چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟ ۴

چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم؟ ۳
آبان ۱۲, ۱۳۹۶
آموزش مهارت‌ تصمیم‌گیری
آموزش مهارت‌ تصمیم‌گیری
آبان ۱۴, ۱۳۹۶
چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم

چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم ؟

عامل دیگری که در ایجاد انگیزه موثر است، داشتن برنامه‌ای دقیق و قابل اجرا است. شما باید برای هر درس برنامه‌ی مخصوص داشته‌باشید. مطالعه‌ی درس ریاضی با درس ادبیات متفاوت است. ضمن این‍که توانایی شما در این دو درس ممکن است متفاوت باشد. در نتیجه برای موفقیت در یادگیری دروس مختلف باید برنامه‌ای قابل اجرا و دقیق داشته‌باشید. در ادامه راهکارهای برنامه‌ریزی دقیق و قابل اجرا برای اینکه چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم را بیان می‌کنیم.

راهکارهای برنامه‌ریزی دقیق برای اقدام

۱-تکالیف را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید.

مثلا اگر قرار است ۲۰ صفحه از یک کتاب را مطالعه کنید، بهتر است آن را به چهار قسمت ۵ صفحه‌ای تقسیم کنید. این ‌کار باعث می‌شود تا راحت‌تر مطالعه را شروع کنید و زودتر به هدفتان برسید. مزیت دیگری که این کار دارد، استراحت بین این بخش‌های کوچک است که باعث افزایش سرعت مطالعه و یادگیری بهتر می‌شود.

حتما بخوانید : معرفی سایر مقالات | مهارت‌های دوران بلوغ

۲-به تدریج افزایش دهید.

اگر بخواهید زمان مطالعه‌ی خود را افزایش دهید، بهتر است به تدریج این کار را انجام دهید. مثلا در هر روز فقط ۱۰ دقیقه به زمان مطالعه اضافه کنید. در این صورت احتمال موفقیت در برنامه‌ریزی شما افزایش می‌یابد.

۳- ثبات داشته‌باشید.

boy with books on the study table

اجرای منظم برنامه به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته‌باشید و مطالب را با خیال آسوده دنبال کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید نظم را برای خود ایجاد کنید داشتن یک همراه است. اگر با یکی از هم‌کلاسی‌های خود مطالعه کنید احتمال این‌که برنامه‌ی خود را به تعویق بیاندازید کمتر است. راه دیگر این است که ۲۱ روز پشت سرهم برنامه‌ی خود را تحت هر شرایطی اجرا کنید. به این شکل شما در خود یک عادت ایجاد می‌کنید و خیلی راحت می‌توانید در انجام برنامه‌ی خود ثبات داشته‌باشید.

۴- در برنامه‌ی خود تفریح و استراحت را بگنجانید.

گام چهارم  برای اینکه بدانیم چطور برای درس خواندن انگیزه پیداکنیم این است که اگر برنامه‌ی شما خشک باشد و هیچ استراحت و تفریحی نداشته‌باشید ممکن است خسته شوید و طبق برنامه‌ پیش نروید. از این جهت بهتر است برنامه‌ی خود را با استراحت‌ و تفریح تنظیم کنید تا اجرای آن آسان‌تر باشد. علاوه بر این یادگیریتان هم بهتر می‎شود.

۵-با توجه به شناختی که از خود دارید برنامه‌ریزی کنید.

افراد مختلفی عادت‌های متفاوتی دارند. ممکن است شما صبح‌ها بازدهی بیشتری نسبت به شب‌ها داشته‌باشید اما دوستتان شب‌ها بازدهی بیشتری داشته‌باشد. یا ممکن است شما در کتابخانه راحت‌تر درس بخوانید ، اما دوستتان در خانه راحت‌تر درس می‌خواند. در نتیجه هر کس باید با توجه به خصوصیات فردی خودش برنامه‌ریزی کند تا نتیجه‌ی بهتری بگیرد.

ما عوامل ایجاد انگیزه برای درس خواندن را طی چهار مقاله‌ی کوتاه بیان کردیم. همچنین راهکارهایی ارائه کردیم تا شما با بکارگیری آنها بتوانید در خود انگیزه‌ی لازم را ایجاد کنید. شما توانایی این کار را دارید. پس دست بکار شوید و اقدامات لازم را انجام دهید. دانستن راه‌حل چندان مهم نیست، بلکه بکارگیری دانسته‌ها و اقدام کردن مهم است. فراموش نکنید چیزی به نام شکست وجود ندارد. اگر اقدام کردید و موفق نشدید، از تجربه‌ی آن برای تلاش مجدد خود استفاده کنید. اشتباهاتی که قبلا انجام دادید را برطرف کنید و مجددا اقدام کنید تا به نتیجه برسید.

 

دیدگاه ها بسته شده است