چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم

آگاهی دینی
شهریور ۲۰, ۱۳۹۷
قدرت اراده
قدرت اراده برای انجام تکالیف هرکاری
بهمن ۷, ۱۳۹۷
چگونه از فرزند خود يك نابغه بسازيم

چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم

اين مقاله خلاصه اي از كتاب چگونه از فرزند خود يك نابغه بسازيم نوشته شاكونتالادوي( Shakuntala Devi ) است كه توسط زهره زاهدي ترجمه شده است و توسط انتشارات جيحون چاپ شده است .
آيا مي توان نبوغ را در فرزندتان بيدار كنيد؟ اين سوالي است كه شاكونتالادوي نويسنده كتاب در تلاش است تا به آن پاسخ گويد. بدون شك مطالعه اين كتاب براي والدين كودكان دبستاني مي تواند ارزشمند و مفيد واقع شود. هنگامي كه نوزادي به دنيا مي آيد ، معجزه خلقت يعني مغز در وجود او متجلي مي شود. اين موهبت الهي ،چاه بي تهي است كه فرزندتان مي تواند براي سيراب كردن عطش ابدي اش براي دانستن از آن آب بكشد. اندامي است كه كودك از طريق آن مي تواند هزاران راه ممكن براي رسيدن به روياها ،تصورات و آرمان ها ي خود كشف كند.

نابغه در فرهنگ وبستر چنين تعريف شده است :چگونه از فرزند خود يك نابغه بسازيم

كسي كه توانايي فطري ذهني ،يا استعدادي منحصر به فرد داشته باشد ، كسي كه روحيه او الهام بخش ، يا زندگي بخش يك قوم باشد ،كسي كه والاترين استعدادهاي ذهني به صورت موهبت به او اهداء شده باشد.
در فرهنگ آكسفورد نبوغ چنين تعريف شده است :
روح حافظ شخص ، مكان يا سازمان ،استعدادي طبيعي ، عطيه خاص ذهني ،استعداد ذهني غريزي و خارق العاده كه در خدمت تخيل ،خلاقيت يا اختراع قرار گيرد.
هر انساني در خود « استعدادي ذاتي » و « تواني منحصر به فرد » دارد.
هر كودكي با مغزي به دنيا مي آيد كه از نظر علمي توان بالقوه داشتن «والاترين استعدادهاي ذهني » و « موهبت هاي خاص ذهني » و همچنين « استعدادهاي غريزي ،خارق العاده ،تخيلي ،خلاقانه و مخترعانه » را دارد در توصيف معنوي تر « روح حافظ » مترادف با «فرشته نگهبان » ،مادر خوانده پريا ،راهنما،كمك غيبي يا الهام و….. و نبوغ است .

چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم (بروز نبوغ):چگونه از فرزند خود يك نابغه بسازيم

كودك هر انساني ، منحصر به فرد است و مي تواند مانند يك نابغه بدرخشد.
اگر با عشق از او حمايت كنيد و باورش كنيد،هرگز دچار احساس كمبود و حقارت كه مانع موفقيت است ، نخواهد شد.
در عوض خود دوستي و اعتماد به نفس در او تقويت خواهد شد كه هر دو از لوازم آزاد كردن آن توان بالقوه بسيار مهم يعني نبوغ درون است كه هنوز دست نخورده است.
با تقويت خود دوستي و اعتماد به نفس در كودك زمينه هاي آزاد شدن توان بالقوه بسيار مهم يعني نبوغ درون كه هنوز دست نخورده است مهيا مي شود . اگر شما فرزندتان را باور كنيد ، او نيز خود را باور خواهد كرد.فرزند شما از همين حالا هم از تيز هوشي فطري برخوردارست. زيرا استعداد داشتن قدرت ذهني خارق العاده بالقوه در مغز وجود دارد.كودك شما از توان بالايي براي اختراع كردن برخوردارست و موهبت داشتن ذهني با تخيلات و خلاقيت هاي رنگي و قوي به او عطا شده است. اعتماد ، حمايت ،داده هاي ذهني ، اعتقاد شما به فرزندتان امكان مي دهد همه اين ويژگيها را با موفقيت بروز دهد. با بي اعتقادي به فرزند ،نبوغ را از درون تخريب مي كنيد. برعكس ،با اعتقاد راسخ نسبت به فرزندتان ،مانند خورشيد خواهيد شد كه نور خود را بر غنچه اي مي تاباند تا آن را به گلي شكفته مبدل كند.

