شغل مهندسی سخت‌افزار

شغل مهندسی برق گرایش قدرت
شغل مهندسی برق گرایش قدرت
آذر ۹, ۱۳۹۶
شغل مشاور
شغل مشاور
آذر ۹, ۱۳۹۶
شغل مهندسی سخت‌افزار

شغل مهندسی سخت‌افزار:

به علوم مرتبط با طراحی، ساخت و تعمیر اجزای فیزیکی کامپیوتر( که در دیگر وسایل الکتریکی نیز از آنها استفاده می‌شود) شغل مهندسی سخت‌افزار می‌گویند. منظور از سخت افزار، سیستم‌های رایانه‌ای و قطعات وابسته به آنها مانند ماوس، صفحه کلید، مودم و چاپگرهاست.

مهندس سخت‌افزار کیست:

مهندس سخت‌افزار کسی است که به تحقیق، طراحی، اختراع و آزمایش قطعات سخت‎افزاری می‎پردازد و بر مراحل تولید و نصب این قطعات نظارت می‌کند.

ویژگی‌های مهندس سخت‌افزار:

۱-ذهنی جستجوگر دارد: جست وجو و کاوش در مدارها و زیرساخت‌ها بخش اعظم کار یک مهندس سخت‌افزار است. پس افراد شاغل در این رشته بسیار جستجوگرند.

۲- به یادگیری و مطالعه علاقه‌مند است: رشتۀ کامپیوتر رشته‌ای پویا و به روز است؛ بنابراین فعالان این رشته باید به طور مداوم مطالعه کنند و از تغییرات روز آگاه باشند.

۳-خلاق است: همانطور که می‌دانید ظاهر کامپیوتر و سایر وسایل وابسته به آن برای کاربران بسیار مهم و جذاب است. تنها یک مهندس خلاق می‌تواند به این نیاز پاسخ دهد.

۴-سخت کوش است: مدت زیادی نیست که کامپیوتر وارد زندگی انسان شده و بنابراین تاتکامل آن خیلی راه مانده است. به کمک مهندسان سخت کوش سخت‎افزار می‌توان در این حیطه به جایگاه خوبی رسید.

ورود به شغل مهندسی سخت‌افزار:

وظایف عمدۀ مهندس سخت‌ افزار  تعمیر ونگهداری و بهینه‌سازی، همچنین طراحی و ساخت بردهای جانبی است.

مدرک کاردانی از موسسه‌های دولتی یا غیر انتفاعی که تحت نظر آموزش عالی قرار دارند، برای تعمیر و نگهداری کافی است اما برای طراحی و ساخت بردها افراد باید مدرک کارشناسی دریافت کنند. در عین حال، با گذراندن دورۀ کاردانی یا کارشناسی در دانشگاه  می‌توان تنها اطلاعات پایه و غیرکاربردی در مورد کامپیوتر بدست آورد که به هیپچ عنوان برای مهندس شدن کافی نیست. بنابراین، اگر کسی بخواهد در این رشته و شغل موفق شود، می‎بایست درکنار تحصیلات دانشگاهی مطالعات غیردرسی نیز داشته‌ و از همه مهم‌تر، از تجربیات افراد دیگری که در حال حاضر در این رشته مشغول به کارند، استفاده کند و از آنها بیاموزد. یکی از ضرورت‌های این شغل داشتن اطلاعات کافی در مورد برنامه‌نویسی است. یعنی فرد باید برنامه‎نویس خوبی باشد.

حتما بخوانید : معرفی سایر مشاغل| فناوری اطلاعات

پیشرفت شغلی:

برای خود اشتغالی می‎توان با سرمایه‌ای مختصر یک شرکت خدمات کامپیوتری را به ثبت رساند و مشغول به کار شد.ارتقا در این شغل بر اساس کسب تجربه و ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت می‌گیرد.

فضای شغلی:

مهندسان سخت افزار در فضایی سرپوشیده با نور و حرارت مناسب، که البته خشک و خنک هم هست، فعالیت می‌کنند و با کارشناسان نرم‌افزار کامپیوتر و کارشناسان الکترونیک در ارتباط‌اند. سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، اعم از مراکز آموزشی، صنعتی و اداری-خدماتی این مهندسان را جذب می‌کنند. این مراکز عبارتند از: سرویس دهندگان رایانه‌ای و سرویس‌های تحلیل داده‎ها، صنایع تولیدی تجهیزات رایانه‎ای، صنایع ارتباطات و مخابرات و موسسات مشاورۀ رایانه.

وظایف و مسئولیت‌ها:

  • آشنایی با ساختار داخلی رایانه‎های کوچک و بزرگ، تعمیر و نگهداری و طراحی سیستم‌های رایانه‌ای
  • تعمیر و بهینه‌سازی و به روز کردن رایانه‌‌ها
  • راه اندازی، نصب وسایل جانبی دستگاه رایانه و حتی طراحی و ساخت بعضی از قطعات جانبی رایانه
  • نظارت بر تولید و نصب رایانه‌ها و تجهیزات وابسته
  • بررسی و شناسایی سیستم‌های کامپیوتری به منظور انتخاب و سفارش سخت‌فزار یا نرم افزار بهینه و هدایت و نظارت بر نصب و بهره‌برداری از آن‌ها
  • ارائۀ روش‌های عیب‌یابی، اصلاح و تکمیل سیستم‌های سخت‎افزاری یا نرم‌افزاری موجود و نظارت بر این امور
  • تشخیص لزوم استفاده از رایانه در کنترل عملیات در محیط های مختلف
  • شناسایی شیوه‌های جدید طراحی وساخت کامپیوتر، ارزیابی و به کارگیری آن‌ها.

مطلوبیت‌های شغل مهندسی سخت‌افزار:

به روز بودن و تبحر داشتن در یکی از فناوری های مهم دنیا از مطلوبیت‌های این شغل است.

محدودیت‌های شغل مهندسی سخت‌افزار:

خستگی چشم در اثر کار مداوم با کامپیوتر و فقر حرکتی از محدودیت‌های مهم این شغل به حساب ‎می‎‌آیند.

اهمیت شغلی:

حدود ده-پانزده سال پیش اعلام شد که اگر کسی نتواند از کامپیوتر استفاده کند، بی‌سواد است. امروزه با ‌پیشرفت علم اغلب وسایل با کامپیوتر هدایت می‌شوند. این رشد و پیشرفت فناوری، نتیجه‌ی تلاش این مهندسان در پژوهش، اختراع و طراحی کامپیوتر و ابزارهای جانبی آنهاست.

منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر:

امروزه کتاب‌های تخصصی زیادی در زمینۀ کامپیوتر وجود دارد. پس از مطالعۀ آنها برای کامل کردن اطلاعاتتان می‎توانید به مجتمع‌های فنی و آموزشی کامپیوتر یا شورای عالی انفورماتیک مراچعه کنید و پاسخ سوالاتتان را از متخصصان این فن بگیرید.

منبع: فرهنگنامه مشاغل

دیدگاه ها بسته شده است