شغل مهندسی صنایع چوب

شغل مهندسی صنایع
شغل مهندسی صنایع
دی ۲۲, ۱۳۹۶
شغل مهندسی عمران
شغل مهندسی عمران
دی ۲۲, ۱۳۹۶
شغل مهندسی صنایع چوب

شغل مهندسی صنایع چوب:

شغل مهندسی صنایع چوب برای کسی است که طراحی تولیدات انبوه چوبی در کارخانه‌های مرتبط با صنایع چوب را به عهده دارد و ممکن است سرپرست و مدیر واحدهای مختلف در این‌گونه کارخانه‌ها باشد.

ویژگی‌های مهندس صنایع چوب:

مسئولیت پذیر است: مهندس چوب در کارخانه باید بتواند افراد زیر دست خود را در جهتی حرکت دهد که بهترین محصولات تولید شوند.
توانایی کار گروهی دارد: هرچه کارخانه‌ها بزرگ‌تر شوند، مشورت و همکاری افراد بیشتر می‌شود و تنها یک فرد تصمیم گیرنده نخواهد بود. مهندس چوب بایستی بتواند از مشورت دیگران بهره ببرد یا دانش خود را در اختیار آنها قرار دهد.
منعطف است: همکاری با افراد و شرکت‌های مختلف و زندگی در محیطی دور از خانه به انعطاف پذیری نیاز دارد.
خوش قول است: اغلب، کارخانه‌ها سفارش گیرنده هستند. بنابراین، لازم است مهندسان چوب وقت شناس و خوش قول باشند تا بتوانند قراردادهای بیشتری جذب کنند.

ورود به شغل:

برای شروع می‌توانید در هنرستان‌هایی که این رشته را ارائه می‌کنند، تحصیل کنید. پس از آن، امکان ادامه تحصیل در این رشته را تا مقطع دکترا دارید. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: بیولوژی و حفاظت چوب، صنایع چوب، صنایع خمیر و کاغذ. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد صنایع چوب، صنایع خمیر و کاغذ، مهندسی چوب، مدیریت و اقتصاد صنایع چوب و کاغذ هستند. در مقطع دکترا می‌توانید رشته علوم و صنایع چوب و کاغذ را انتخاب کنید.

 

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| زنبورداری

پیشرفت شغلی:

داشتن تحصیلات بالاتر و ارائه ا گواهی‌نامه شرکت در نمایشگاه‌ها و کنگره‌های بین‌المللی از عواملی است که باعث پیشرفت
سریع مهندسان چوب می‌شود.

فضای شغلی:

مهندسان چوب درکارگاه‌ها و کارخانه‌ها مشغول کار هستند. این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از افراد زیادی استفاده‌ می‌کنند و دستگاه‌های پرسروصدایی در آنها وجود دارد. در این شغل شما علاوه بر زیردستان و همکاران خود با دیگر کارخانه‌ها و مهندسان این رشته، رقبای داخلی و خارجی ونهادها و شرکت‌های سفارش دهنده در ارتباط هستید.

وظایف و مسئولیت‌ها:

تجزیه و تحلیل نقشه‌های اجرایی
محاسبۀ قیمت تمام شده تولیدات چوبی
نظارت برخط تولید
نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های عمومی صنایع چوب
سرپرستی خطوط تولیدی کارخانه‌های کوچک صنایع چوب
اجرای عملیات تولید در کارگاه‌های صنایع چوب
سرپرستی واحدهای صنفی صنایع چوب
فعالیت در بخش کنترل کیفیت قطعات تولید شده و سازه‌های چوبی مونتاژ شده

مطلوبیت‌های شغل مهندسی صنایع چوب:

چند سال است که ایران در حال رقابت با دیگر کشورها در زمینه تولید فراورده‌های چوبی است. این نوع محصولات فروش خوبی دارند؛ بنابراین افرادی که وارد این رشته می‌شوند، هیچ‌گاه درگیر رکود بازار نخواهند شد. ضمنا فراموش نکنید که مهندسان چوب کاملا به اصول نجاری مسلط هستند. بنابراین حتی اگر در کارخانه‌ها کار نکنند، می‌توانند به طور مستقل در زمینه‌ نجاری به فعالیت بپردازند.

محدودیت‌های شغل مهندسی صنایع چوب:

اغلب کارخانه‌های وابسته به صنایع چوب در خارج شهر قرار دارند و بنابراین مهندسان صنایع چوب ناچارند دور از خانواده‌های خود کار و زندگی کنند. این مسئله ممکن است برای برخی افراد قابل تحمل نباشد. فراموش نکنید که تراشه‌های چوب ممکن است برای این افراد مشکلات تنفسی ایجاد کند.

اهمیت شغلی:

ایران یکی از کشورهایی است که از لحاظ منابع چوبی غنی است اما تا پیش از این صنایع وابسته به چوب مورد توجه نبوده و این مادۀ اولیه ارزشمند بیشتر صادر می‌شده است. خوب است بدانید امروزه انواع و اقسام چوب‌ها و فراورده‌هایی مثل چوب پلاستیک یا چوب سیمان در کشور تولید می‌شود. پس اکنون که منابع کافی در اختیار داریم، چه بهتر که متخصصانی نیز داشته‌باشیم و با کار و تلاش خود از خروج ارز برای واردات فراورده‌های چوبی جلوگیری کنیم.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

می‌توانید نشریۀ صنعت چوب و کاغذ را مطالعه کنید. همچنین به هنرستان‌هایی که این رشته را دارند مراجعه و با دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها گفت‌وگو کنید.

 

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است