براي بروز نبوغ در فرزندتان به سه عامل زير توجه كنيد:

– باور كنيد كه شما مي توانيد نبوغ را فرزندتان بيدار كنيد .
-باوركنيد كه فرزندتان توان آن را دارد كه يك نابغه شود .
– هر گز اجازه ندهيد به فكرتان خطور كند و هرگز ابراز نكنيد كه فرزندتان كم هوش و كم استعداد است .
اگر اين سه عامل كليدي را در ذهنتان حك كنيد ، براي انجام ماجرايي بسيار مهم آماده ايد : بيدار كردن نبوغ در فرزندتان

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | اوقات فراغت چیست

چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم (در جهت نبوغ كودك نوپايتان بايد چهار قدم را برداريد):چگونه از فرزند خود يك نابغه بسازيم

۱- شرايط هدايت كننده ايجاد كنيد.

گل در خاك مناسب و شرايط زيست محيطي مناسب رشد مي كند. فرزند آدمي نيز در شرايط هدايت كننده و مناسب گل مي كند.

۲-همواره راهنمايي كنيد ،دستور ندهيد.

كودك نسبت به لحن صداي شما بسيار حساس است .آهنگ صداي خود را چنان تنظيم كنيد كه ملايم و ترغيب كننده باشد .اگر فرزندتان فشاري احساس كند ،هرگز به نتايج دلخواه نخواهيد رسيد.
يادگيري بايد براي فرزندتان تجربه اي لذتبخش باشد. اگر احساس كند يادگيري را به او تحميل كرده اند،ديگر لذت بخش نخواهد بود.

۳-صبور باشيد نه متوقع :

روانشناسان كودك دريافته اند كه كودك تا سن شش سال و گاه بيشتر،به هر موضوعي نمي تواند بيشتر از دو دقيقه توجه كند .يعني كودك پس از دو دقيقه حواسش از كاري كه شما مي كوشيد او را به آن مشغول كنيد پرت مي شود و سرگرم بازي با عروسك خود مي شود و مجبورش نكنيد به انجام كار مورد نظر شما ادامه دهد زيرا فقط باعث آزار او مي شود.

۴-دانش را به همراه عشق هديه كنيد

والدين مانند همه انسانها ،ميل به ابراز اشتياق و تعصب بيش از حد دارند و لذا گاهي خود و فرزندانشان را تحت فشار بيش از حد قرار مي دهند. ممكن است وقتي مشتاق و حتي نگران بيدار كردن نبوغ در فرزندتان هستيد يك عامل حياتي را فراموش كنيد و آن شادي فرزندتان است. همواره دانش و تشويق خود را به همراه عشق و مهرباني تفويض كنيد. زيرا نبوغ بايد براي كودك يك موهبت باشد نه يك تحميل. فرد نابغه مي تواند به كمك قدرت دانش پيشرفته ،استعدادهاي طبيعي پرورش يافته و اعتماد به نفس ، بر رويدادها تاثير بگذارد و سرنوشت خود را به دست گيرد. اگر از سنين پايين به كودك آموزش داده شود تا استعدادها و مواهب خاص و منحصر به فرد خود را پرورش دهد،به او حق انتخاب و سلطه بر سرنوشت خودش داده مي شود .

چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم (نقش والدین)چگونه از فرزند خود يك نابغه بسازيم

« مثلا مادري را مي شناسم كه از هر فرصتي براي آموزش فرزندش استفاده مي كند، به هنگام غذا ،زماني كه كودك با بلوك هايش بازي مي كند، موقع تماشاي فيلم، در هنگام حمام كردن و…
مادر با در اختيار قرار دادن هر فرصتي براي يادگيري دختر ،احساس طبيعي را در ذهن او تقويت مي كند كه يادگيري و مطالعه و تحقيق ،بخشي از نفس زندگي هستند.اين آموزش گرانبهايي است كه كودك با آن رشد مي كند!
اين كودك اكنون يازده ساله است. از نظر بازي با دوستان و انجام تكاليف درسي هر دو به يك اندازه لذت بخش هستند .من تضمين مي كنم كه اين كودك همچنان كه بزرگتر شود و با مطالعات سنگين تر و ضروري تر مواجه شود،هرگز دچار افسردگي پيش از امتحانات و يا احساس رنج آور « مجبورم درس بخوانم » نخواهد شد.
تا زماني كه همه والدين نفهمند كه مغز همه كودكان موهبتي الهي است و مي تواند به يك مغز نابغه مبدل شود ،جامعه همچنان تعداد انگشت شماري «مورد مكشوف » را ستايش خواهد كرد و اكثريت را ناديده خواهد گرفت ، چه ثروت گرانبهايي كه به هدر مي رود.

منبع: سایت فکر نو

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.