به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی برای داشتن یک هتل خوب و کامل مدیریت هتل داری است.قدرت رهبری یکی از خصوصیات مهمی است که در شغل مدیریت هتلداری اهمیت ویژهای دارد.
مدیر هتل می تواند شخص سرمایه گذار هتل باشد و یا کسی که با اصول مدیریتی و مهارتهای هتلداری مثل مهارت های برقراری ارتباط با مشتریان داخلی و خارجی، روشهای مدیریت کارکنان، چگونگی استفاده از سیتمهای مدیریت هتل درهتل ها و رستورانها، و اصول و شکل های مهمان نوازی آشناست.
اعتماد به نفس و پثتکار بالایی دارد: مدیر هتل باید قادر باشد ایدهها و نظریات خود را بیان و اجرا کند و بدون داشتن اعتماد به نفس قادر به انجام دادن چنین کاری نیست.
روابط اجتماعی بالایی دارد: هتل داری یعنی ارتباط با انسانهایی از ملیتها، طبقهها و نژادهای مختلف؛ بنابراین، مدیر هتل باید توانایی برقراری ارتباط با همه این افراد را داشته باشد.
خلاق است: مدیر هتل هرچقدر ایده های جدیدتری داشته باشد، موفقیت بیشتری کسب میکند؛ زیرا هتل داری یک کار رقابتی است و تنها افرادی که اطلاعات خود را به روز می کنند و در کار خود ابتکار و خلاقیت بالایی دارند، به موفقیت میرسند؟
توانایی تصمیم گیری سریع را دارد: گاهی اتفاقاتی می افتد و مدیر هتل ناچار می شود در کمترین زمان ممکن بهترین تصمیم ها را بگیرد. در چنین شرایطی، او باید قاطع باشد.
اصول آداب معاشرت را میداند: محیط هتل یک محیط تشریفاتی است و از این رو، حتی راه رفتن و طرز صحبت کردن مدیر هتل نیز اهمیت دارد. شاید جالب باشد که بدانید مدیران هتل در هنرستان و دانشگاه واحدی با عنوان آداب معاشرت را میگذرانند.
گاهی افراد کم تجربه و بی اطلاع تصور میکنند هر کسی بدون قید وشرط، صرفا با داشتن سرمایه، میتواند به کار هتلداری بپردازد! در حالی که علاوه بر سرمایه مالی، شرایط دیگری نیز لازم است تا یک نفر بتواند هتل تاسیس کند و از آن حداکثر سود را ببرد. علاقه مندان به این شغل میتوانند ابتدا در هنرستان رشته مدیریت هتلداری را دنبال کنند و پس از آن، تحصیلاتشان را در دانشگاه ادامه دهند. این افراد باید از پست های پایینتر در هتل کار خود را شرو ع کنند و پس از کسب تجربه کافی به پست مدیریت هتل برسند. رشته مدیریته داری تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ها ارائه میشود.
گذراندن دورههای آموزشی مثل خدمات رستوران، کلاسهای کافی شاپ و تسلط به زبانهای خارجه از جمله مواردی هستند که در پیشرفت مدیران هتل تاثیر بسزایی دارند.
محل اشتغال دانش آموختگان این رشته در مرحله اول هتل هاست اما آنها می توانند در زمینههای تخصصی صنعت هتلداری مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی، موسسات ملی و جهان گردی و شرکت های حمل و نقل هوایی نیز فعالیت کنند. بنابراین، تعامل شغلی این افراد به محل و نو ع فعالیت، و حیطه کاری آن ها بستگی دارد. در کل، میتوان گفت آنها با تکنیسینهای تعمیرات هتل، سرآشپز، مسئول خرید و مدیر هتل در ارتباط اند.
هرچه هتل بزرگتر باشد، تقسیم کار بیشتر و وظایف افراد مشخصتر است؛ در حالی که در هتلهای کوچکتر ممکن است وظایف مختلفی بر عهده مدیران باشد. در مجموع، میتوان این وظایف را برای مدیر هتل بر شمرد:
هدایت و رهبری بخش های مالی و اداری هتل و قیمت تمام شده اجناس
ایجاد هماهنگی در بخشهای مختلف هتل
نظارت بر چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها و شیرینیها
پذیرش مسئولیت بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه موسسات پذیرایی
آگاهی از اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای موسسات پذیرایی.
این شغل بسیار متنوع و جذاب است. هتلدارها پس از کسب تجربه و دستیابی به پست مدیریتی، از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار میشوند.آنها میتوانند در هتل ها، رستورانها و سایر اماکن پذیرایی موقعیت خوبی کسب کنند و با افرادی با شخصیتها و فرهنگهای متفاوت آشنا شوند. محیط کار تمیز و تشریفاتی مدیران هتل داری از جذابیت های این شغل است.
این شغل ممکن است برای خانمهایی که روحیه حساس و آسیب پذیری دارند، سخت باشد. از طرفی، سیاستهای هر کشور در ارتباط با صنعت گردشگری تاثیر زیادی بر این شغل دارد! به طوری که ممکن است این شغل را دچار نوسان کند و باعث رکود یا رونق سریع آن شود. برای مثال، اگر روابط کشوری با یک یا چند کشور دیگر قطع شود، تعداد مسافران به شدت کاهش می یابد. از طرف دیگر باید گفت به دلیل شناخت کم نسبت به این شغل، دستیابی به آن کمی مشکل است: زیرا در بسیاری از نقاط کشور مدیر هتل شخص سرمایه گذار هتل میباشد.
این روزها به دست آوردن درآمد از طریق مسافرت و صنعت گردشگری آن قدر رونق پیدا کرده که کشور ما هم با همه مشکلاتی که پیش رو دارد، تصمیم به ایجاد این رشته درآمدزا گرفته است. فراموش نکنید که با توجه به گسترش دامنه مسافرتها و گردشگری وجود هتلهای خوب برای مسافران داخلی و خارجی اصل بسیار مهم محسوب می شود و تمامی بخش های یک کشور برای رونق این صنعت مهم و حیاتی باید دست به دست هم دهند. در این شرایط لازم است متخصصانی تربیت شوند که بتوانند هتلها را احیا کرده و به خوبی اداره کنند.
اگر گفت وگوی مستقیم با مدیران هتل برایتان دشوار است، می توانید با مراجعه به هنرستانها و دانشگاههای مربوط، درباره این رشته از معلمان و استادان و نیز دانشجویان مدیریت هتلداری اطلاعات خوبی بگیرید.
منبع: فرهنگنامه مشاغل