به هماهنگی، کنترل و نظارت بر مجموعههای تلویزیونی، رادیویی، فیلمهای سینمایی و اجراهای تئاتری و تأمین بودجه آنها «تهیه کنندگی» میگویند. شغل تهیهکنندگی
تهیهکننده شخصی حقیقی یا حقوقی است که به نظارت و رهبری مالی یک فیلم، سریال، برنامه تلویزیونی، رادیویی، انیمیشن، مستندسازی و … (پیش از ساخت تا پایان آن) میپردازد. در رادیو و تلویزیون، تهیه کننده علاوه بر مدیریت مالی یک برنامه، ازنظر فنی و هنری نیز بر آن نظارت میکند و با تمام مراحل تولید آشناست.
مدیریت قوی است: در حقیقت، تهیه کننده در رأس امور یک پروژۀ قرار دارد. او باید بتواند با قدرت مدیریت خود تمام عوامل را تحت کنترل درآورد و تصمیم نهایی را اتخاذ کند.
خلاقیت و اپشتکار دارد: تهیه کننده درابتدا باید بتواند یک طرح خوب در زمینههای مختلف اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … ارائه کند؛ طرحی که جذاب و غیرتکراری باشد.
صبور است: یکی از مهمترین ویژگیهای تهیه کننده صبور بودن اوست. ازآنجاکه مراحل ارائه یک طرح تا تصویب یک طرح مدت زیادی طول می کشد، تهیه کننده باید صبور باشد و با صبر خود سایر عوامل درگیردر پروژه را مدیریت زمانی کند.
در ایران رشتهای با عنوان تهیه کنندگی در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده صدا و سیما وجود دارد، اما افراد در مقطع کارشناسی میتوانند در یکی از گرایشهای کارگردانی، موسیقی، تدوین و … تحصیل کنند. در شروع این کار شما باید به عنوان دستیار تهیه چند سالی به کسب مهارتهای لازم بپردازید. سپس به سمت مدیر تولید میرسید و در نهایت میتوانید تهیه کننده یک مجموعه شوید.
اگر تهیه کننده سازمان صدا و سیما باشید، امکانات مالی مورد نیاز برای تهیه یک مجموعه از طریق این سازمانی در اختیارتان قرار میگیرد. در غیر این صورت، باید یا خود بهصورت مستقیم برای پروژه ها سرمایه گذاری کنید یا آنکه برای کار خود سرمایه گذار پیدا کنید.
پیش از آنکه فرد تهیه کننده رادیو یا تلویزیون شود، لازم است دانش مربوط به کار فیلم برداری، کارگردانی، موسیقی، تدوین و سایر مواردی را که در این کار دخیلاند هر چند بهصورت مختصر فراگیرد. او میتواند بخش عمدهای از این کارها را در دورهای که دستیار تهیه کننده است بهصورت تجربی بیاموزد و بخشی از آن را نیز طی دورههای آموزشی یاد بگیرد. با توجه به مسئولیتهای زیادی که بر عهده تهیه کننده است، لازم است او برای ارتقا در این شغل تجربه زیادی کسب کند. در صورت داشتن تمام این مهارتها، تهیه کننده میتواند در شغل خود پیشرفت کند.
برای این شغل شرایط کاری خاصی وجود ندارد. تعامل تهیه کننده بیشتر با کارگردان و مدیر تو لید است. با این حال، تمام گروهها ( مانند فیلم برداری، گریم، صدابردار و … )در راس خود یک مدیر و سرپرست دارند که تهیه کننده با آنها نیز در ارتباط است.
ارائه طرح و ایده جدید به سازمانها و مؤسسات تولید فیلم و سریال
تنظیم فیلمنامه به کمک نویسندگان و فیلمنامه نویسان
نظارت بر کیفیت برنامه و صحت مطالب
تضمین سود و مدیریت بودجه
انتخاب عوامل تولید مانند کارگردان، دستیار کارگردان، نویسنده، دستیار تهیهکننده، تصویربردار، صدابردار و نورپرداز.
یکی از مزایای این کار درآمد بالای آن است. از طرفی، تهیه کنندگی جز، مشاغلی است که تنوع و هیجان بالایی دارد و فردنتیجه کار خود را به صورت گسترده در جامعه مشاهده میکند و همین باعث میشود تا سفارش کار بیشتری بگیرد.
مسیر خاصی برای احراز این شغل وجود ندارد؛ بنابراین، ورود به آن مشکل است. یکی از محدودیت های این شغل، مسئله انتخاب سوژه است؛ زیرا هر سوژهای برای پخش پذیرفته نیست. همچنین، تهیه کننده خود باید سرمایه لازم برای کار را جذب کند؛ در غیر این صورت در کار خود به اشکال برمی خورد. در این کار ساعت کاری خامی وجود ندارد؛ به این معنا که ممکن است فرد حتی در روزهای تعطیل کارکند. مسئولیت زیاد این کار باعث می شود که تهیه کنندگان فشار روانی زیادی داشته باشند.
برای تهیه یک مجموعه تلویزیونی یا رادیویی به یک رهبر نیاز است که در حقیقت همان «تهیه کننده» است. او باید تلاش کند تا کار را با بهترین کیفیت آمادۀ پخش سازد. بنابراین، حذف این شغل میتواند مشکلات زیادی در خلق یک اثر به وجود آورد. در واقع، این تهیه کننده است که تصمیم نهایی را میگیرد و حرف آخر را میزند.
شما میتوانید با تهیه کنندگان تلویزیون و کسانی که در دفاتر فیلم سازی به این حرفه مشغول اند، گفت وگو کنید و اطلاعات لازم را از آنها بگیرید. در این زمینه کتابهای معتبری نیز وجود دارد.
منبع: فرهنگنامه مشاغل