان بگویید این درس برای من مشکل است اما با تلاش خودم نمره‌ی لازم را کسب می‌کنم، به احتمال زیاد نتیجه مطلوب را برای خودتان بدست می‌آورید.

۴- ویژگی‌های‌ خود را بشناسید.

از نقاط ضعف و قوت خود باخبر باشید، اما روی نقاط مثبت خود متمرکز شوید. این‌که بدانید چه ضعف‌هایی دارید خوب است ولی اگر آن‌ها را بزرگ‌نمایی کنید، عزت نفس خود را کاهش می‌دهید. هر کسی نقاط ضعف و قوتی دارد. شما هم از این قاعده مستثنا نیستید.

۵- موفقیت‌های خود را جشن بگیرید.

اگر در درسی نمره‌ی مدنظرتان را می‌گیرید یا به موفقیت‌های دیگری دست پیدا می‌کنید، حتما باید به آنها توجه ویژه داشته باشید. توجه به موفقیت‌ها باعث می‌شود توانایی‌های خود را باور کنید و موفقیت‌های خود را تکرار کنید.

اگر خود را باور داشته‌باشید انگیزه‌ی شما برای انجام کارهایتان چندین برابر می‌شود. با اشتیاق بیشتری فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنبد و در زمان کمتری به نتیجه‌ی دلخواهتان می‎رسید. در مقاله‌ی بعد چهارمین عامل ایجاد انگیزه یعنی برنامه‌ریزی برای اقدام می‌پردازیم و به شما باز هم می‌گوییم که چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم .

 

 

 

 

 

دیدگاه ها بسته شده است