به انتقال پیام از طریق تصریر که در قالب اعلانهای دیواری (پوستر)، تابلوهای بزرگ تبلیغاتی (بیلبورد)، انواع علائم راهنمای و رانندگی(پیکتوگرام)، انواع نشانه ها (آرم)، تصریرها، پویانمایی (انیمیشن)، تبلیغات تلویزیونی، صفحه آرایی نشریات و … صورت میگیرد، «طراحی گرافیک» میگویند. شغل طراحی گرافیک یک شغلی فرهنگی و هنری است.
طراح گرافیک یا گرافیست هنرمندی است که پس از به دست آوردن اطلاعات درباره موضوع مورد سفارش، با به کارگیری خلاقیت و ابتکار به خلق ایده ای بصری برای انتقال یک پیام مشخص می پردازد.
خلاق و مبتکر است: طراح گرافیک باید متناسب با موضوع به خلق ایدهای جدید و جذاب بپردازد که هم مورد پسند کارفرما باشد و هم عموم مردم با آن ارتباط برقرار کنند.
تاریخ ایران و جهان را میشناسد: تمام هنرمندان علاوه بر اینکه در زمینه تخصصی خود آموزشهای عملی دیدهاند، به صورت نظری نیز با این مقوله آشنا هستند. طراحان گرافیک هم از این دستهاند.
منعطف است: او باید بتواند طبق میل سفارش دهندههای مختلف که صلیقههای فرهنگی و هنری گوناگونی دارند کار کند. بنابراین، انعطاف پذیری از ویژگیهای شخصیتی اوست.
قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارد: طراح گرافیک شرایط فرهنگی و اجتماعی را می شناسد و بر اساس تفکرات موجود به خلق نمادها میپردازد.
توانایی کسب اطلاعات لازم درباره هر موضوعی را دارد: به دلیل تنوع سفارشات، طراح گرافیک باید بتواند در کوتاهترین زمان اطلاعات مورد نیاز برای هر سفارشی را به روشهای مختلف (مطالعه، مراجعه به اینترنت، مصاحبه و … ) به دست آورد.
این رشته در ایران از هنرستان تا دوره کارشناسی ارشد آموزش داده میشود اما افراد برای کسب مدرک دکترای آن باید به خارج از کشرر سفر کند. از جمله مهارتهای لازم برای ورود به این شغل، آشنایی با فنون طراحی، نقاشی، عکاسی، تصویرسازی و استفاده از نرم افزارهای طراحی برای تولید تصاویر است. برخی از انواع بدون داشتن مدرک تحصیلی و تنها با تسلط بر مهارتهای هنری و نرم افزاری و نیز قدرت تخیل بالا وارد این حرفه میشوند.
در طراحی گرافیک، هر نمونه کار طراح (گرافیست) به نوعی تبلیغ کار او نیز به شمار میآید. طراحی که برای یک شرکت گرافیکی کار می کند، با عملکرد خوب و تبلیغ نمونه کارهای خود میتواند کمکم به یک مدیر خلاق یا ناظر و سرپرست طراحان دیگر تبدیل شود. به دست آوردن مهارت و تجربه بیشتر می تواند شما را به یک گرافیست حرفهای تبدیل کند؛ تا آنجا که بتوانید برای خود یک شرکت تبلیغاتی داشته باشید و به طور مستقل کار کنید. فراموش نکنید که موفقیت، بیشتر به معیارهایی نظیر شناخته شدن در بازار کار، میزان کارایی و ابتکار شما بستگی دارد.
طراحان گرافیک برای کار کردن الزامی به حضور در یک مکان جغرافیایی خاص ندارند. برخی از آنها کار تمام وقت و مطمئن در شرکتهای دولتی را انتخاب میکنند که فضا و ساعت کاری مشخصی دارد و بعضی در موسسههای خصوصی کار میکنند که شرایط آن شاید کمی متفاوت باشد. برخی دیگر نیز به طور مستقل برای خود کار میکنند. این دسته ممکن است به طور دائم مشتری نداشته باشند. گرافیست ها اصولا با مشتریان خود (حقوقی یا حقیقی) به طور رو در رو مذاکره میکنند و نیازهای آنان را جویا میشوند.
وظایف و مسئولیت های طراح گرافیک با توجه به محل اشتغال و محیط کارش متفاوت است اما وظایف کلی او عبارتاند از:
انجام دادن کلیه سفارشهای تبلیغاتی در زمینههای مختلف تجاری، صنعتی، فرهنگی و …
تهیه انوع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع
طراحی و تصویرگذاری متون ادبی، سیاسی، اجتماعی و مانند آن
طراحی و صفحه آرایی کتاب، مجله و روزنامه
تهیه بروشور و دفترچه راهنما برای معرفی کالاها
طراحی بسته بندی انوع کالا
طراحی پارچه
طراحی وبگاهها و بازیهای ویدئویی
طراحی نشانه (آرم).
طراحی گرافیک از جمله مشاغلی است که می توان آن را در خانه هم انجام داد؛ به همین دلیل، بسیاری از خانمها جذب این رشته میشوند. نکته دیگر این است که امروزه آموزش و تبلیغات غیرمستقیم یکی از ابزار موفقیت دولتها، کارخانهها، موسسات و … است و بنابراین، تمام بخشهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جذب نیروهایی در این زمینه میپردازند.
طراح گرافیک استقلال کامل هنری ندارد و اغلب باید مطابق میل سفارش دهنده عمل کند. گران بودن بعضی از وسایل و ابزارهای لازم برای این شغل نیز، از دیگر محدودیتهای این شغل است.
ما با تصاویر احاطه شدهایم. نگاهی به در و دیوار شهر، برنامههای تلویزیونی، تبلیغات و … بیندازید؛ ابداعات، اختراعات، امکانات، اخبار و نکات آموزشی اغلب با تصاویر به ما منتقل میشوند. این تصاویر باید جذاب باشند و بتوانند نکاتی را به ما انتقال دهند. بنابراین، به افرادی احتیاج است که علم و هنر این کار را داشته باشند. حال بیایید و این تصاویر را از زندگیتان پاک کنید؛ خواهید دید که بسیاری چیزها مفهوم خود را از دست میدهند. اینجاست که ضرورت وجود طراح گرافیست را حس میکنیم.
اگر به هنرستانها، موسسات آموزش هنر یا دانشگاهها مراجعه کنید، میتوانید با هنرجویان یا شاغلان این رشته به گفت وگو بپردازید. شرکتهای تبلیغاتی نیز میتوانند اطلاعات جامعی دربارۀ این شغل در اختیار شما بگذارند.
منبع: فرهنگنامه مشاغل