شغل کارشناسی مامایی

شغل کارشناسی گیاه پزشکی
شغل کارشناسی گیاه پزشکی
دی ۲۶, ۱۳۹۶
شغل کارشناسی میکروبیولوژی
شغل کارشناسی میکروبیولوژی
دی ۲۶, ۱۳۹۶
شغل کارشناسی مامایی

شغل کارشناسی مامایی:

به رسیدگی جسمانی و روانی به زنان باردار، کمک به وضح حمل آن‌ها و انجام مراقبت‌های بهداثتی پس از زایمان ‌«کارشناس مامایی» می‌گویند. شغل کارشناسی مامایی کاملا زنانه است.

کارشناس مامایی کیست؟

‌«کارشناس مامایی» کسی است که از مادر و نوزاد قبل و بعد از زایمان مراقبت می‌کند.

ویژگی‌های کارشناس مامایی:

صبور، خوش‌رو و خون سرد است: داشتن آرامش برای یک ماما بسیار مهم است. او باید بتواند بهترین یاری کننده مادر برای ورود به مرحله جدید زندگی‌اش باشد.
برخوردی مناسب و مطلوب با بیماران دارد: یک کارشناس مامایی باید بتواند با جلب اعتماد مراجعانش اطلاعات مورد نیاز خود را از آنان دریافت کند. مراجعان درباره بیماری‌های خود، سقط جنین‌های احتمالی در گذشته و … اطلاعاتی دارند که در صورت عدم اطمینان، آن‌ها را بروز نخواهند داد.
دقت و تمرکز حواس، سرعت عمل و قدرت تصمیم گیری صحیح دارد: کارشناسی مامایی با شرایط اضطراری زیادی برخورد می‌کند و باید بتواند بهترین تصمیم‌ها را بگیرد.

ورود به شغل کارشناسی مامایی:

پیش از ورود به این رشته، داوطلبان به طور کامل معاینه می‌شوند تا از سلامتی کامل آن‌ها اطمینان حاصل شود. سپس می‌توانند این رشته را از مقطع کارشناسی تا دکترا ادامه دهند. آن‌ها در تمام مقاطع تحصیلی دوره کارورزی دارند و طی این دوره ها تمام آنچه را به بارداری، زایمان و مراقبت‌های قبل و بعد از آن مربوط می‌شود، می‌آموزند.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| زمین شناسی

پیشرفت شغلی:

یک ماما بر اساس قوانین حاضر و در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌تواند مجوز تاسیس مطب دریافت کند. البته او برای این کار به سرمایه اولیه هم نیاز دارد.

فضای شغلی:

در این شغل رعایت بهداشت محیط از اهمیت خاصی برخوردار است. آرامش و دمای مناسب محل، ایمنی و نیز همکاری صمیمانه از دیگر شرایطی است که ماماها به آن احتیاج دارند. کارشناسان این رشته با شاغلان رشته‌های پزشکی، پرستاری، آزمایشگاه‌ها و رشته بیهوشی در ارتباط‌اند. آن ها می‌توانند در بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی مشغول به کار شوند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

ارائه آموزش‌های لازم برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته، مشاوره قبل از ازدواج و تنظیم خانواده
آموزش دختران در زمینه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن
مراقبت از زنان باردار از نخستین ماه‌های حاملگی (برای جلوگیری از ابتلا به بیماری که اهمیت زیادی دارد و عامل اساسی در سلامت مادر و جنین است.)
کنترل وزن مادر و آماده کردن او از نظر روانی برای تولد فرزند
انجام دادن عمل زایمان که حساس‌ترین مرحله بارداری است و به دانش و مهارت نیاز دارد؛
به عهده گرفتن مراقبت‌های بعد از زایمان(زیرا مادر و نوزاد در این مرحله به مراقبت دقیق نیازمندند.)
آموزش شیردهی، نگه داری و تغذیه نوزاد و تاکید بر واکسیناسیون او.

مطلوبیت‌های شغل کارشناسی مامایی:

افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، از تمام علوم پزشکی تا حدودی آگاهی پیدا می‌کنند. بنابراین، می‌توانند در مواقع لازم به کمک دیگر بیماران نیز بشتابند.

محدودیت‌های شغل کارشناسی مامایی:

وجود متخصصان زنان و زایمان و محدود شدن بازار کار، فشارهای روانی و نگرانی‌های ناشی از مسئولیت حفظ جان انسان‌ها ازجمله مسائلی هستند که کارشناسان مامایی با آن‌ها درگیرند.

اهمیت شغلی:

یکی از شاخص‌های توسعه یک کشور، پایین بودن آمار مرگ و میر نوزادان و مادران است. بنابراین، پیشرفت در این زمینه یکی از ارکان سیاست دولت‌ها در هر کشوری به حساب می‌آید. علاوه بر این، سعادت و سلامت یک جامعه به وجود نوزادان سالم بتگی دارد و با وجود کارشناسان مامایی متخصص، سلامت جسمی و روحی مادران و نوزادان تأمین می‌شود.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

به مراکز مامایی و دانشکده‌های مامایی مراجعه کنید. صحبت کردن با دانشجویان، شاغلان و استادان این رشته می‌تواند شما را بیشتر آگاه کند.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است